Komisja Europejska już czas rozważa kwestię zmian przepisów dotyczącą praw jazdy, szczególnie tych dla osób starszych. Wśród propozycji jest m.in. wprowadzenie okresu próbnego dla młodych kierowców, cyfrowego dokumentu dla wszystkich kierowców w UE, wspólnej bazy punktów karnych i możliwość uzyskania prawa jazdy od 17. roku życia nawet w przypadku samochodów ciężarowych – ale bez możliwości samodzielnej jazdy do momentu uzyskania pełnoletności. Ponadto Brukselscy przedstawiciele chcieliby by orzeczenie lekarskie o zakazie prowadzenia w jednym z krajów wspólnoty obowiązywały również w pozostałych. Niemieckie media donoszą, że unijne plany nie kończą się jednak na tych wyżej wymienionych propozycjach i miałyby być rozszerzone o obostrzenia dla kierowców, którzy ukończyli 70. rok życia. Wśród nich regularne – co 5 lat – badania kontrolne.

Czytaj więcej

Dziadkowie za kierownicą. W 2050 r. 50 proc. kierowców będzie powyżej 50-ki

W Polsce, mimo że osoby starsze są najszybciej rosnąca grupą kierowców, zarówno pod względem ich liczby, jak i przejechanych kilometrów, to krajowe statystyki wskazują, że jest to jedna z bezpieczniejszych grup prowadzących pojazdy. W 2021 roku wskaźnik liczby spowodowanych wypadków dla grupy wiekowej 60 plus wynosił 3,49 (na 10 tys. osób). W kategorii wiekowej 18-24 było to aż 13,77, w przedziale wiekowym 25-39 lat – 7,85, a dla grupy 40-59 lat – 5,46. W Polsce jak na razie nie obowiązują dodatkowe restrykcje dotyczące kierowców w podeszłym wieku. Inaczej jest w przypadku osób z problemami zdrowotnymi. Aby zachowali uprawnienia do prowadzenia pojazdów, po określonym czasie muszą powtórzyć badania lekarskie.

Czytaj więcej

Volkswagen ID. Buzz: To musi się udać