Konfiskata samochodu nie tylko za jazdę pod wpływem alkoholu

Kierowcy, którzy zdecydują się na prowadzenie auta pod wpływem alkoholu, muszą liczyć się ze stratą pojazdu – konfiskatę samochodu umożliwią nowe przepisy.

Publikacja: 17.03.2024 08:16

67 proc. Polaków popiera nowe prawo konfiskaty samochodu pijanym kierowcom

67 proc. Polaków popiera nowe prawo konfiskaty samochodu pijanym kierowcom

Foto: AdobeStock

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Rankomat.pl 67 proc. Polaków popiera nowe prawo, a 77 proc. chciałoby wprowadzenia podobnej kary także dla piratów drogowych. W 2023 roku ponad 95,6 tys. nietrzeźwych kierowców zostało zatrzymanych przez policję - to średnio 262 przypadki jazdy na podwójnym gazie każdego dnia. Mimo że te liczby są mniejsze niż choćby dekadę temu, to jazda samochodem pod wpływem alkoholu w Polsce jest nadal poważnym problemem. Ukrócić ten proceder mają nowe przepisy zgodnie z którymi kierowca, który będzie miał 1,5 promila lub więcej alkoholu we krwi, lub też dopuści się recydywy i zostanie złapany drugi raz w ciągu dwóch lat, będzie musiał liczyć się z konfiskatą samochodu. Z utratą auta muszą również liczyć się kierowcy, którzy uciekną z miejsca wypadku.

Czytaj więcej

Powstanie darmowa alternatywna trasa dla płatnej autostrady - tzw. A4 bis

Nowe przepisy budzą kontrowersję. Z jednej strony mamy prawo własności, z drugiej w 2023 roku kierowcy pod wpływem alkoholu spowodowali w 2023 roku ponad 1,3 tys. wypadków drogowych, z których zginęło 212 osób, a 1,5 tys. zostało rannych. Rankomat.pl sprawdził, co o nowym prawie myślą Polacy. Ankietowani zostali zapytani również o to, jakie kary powinny obowiązywać za inne wykroczenia drogowe. Zmiany w prawie są zgodne z opinią większości Polaków: 67 proc. badanych popiera nowe przepisy i wierzy, że przyczynią się one zmniejszenia liczby pijanych kierowców na drogach. Co ciekawe, nowe prawo cieszy się większą popularnością w miastach, gdzie popiera je ponad 70 proc. ankietowanych. Na wsi, odsetek zwolenników jest mniejszy i wynosi 62 proc. Istnieje jednak grupa przeciwników zmian w prawie – 14 proc. badanych negatywnie ocenia nowe przepisy. Według nich, narusza ona prawo własności. Zdaniem 12 proc. badanych, nowe przepisy nie zniechęcą kierowców do wsiadania za kierownicę po przysłowiowym kieliszku.

44 proc. ankietowanych chce konfiskaty auta za uporczywe łamanie przepisów drogowych

Polacy są za zwalczaniem nie tylko pijanych kierowców, ale też piratów drogowych. Jak wynika z badania rankomat.pl, kara konfiskaty samochodu powinna zostać rozszerzona na inne, niebezpieczne rodzaje przestępstw drogowych. Trzech na czterech ankietowanych chciałoby wprowadzenia takiej kary dla piratów drogowych. W ocenie 44 proc. badanych do konfiskaty samochodu miałoby wystarczyć uporczywe łamanie przepisów drogowych, jak na przykład jazda z ekstremalnie wysoką prędkością i spowodowanie tym samym zagrożenia życia innych uczestników ruchu. Natomiast 33 proc. wskazuje, że taka kara jest odpowiednia dla kierowców, którzy poprzez naruszenie przepisów, spowodowali wypadek. Przeciwnego zdania jest 12 proc. badanych. Podobnie jak w przypadku jazdy po alkoholu, dla nich ważniejsze jest prawo własności. Co dziesiąty ankietowany nie miał natomiast zdania na temat wprowadzenia kary konfiskaty pojazdów dla piratów drogowych.

Czytaj więcej

Wiemy, jakie auta lubią i najczęściej kupują kobiety

kierowcy pod wpływem alkoholu spowodowali w 2023 roku ponad 1,3 tys. wypadków drogowych, z których zginęło 212 osób, a 1,5 tys. zostało rannych.

Konfiskata samochodu to nie jedyna kara, na którą naraża się kierowca, który decyduje się jazdę autem pod wpływem alkoholu. To może zakończyć się także karą więzienia, wysoką grzywną oraz utratą prawa jazdy. Dodatkowo, jeśli spowodujemy wypadek drogowy, to czeka nas rozliczenie finansowe z towarzystwem ubezpieczeniowym. - Jeśli pijany kierowca spowoduje wypadek, to jego polisa OC pokryje szkody osób pokrzywdzonych, ale nie zapewni mu ochrony finansowej. To oznacza, że jego ubezpieczyciel zwróci się do niego o zwrot wszystkich poniesionych kosztów. W grę mogą wchodzić bardzo wysokie kwoty – suma gwarancyjna dla ubezpieczenia OC, czyli maksymalna wartość szkody, do której odpowiada ubezpieczyciel, wynosi obecnie ponad 1 mln euro dla szkody w majątku i ponad 5 mln euro dla szkód osobowych. To pokazuje, że jedna zła decyzja może doprowadzić pijanego kierowcę i jego bliskich do bankructwa – mówi Katarzyna Gaweł, ekspertka rankomat.pl. Podobnie sytuacja wygląda z ubezpieczeniem autocasco, które chroni samochód posiadacza polisy. Jeśli do zdarzenia drogowego dojdzie z winy pijanego kierowcy, to jego ubezpieczenia AC nie będzie działało. Takie wyłączenie jest standardem rynkowym w Polsce i jest zapisane w ogólnych warunkach ubezpieczenia każdego towarzystwa, oferującego polisy komunikacyjne.

Czytaj więcej

Jedna trzecia Polaków w przyszłości kwestionuje potrzebę posiadania samochodu

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Rankomat.pl 67 proc. Polaków popiera nowe prawo, a 77 proc. chciałoby wprowadzenia podobnej kary także dla piratów drogowych. W 2023 roku ponad 95,6 tys. nietrzeźwych kierowców zostało zatrzymanych przez policję - to średnio 262 przypadki jazdy na podwójnym gazie każdego dnia. Mimo że te liczby są mniejsze niż choćby dekadę temu, to jazda samochodem pod wpływem alkoholu w Polsce jest nadal poważnym problemem. Ukrócić ten proceder mają nowe przepisy zgodnie z którymi kierowca, który będzie miał 1,5 promila lub więcej alkoholu we krwi, lub też dopuści się recydywy i zostanie złapany drugi raz w ciągu dwóch lat, będzie musiał liczyć się z konfiskatą samochodu. Z utratą auta muszą również liczyć się kierowcy, którzy uciekną z miejsca wypadku.

Pozostało 84% artykułu
Jak jeździć
Startuje akcja „Znicz”. Policja zapowiada więcej patroli i dodatkowe kontrole
Jak jeździć
Rząd chce zaostrzyć kary dla kierowców. Koniec z kasowaniem punków karnych
Jak jeździć
Te znaki drogowe dezorientują kierowców. Nie wszyscy znają ich znaczenie
Jak jeździć
Nowe odcinkowe pomiary prędkości w każdym województwie. Lista miejsc
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Jak jeździć
Oto najbardziej niebezpieczne kraje w UE. Statystyki wypadków drogowych w Europie