Auta drogie, ceny paliwa idą w górę. Polacy przesiądą się na skutery

Miasta są coraz bardziej zatłoczone. By się sprawnie po nich poruszać niezbędne są sprawdzone środki transportu. Jednym z ciekawszych jest skuter.

Publikacja: 03.06.2022 08:28

Piaggio Medley

Piaggio Medley

Foto: mat. prasowe

Inflacja, ogólny wzrost mogą w przyszłości przekładać się na decyzje zakupowe. Nowych samochodów nie tylko brakuje, ale też musimy za nie zapłacić dużo, dużo więcej. Alternatywą jest przesiadka na inny środek transportu. A może by tak skuter? Codziennie do Warszawy wyjeżdża i wyjeżdża około 500 tysięcy aut. Przyczyną tego są korki, brak miejsca do zaparkowania. Innymi słowy jazda autem w mieście nie należy ani do łatwych, ani do przyjemnych. W Polsce skuter ma zupełnie inny image niż np. w południowych krajach Europy. Ma on wiele zalet - jest zwinny, nie zajmuje wiele miejsca na drodze ani parkingu, nie wymaga opłacania postoju w strefie płatnego parkowania i w niektórych odmianach wystarczy zwykłe prawo jazdy kategorii B.

– Odciążenie miast stanowi obecnie kluczowe wyzwanie dla poprawy komunikacji. Zwiększająca się liczba pojazdów bez odpowiednio modernizowanej infrastruktury drogowej zaczyna stanowić problem, który w efekcie może doprowadzić do pełnego zakorkowania ulic. Rozwiązaniem tego problemu są skutery, które sprawdzają się m.in. we Włoszech czy krajach azjatyckich. W Polsce również zdają egzamin, zwłaszcza że mamy coraz więcej ciepłych i nie deszczowych dni w roku, a co ważne są też modele, które można prowadzić bez zdobywania dodatkowych uprawnień – mówi Andrzej Jaszczak, Marketing Manager Liberty Corporation, polskiego importera Piaggio.

Piaggio Medley

Piaggio Medley

mat. prasowe

Segment skuterów zaczyna obfitować w coraz więcej produktów. W tym wiele modeli, na prowadzenie których wystarczy kategoria B prawa jazdy. Dla przykładu wybraliśmy Piaggio Medley 125 S spełniający normę Euro 5, który zaprojektowany jest typowo pod miasto. To model, który posiada reflektor LED oraz zaawansowany zestaw wskaźników na wyświetlaczu LCD z wszystkimi niezbędnymi informacjami. Dostępna też jest platforma Piaggio MIA, która łączy smartfon (zarówno z systemem iOS, jak i Androig) z elementami sterującymi na kierownicy, umożliwiając zarządzanie połączeniami, muzyką i poleceniami głosowymi bez odrywania wzroku od drogi. Nie zabrakło też takich funkcji jak Follow Me Home, Biker Finder czy otwierania siedzenia z poziomu telefonu. Piaggio ma 4-suwowy silnik chłodzoną cieczą z systemem Start&Stop o mocy 11 kW. Jest to jeden z najmocniejszych skuterów w swojej klasie. Dzięki przekładni CVT jego obsługa jest nader prosta. Taki skuter pali około 2,4 l/100 km i charakteryzuje się emisją CO2 na poziomie 59 g/km.

Czytaj więcej

Suzuki Katana: Japoński miecz ostrzejszy od poprzednika

To szybki skuter, który płynnie przyspiesza również po przekroczeniu 70 km/h do swojego V-max, który wynosi 110 km/h. Mocną kartą tego jest też jego prowadzenie. Dzięki hydraulicznemu widelcowi teleskopowemu z przodu (skok 88 mm), podwójnemu amortyzatorowi hydraulicznemu z regulowanym napięciem wstępnym z 5 ustawieniami (skok 76 mm) oraz dużym kołom (16-cali z przodu i 14 z tyłu) wybieranie nierówności drogowych jest na wysokim poziomie, a co za tym idzie prowadzenie tego skutera o masie 136 kg jest przyjemne i proste. Medley S jest dostępny w kolorach: Bianco Luna (biały), Grigio Materia (szary) i Nero Meteora (czarny matowy), a wszystko to z czarnym siedzeniem i czarnymi dodatkami stylistycznymi. Nie zabrakło też elementów wpływających na bezpieczeństwo takich jak faliste tarcze i zaciski z odrobiną złota, dwukanałowy system Bosch ABS odpowiadający za zapobieganie blokowaniu się kół czy kontrola trakcji, która poprawia przyczepność na nawierzchniach o niskiej przyczepności. Jego cena wynosi 17 900 zł. To mniej niż średnia cena samochodów używanych w kraju (23 900 zł).

Piaggio Medley 125 S

Piaggio Medley 125 S

mat. prasowe

– Rynkowa sytuacja nie zachęca do zakupów pojazdów osobowych. Oczekiwanie na nowe warianty jest wyjątkowo długie. Z kolei warianty używane, których stan w wielu przypadkach pozostawia wiele do życzenia, również zaczyna być mało korzystny dla odbiorcy. W efekcie liczba opcji zaczyna być coraz mniejsza. Dlatego warto zastanowić się czy wybór skutera nie stanowi remedium, nie tylko na korki, ale też coraz większe ceny aut – podkreśla Andrzej Jaszczak.

Piaggio Medley 125 S

Piaggio Medley 125 S

mat. prasowe

Piaggio Medley

Piaggio Medley

mat. prasowe

Piaggio Medley

Piaggio Medley

mat. prasowe

Czytaj więcej

Polacy pokochali rowery. To najchętniej wybierana alternatywa do auta

Inflacja, ogólny wzrost mogą w przyszłości przekładać się na decyzje zakupowe. Nowych samochodów nie tylko brakuje, ale też musimy za nie zapłacić dużo, dużo więcej. Alternatywą jest przesiadka na inny środek transportu. A może by tak skuter? Codziennie do Warszawy wyjeżdża i wyjeżdża około 500 tysięcy aut. Przyczyną tego są korki, brak miejsca do zaparkowania. Innymi słowy jazda autem w mieście nie należy ani do łatwych, ani do przyjemnych. W Polsce skuter ma zupełnie inny image niż np. w południowych krajach Europy. Ma on wiele zalet - jest zwinny, nie zajmuje wiele miejsca na drodze ani parkingu, nie wymaga opłacania postoju w strefie płatnego parkowania i w niektórych odmianach wystarczy zwykłe prawo jazdy kategorii B.

Pozostało 82% artykułu
Dwa Kółka
Ten motocykl zbudowano w Rzeszowie. Wygrał na największym festiwalu motocyklowym
Dwa Kółka
Skąd i jakie motocykle sprowadzają Polacy?
Dwa Kółka
Suzuki Hayabusa obchodzi swoje 25-lecie. Specjalna wersja na urodziny
Dwa Kółka
Co dziesiąty rower wyprodukowany w Europie powstał w Polsce
Dwa Kółka
Kultowa marka motocykli zostanie wskrzeszona? Fani czekają na inwestora