Hiszpańska firma inżynieryjna INNengine pokazała rewolucyjny silnik spalinowy którego konstrukcja może znakomicie sprawdzić się w roli range extendera dla samochodów elektrycznych. E-Rex jest nie tylko mniejszy, lżejszy, ale również wydajniejszy niż tradycyjne silniki czterosuwowe. Wykazuje mniejsze zużycie paliwa i niższą emisję od obecnie istniejących silników. Ma 0,5 litra pojemności i osiąga 120 KM. Waży zaledwie 40 kg i jest testowany w Mazdzie MX-5. Jego kompaktowe rozmiary wynikają m.in. z wykorzystania jednego cylindra dla pracy dwóch tłoków. Więc w tym konkretnym wypadku w czterech cylindrach porusza się 8 tłoków. Rolę wałów korbowych pełnią dwie płytki znajdujące się po bokach silnika. Ma zdecydowanie mniej części od tradycyjnego silnika czterosuwowego. Nie ma wału korbowego, zaworów, wałka rozrządu ani głowicy cylindrów. E-REX jest o 55 proc. mniejszy i 70 proc. lżejszy od czterosuwowego silnika.

Czytaj więcej

Toyota Corolla Cross H2 Concept: SUV z bezemisyjnym silnikiem spalinowym

Jak twierdzą inżynierowie INNengine, najnowszy silnik dzięki niewielkim rozmiarom i wydajności jest świetnym rozwiązaniem do pracy w funkcji range extendera dla samochodów elektrycznych. Jest niewielki, więc pozostawia cenną przestrzeń dla akumulatorów. Nie wibruje, więc nie zakłóca cichej pracy silnika elektrycznego. Jest prosty w konstrukcji i stosunkowo tani w produkcji, więc nie zwiększa drastycznie ceny samochodu elektrycznego. Łączy wydajność i niską emisję najnowocześniejszego silnika czterosuwowego z nieskomplikowaną konstrukcją i mocą silnika dwusuwowego. Wygląda na to, że silnika Wankla stosowany przez Mazdę jako range extender zyskał konkurenta. E-REX również przy prostej konstrukcji, niewielkich rozmiarach i niskiej masie potrafi generować zdecydowanie więcej koni mechanicznych niż tradycyjny silnik.

Wstępne informacje mogłyby sugerować, że nowy silnik mógłby pełnić rolę nie tylko range extendera, ale stanowić świetną alternatywą dla obecnie wykorzystywanych silników spalinowych. Jednak nie znamy jeszcze wszystkich cech nowego silnika. Nie wiemy jaki ma charakter, jak przebiega wykres momentu obrotowego, czy jest bezawaryjny i jaką ma trwałość. Po setkach godzin testów nowy silnik e-REX osiągnął 6 poziom tzw. gotowości technologicznej. To znaczy, że zostały przeprowadzone wstępne działania w celu potwierdzenia wykonalności projektu, który następnie został przetestowany w środowisku zbliżonym do naturalnego. Poziom 6 technologicznej gotowości oznacza, że wszystko wskazuje na to iż końcowy produkt jest możliwy do stworzenia i będzie spełniał swoje zadania. Niemniej jednak przed firmą INNengine pozostało jeszcze wiele pracy i testów, które potwierdzą możliwość różnorodnego zastosowania i bezawaryjność konstrukcji. Dopiero poziom 9 oznacza wdrożenie innowacyjnego projektu do produkcji.

Czytaj więcej

Prawdopodobnie to ostatnia generacja Mercedesa klasy E z nadwoziem kombi