Toyota jest drugą najlepszą marką motoryzacyjną w zestawieniu, które zostało zdominowane przez firmy technologiczne. Przed Toyotą z branży motoryzacyjnej uplasowała się jedynie Tesla (miejsce piąte). Jednak Toyota jest jedną z zaledwie 8 firm, które figurują w Top50 we wszystkich szesnastu edycjach rankingu BCG. Boston Consulting Group, spółka należąca do największych globalnych firm doradztwa strategicznego, co roku analizuje innowacyjność globalnych firm na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród managerów wyspecjalizowanych w tematyce innowacji. W tym roku ranking BCG został oparty na odpowiedziach 1,5 tysiąca ekspertów.

W najnowszej edycji badania zespół BCG po raz pierwszy położył szczególny nacisk na innowacje w dziedzinie neutralności klimatycznej i ochrony środowiska. Jak zauważają autorzy rankingu, coraz więcej międzynarodowych firm zobowiązuje się do osiągnięcia bezemisyjności w określonym czasie, jednak nie zawsze idą za tym znaczące inwestycje w badania i rozwój. Z analizy BCG wynika też jednak, że przynależność do grona największych innowatorów zwykle idzie w parze z zaangażowaniem w nowatorskie rozwiązania służące środowisku. Toyota – największy producent zelektryfikowanych samochodów – jest tego dobrym przykładem.

Czytaj więcej

Toyota przeznaczy 30 mln dol. na badania nad bezpieczeństwem na drogach

Toyota już w 2015 roku zadeklarowała, że do 2050 roku osiągnie neutralność klimatyczną. Jej strategia Beyond Zero zakłada nie tylko uzyskanie zerowej emisji w działalności firmy na całym świecie, ale wypracowanie takich standardów funkcjonowania, aby ogólny wpływ firmy na środowisko był pozytywny. Za tą deklaracją poszły konkretne decyzje – wprowadzenie architektury TNGA, która obniża wpływ produkcji samochodów na środowisko, stworzenie nowych ośrodków badawczych takich jak Toyota Reseach Institute, który specjalizuje się w samochodach autonomicznych i innowacyjnym wykorzystaniu sztucznej inteligencji, budowa nowych fabryk produkujących baterie, zaawansowane badania nad nowymi technologiami baterii bipolarnych i ze stałym elektrolitem, rozwój gamy samochodów hybrydowych, elektrycznych na wodór i na baterie oraz wprowadzenie na rynek wielu produktów poszerzających zastosowanie wodorowych ogniw paliwowych o nowe branże.

Czytaj więcej

Lexus RX: Kluczowy punkt programu

Do końca tej dekady Toyota zainwestuje 60 miliardów euro w zelektryfikowane samochody, w tym 15 miliardów euro w rozwój technologiczny i produkcję baterii. Aby zwiększyć szansę na dokonanie przełomowych odkryć, które przyspieszą dekarbonizację transportu, Toyota prowadzi równoległe badania nad różnorodnymi technologiami napędowymi. Obok samochodów hybrydowych, hybryd plug-in, aut elektrycznych na baterie oraz na wodór Toyota testuje takie rozwiązania jak system wymiennych baterii do elektrycznych samochodów dostawczych, wodorowe kartridże, silniki spalinowe na wodór, silniki kompatybilne z uwodornionym olejem roślinnym HVO100 oraz paliwa syntetyczne.

Poza Toyotą i wspomnianą Teslą w zestawieniu Top50 są tylko cztery inne marki motoryzacyjne. Na 33 pozycji znalazł się Hyundai, 42 General Motors, o jedno oczko dalej wylądował Ford, a na 48 miejscu jest Mitsubishi. Toyota w rankingu znalazła się obok takich marek jak Pfizer, Oracle czy Siemens.

Czytaj więcej

Toyota rozbudowuje gamę usportowionych modeli GR Sport