Jednoślady na kategorię B prawa jazdy, stają się coraz popularniejsze. Są praktyczne, zwinne i co najważniejsze tanie. Popularność tego sektora na tyle się zwiększyła, że rynek dosłownie zaczął być nasycony. Mało jednak kto wie, że to nie jedyne możliwości doświadczenia jazdy motocyklowej, bez konieczności zdawania dodatkowych egzaminów. Można legalnie zasiąść za sterami trójkołowców osiągających nawet 44 KM. W tej kategorii tych motocykli niekwestionowanym liderem jest Piaggio. W 2006 roku włoska marka wprowadziła na rynek model MP3, który stał się pierwszym i niepowtarzalnym trójkołowym skuterem na świecie, charakteryzującym się opatentowanym systemem zawieszenia dwóch kół przednich, który łączy bezpieczeństwo samochodu z prostotą i praktycznością skutera. To nie jedyne zalety, ponieważ Włochom udało się stworzyć produkt, który nie tylko dobrze wygląda, ale też jest zwinny, praktyczny, technologicznie dopieszczony, a do tego pakowny. W efekcie już w tym momencie koncern może się pochwalić sprzedanymi ponad 230 tysiącami sztuk tego modelu w 16 lat.

mat. prasowe

Jednak utrzymanie dominacji nie jest proste. Dlatego teraz przyszedł czas na kolejną edycję bestsellera. Piaggio MP3 – bo o nim mowa – został znacząco zmodernizowany. Poprawiono design, który stał się bardziej sportowy względem poprzednika. Najbardziej wyróżniającym elementem jest przód, gdzie światła są wykonane w technologii LED. Pojawił się też dodatkowy wlot powietrza, który doprowadza strugę do przesuniętej bardziej ku dołowi chłodnicy. Nie zabrakło też spojlera aerodynamicznego wpływającego na stabilność podczas jazdy. Wygląd to nie jedyne zmiany jakie wprowadzono do nowego MP3. Postanowiono poprawić też pozycję za kierownicą, która stała się bardziej komfortowa. Udało się to osiągnąć dzięki modernizacjom w triangulacji fotel-podnóżek-kierownica. Kierownica została przesunięta do tyłu i podniesiona o 10 mm, a podłoga obniżona została o 20 mm. W efekcie kierowca otrzymuje poza wspomnianym większym komfortem również lepsze prowadzenie, a to naprawdę zaskakuje. MP3 jest w stanie dać podobną przyjemność radość z jazdy co normalne motocykle. Dobrze radzi sobie na zakrętach, a na prostych odcinkach dróg wspomagają go dwa przednie koła, dając stabilność i pewność prowadzenia.

Czytaj więcej

Polacy pokochali rowery. To najchętniej wybierana alternatywa do auta

Piaggio MP3 jest pierwszym na świecie skuterem z systemem ARAS Advanced Rider Assistance Systems (530 HPE) – innowacyjny pakiet funkcji wspomagających kierowcę, opartych na technologii Imaging Radar 4D – który został opracowany przez Piaggio Fast Forward, spółkę zależną Grupy Piaggio w Bostonie. Rozwiązanie to znacząco podnosi aktywne bezpieczeństwo, a jego dwie podstawowe funkcje to system ostrzegania o przeszkodzie w martwym polu (BLIS – Blind Spot Information System) oraz wspomaganie decyzji zmiany pasa ruchu (LCDAS – Lane Change Decision Aid System). Ten drugi monitoruje otoczenie w odległości do 30-35 metrów. Jego zaletą jest możliwość zidentyfikowania pojazdów, które zbliżają się szybko z boku, co mogłoby tworzyć niebezpieczną sytuację w przypadku, gdy kierowca wskaże zamiar zmiany pasa ruchu.

mat. prasowe

Topowa odmiana (Piaggio MP3 530 HPE) posiada również bieg wsteczny. Choć po raz pierwszy został on wprowadzony w 2019 roku w modelu Piaggio MP3 500 HPE Sport Advanced, to teraz został on „podrasowany”, ponieważ posiada kamerę cofania, a obraz wyświetlany jest na 7-calowym, kolorowym ekranie TFT. W topowej odmianie MP3 wyposażony jest również w tempomat, który może być włączany i sterowany wygodnie za pomocą joysticka umieszczonego po lewej stronie kierownicy. Wprowadzenie nowej generacji modelu produkowanego we włoskiej fabryce Piaggio Pontedera, napędzany jest przez nowoczesne jednostki HPE – High Performance Engine. W efekcie Piaggio MP3 400 HPE i Piaggio MP3 400 HPE Sport dzielą wariant 400 ccm oferując 35 KM mocy (37,7 Nm), a topowa odmiana Piaggio MP3 530 HPE Exclusive została podkręcona do rekordowej mocy wyjściowej ponad 44,2 KM (50 Nm). Uzupełnieniem oferty jest najsłabsza jednostka MP3 300 HPE, która jest najbardziej kompaktowa pod względem wymiarów i wydajności. Oczywiście nie zabrakło też dodatków w postaci trybów jazdy Eco, Comfort oraz Sport, od których zależy praca kontroli trakcji ASR. Zmodernizowane jednostki napędowe zostały poprawione pod względem wydajności mechanicznej i termodynamicznej, a także zmniejszono wibracje i generowany hałas. Zastosowanie korbowodu, który jest dłuższy i zoptymalizowany pod względem masy, a także tłoka, który stał się lżejszy i odlany jest ze stopu aluminium, co przyczyniło się do zmniejszenia zmiennych sił bezwładności, a tym samym spowodowało zmniejszenie drgań przenoszonych na pojazd. Wprowadzono również PCV – Positive Crankcase Ventilation, składający się z dwóch łopat wbudowanych w skrzynię korbową silnika, co zmniejsza straty pompowania, sprzyjając wzrostowi mocy.

mat. prasowe

Włoski producent skuterów wraz z pracami nad nową generacją MP3 postarał się zredukować jego masę. W efekcie wersja 530 HPE może pochwalić się sumaryczną utratą 7 kg w porównaniu z poprzednią generacją Piaggio MP3. Przełożyło się to na lepsze prowadzenie oraz o wiele poprawioną zwinność. Do lepszego prowadzenia przyczyniło się również obniżenie pozycji chłodnicy, przez co obniżony został środek ciężkości. W efekcie oznacza to, że zakręty można brać pewniej, szybciej i lepiej. Ponadto w tym skuterze zastosowano opatentowaną przez markę technologię dwóch niezależnych, przechylanych przednich kół, które sterowane są unikalnym, 4-ramiennym zawieszeniem na dźwigienkach. Układ ten został zaprojektowany i opracowany przez wiodącą Grupę w Europie przed jakimkolwiek innym producentem. Celem tego rozwiązania jest zapewnienie maksymalnej przyjemności z jazdy przy pełnym bezpieczeństwie. Sam mechanizm składa się z czterech zintegrowanych aluminiowych ramion, połączonych z czterema zawiasami, które są mocno przytwierdzone do tulei środkowej. Są też dwie tuleje boczne połączone z ramionami za pomocą sworzni i łożysk kulkowych. Wewnątrz bocznych tulei, prawa i lewa rura kierownicza obracają się w klasycznym układzie jednoramiennym. Wprowadzono także mechanizm blokujący przednie zawieszenie. Dzięki temu w razie potrzeby motocykl pozostaje w pionie bez potrzeby stosowania podstawki centralnej.

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

Czytaj więcej

Co szósty kierowca planuje w tym roku kupić auto używane