Reklama

Butelki PET, łupiny orzechów. Z jakich eko materiałów korzysta branża moto

Butelki PET, włókna buraka, łupiny orzechów - producenci samochodowi coraz częściej sięgają po ekologiczne materiały lub takie pochodzące z odzysku. Skoda wytwarza z nich pokrowce na siedzenia, zderzaki i inne elementy auta.

Publikacja: 02.10.2022 08:02

Butelki PET, łupiny orzechów. Z jakich eko materiałów korzysta branża moto

Foto: mat. prasowe

Niedawno zaprezentowane studium koncepcyjne Skoda Vision 7S prezentuje nie tylko nowy język projektowania Skody, ale także wskazuje drogę do bardziej zrównoważonej przyszłości marki. W modelu koncepcyjnym przednie i tylne zderzaki, okładziny nadkoli i podłoga wewnątrz są wykonane z opon pochodzących z recyklingu. Tkaninę na drzwiach, deskę rozdzielczą i część siedzeń wyprodukowano z przetworzonej przędzy poliestrowej. Skoda stworzyła specjalne studium wnętrza nazwane Ivet, które pozwala zapoznać się ze zrównoważonymi materiałami mogącymi kształtować wnętrza produkcyjnych aut. I tak wykończenia słupków A, B, C i D samochodu pokazowego oraz dolna część paneli drzwiowych wykonane są z kompozytu polipropylenu i miskantu. Do produkcji ozdobnych listew na drzwiach, desce rozdzielczej i konsoli środkowej służy z kolei kompozyt tworzywa ABS i włókna buraka cukrowego (są one produktem ubocznym z produkcji cukru). W samochodzie pokazowym tkanina na desce rozdzielczej i w środkowej sekcji siedzeń powstała z naturalnej wełny alpaki i wełny dziewiczej, połączonych ze zrecyklingowanymi butelkami PET. Testowane są także naturalne wypełniacze do tworzyw kompozytowych – włókna i łupiny kokosowe, łupiny orzechów, ryż, korek i chmiel, a także fusy z kawy.

Czytaj więcej

Porsche idzie na giełdę. Liczy na wycenę debiutu na 70-75 mld euro

Schowek w drzwiach samochodu pokazowego Skody zawiera pojemnik z uchwytem i pokrywą wykonaną z kompostowalnego plastiku. Do wykonania kierownicy użyto wegańskiego materiału o wysokiej zawartości surowców wtórnych, natomiast tkanina wykorzystana do produkcji podsufitki powstała w 100 proc. z przetworzonych butelek PET. Zderzaki zostały wyprodukowane w całości ze starych, zużytych poprzedników. Skoda w ramach strategii pracuje nad większą możliwością ponownego wykorzystania części użytych w swoich pojazdach. Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej co najmniej 85 proc. masy pojazdu musi podlegać recyklingowi, a kolejne 10 proc. powinno być odzyskiwane przynajmniej pod względem energetycznym.

Foto: mat. prasowe

Skóra zwierzęca to materiał tradycyjnie używany we wnętrzach samochodów. Aby zmniejszyć jej ślad środowiskowy, Skoda wprowadziła zrównoważone procesy jej obróbki. Do garbowania skóry używanej w modelu Enyaq wykorzystuje się ekstrakt z liści drzewa oliwnego. Ponadto coraz częściej zastępuje się elementy ze skóry naturalnej tapicerką tekstylną, np. na desce rozdzielczej. Nowy Enyaq wykorzystuje 13,1 kg tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Są one używane głównie na zewnątrz pojazdu, np. przy osłonach podwozia. Potrzebny do tego materiał jest odzyskiwany ze starych obudów akumulatorów i zderzaków. Udział stali pochodzącej z recyklingu, wykorzystanej w nadwoziu wynosi 40 proc., a w przypadku aluminium nawet 60 proc. 20 proc. bocznych szyb okiennych jest poddawanych recyklingowi. Dla modeli Enyaq i Karoq dostępne są już tkaniny wykonane w 70 proc. z przetworzonych butelek PET. Po recyklingu są one przetwarzane w przędzę. Pokrowce na siedzenia w modelu ENYAQ iV (w wersji wyposażenia Lodge Design Selection) są wykonane z połączenia przędzy i naturalnej wełny dziewiczej.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Nowa strategia Skody. Będą trzy e-modele do 2026 roku

Niedawno zaprezentowane studium koncepcyjne Skoda Vision 7S prezentuje nie tylko nowy język projektowania Skody, ale także wskazuje drogę do bardziej zrównoważonej przyszłości marki. W modelu koncepcyjnym przednie i tylne zderzaki, okładziny nadkoli i podłoga wewnątrz są wykonane z opon pochodzących z recyklingu. Tkaninę na drzwiach, deskę rozdzielczą i część siedzeń wyprodukowano z przetworzonej przędzy poliestrowej. Skoda stworzyła specjalne studium wnętrza nazwane Ivet, które pozwala zapoznać się ze zrównoważonymi materiałami mogącymi kształtować wnętrza produkcyjnych aut. I tak wykończenia słupków A, B, C i D samochodu pokazowego oraz dolna część paneli drzwiowych wykonane są z kompozytu polipropylenu i miskantu. Do produkcji ozdobnych listew na drzwiach, desce rozdzielczej i konsoli środkowej służy z kolei kompozyt tworzywa ABS i włókna buraka cukrowego (są one produktem ubocznym z produkcji cukru). W samochodzie pokazowym tkanina na desce rozdzielczej i w środkowej sekcji siedzeń powstała z naturalnej wełny alpaki i wełny dziewiczej, połączonych ze zrecyklingowanymi butelkami PET. Testowane są także naturalne wypełniacze do tworzyw kompozytowych – włókna i łupiny kokosowe, łupiny orzechów, ryż, korek i chmiel, a także fusy z kawy.

Reklama
Ekologia
Test skuteczności. Warszawska strefa czystego transportu pod lupą
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Ekologia
Audi wycofuje swój legendarny pięciocylindrowy silnik
Ekologia
Kalifornia kontra Trump. Konflikt o czyste powietrze
Ekologia
Powrót silników V8. Trump znosi przepisy dotyczące emisji spalin
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Ekologia
Dekada ostatniej szansy dla polskiej energetyki. Strategia Orlenu otwiera nowy rozdział
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama