Auta drogie, ceny paliwa idą w górę. Polacy przesiądą się na skutery

Miasta są coraz bardziej zatłoczone. By się sprawnie po nich poruszać niezbędne są sprawdzone środki transportu. Jednym z ciekawszych jest skuter.

Publikacja: 03.06.2022 08:28

Piaggio Medley

Piaggio Medley

Foto: mat. prasowe

Inflacja, ogólny wzrost mogą w przyszłości przekładać się na decyzje zakupowe. Nowych samochodów nie tylko brakuje, ale też musimy za nie zapłacić dużo, dużo więcej. Alternatywą jest przesiadka na inny środek transportu. A może by tak skuter? Codziennie do Warszawy wyjeżdża i wyjeżdża około 500 tysięcy aut. Przyczyną tego są korki, brak miejsca do zaparkowania. Innymi słowy jazda autem w mieście nie należy ani do łatwych, ani do przyjemnych. W Polsce skuter ma zupełnie inny image niż np. w południowych krajach Europy. Ma on wiele zalet - jest zwinny, nie zajmuje wiele miejsca na drodze ani parkingu, nie wymaga opłacania postoju w strefie płatnego parkowania i w niektórych odmianach wystarczy zwykłe prawo jazdy kategorii B.

– Odciążenie miast stanowi obecnie kluczowe wyzwanie dla poprawy komunikacji. Zwiększająca się liczba pojazdów bez odpowiednio modernizowanej infrastruktury drogowej zaczyna stanowić problem, który w efekcie może doprowadzić do pełnego zakorkowania ulic. Rozwiązaniem tego problemu są skutery, które sprawdzają się m.in. we Włoszech czy krajach azjatyckich. W Polsce również zdają egzamin, zwłaszcza że mamy coraz więcej ciepłych i nie deszczowych dni w roku, a co ważne są też modele, które można prowadzić bez zdobywania dodatkowych uprawnień – mówi Andrzej Jaszczak, Marketing Manager Liberty Corporation, polskiego importera Piaggio.

Piaggio Medley

Piaggio Medley

Foto: mat. prasowe

Segment skuterów zaczyna obfitować w coraz więcej produktów. W tym wiele modeli, na prowadzenie których wystarczy kategoria B prawa jazdy. Dla przykładu wybraliśmy Piaggio Medley 125 S spełniający normę Euro 5, który zaprojektowany jest typowo pod miasto. To model, który posiada reflektor LED oraz zaawansowany zestaw wskaźników na wyświetlaczu LCD z wszystkimi niezbędnymi informacjami. Dostępna też jest platforma Piaggio MIA, która łączy smartfon (zarówno z systemem iOS, jak i Androig) z elementami sterującymi na kierownicy, umożliwiając zarządzanie połączeniami, muzyką i poleceniami głosowymi bez odrywania wzroku od drogi. Nie zabrakło też takich funkcji jak Follow Me Home, Biker Finder czy otwierania siedzenia z poziomu telefonu. Piaggio ma 4-suwowy silnik chłodzoną cieczą z systemem Start&Stop o mocy 11 kW. Jest to jeden z najmocniejszych skuterów w swojej klasie. Dzięki przekładni CVT jego obsługa jest nader prosta. Taki skuter pali około 2,4 l/100 km i charakteryzuje się emisją CO2 na poziomie 59 g/km.

Czytaj więcej

Suzuki Katana: Japoński miecz ostrzejszy od poprzednika

To szybki skuter, który płynnie przyspiesza również po przekroczeniu 70 km/h do swojego V-max, który wynosi 110 km/h. Mocną kartą tego jest też jego prowadzenie. Dzięki hydraulicznemu widelcowi teleskopowemu z przodu (skok 88 mm), podwójnemu amortyzatorowi hydraulicznemu z regulowanym napięciem wstępnym z 5 ustawieniami (skok 76 mm) oraz dużym kołom (16-cali z przodu i 14 z tyłu) wybieranie nierówności drogowych jest na wysokim poziomie, a co za tym idzie prowadzenie tego skutera o masie 136 kg jest przyjemne i proste. Medley S jest dostępny w kolorach: Bianco Luna (biały), Grigio Materia (szary) i Nero Meteora (czarny matowy), a wszystko to z czarnym siedzeniem i czarnymi dodatkami stylistycznymi. Nie zabrakło też elementów wpływających na bezpieczeństwo takich jak faliste tarcze i zaciski z odrobiną złota, dwukanałowy system Bosch ABS odpowiadający za zapobieganie blokowaniu się kół czy kontrola trakcji, która poprawia przyczepność na nawierzchniach o niskiej przyczepności. Jego cena wynosi 17 900 zł. To mniej niż średnia cena samochodów używanych w kraju (23 900 zł).

Piaggio Medley 125 S

Piaggio Medley 125 S

Foto: mat. prasowe

– Rynkowa sytuacja nie zachęca do zakupów pojazdów osobowych. Oczekiwanie na nowe warianty jest wyjątkowo długie. Z kolei warianty używane, których stan w wielu przypadkach pozostawia wiele do życzenia, również zaczyna być mało korzystny dla odbiorcy. W efekcie liczba opcji zaczyna być coraz mniejsza. Dlatego warto zastanowić się czy wybór skutera nie stanowi remedium, nie tylko na korki, ale też coraz większe ceny aut – podkreśla Andrzej Jaszczak.

Piaggio Medley 125 S

Piaggio Medley 125 S

Foto: mat. prasowe

Piaggio Medley

Piaggio Medley

Foto: mat. prasowe

Piaggio Medley

Piaggio Medley

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Polacy pokochali rowery. To najchętniej wybierana alternatywa do auta

Inflacja, ogólny wzrost mogą w przyszłości przekładać się na decyzje zakupowe. Nowych samochodów nie tylko brakuje, ale też musimy za nie zapłacić dużo, dużo więcej. Alternatywą jest przesiadka na inny środek transportu. A może by tak skuter? Codziennie do Warszawy wyjeżdża i wyjeżdża około 500 tysięcy aut. Przyczyną tego są korki, brak miejsca do zaparkowania. Innymi słowy jazda autem w mieście nie należy ani do łatwych, ani do przyjemnych. W Polsce skuter ma zupełnie inny image niż np. w południowych krajach Europy. Ma on wiele zalet - jest zwinny, nie zajmuje wiele miejsca na drodze ani parkingu, nie wymaga opłacania postoju w strefie płatnego parkowania i w niektórych odmianach wystarczy zwykłe prawo jazdy kategorii B.

Pozostało 83% artykułu
Dwa Kółka
Oto najmocniejszy jednocylindrowy silnik na świecie. Produkuje go włoska firma
Dwa Kółka
Polska firma motocyklowa podbiła Rzym. Wyróżniono motocykl pokryty wytatuowaną skórą
Dwa Kółka
Romet inwestuje 100 mln zł. Chce mieć najnowocześniejszą fabrykę rowerów w Europie
Dwa Kółka
To jest chyba najdziwniejszy pojazd BMW. Coś między skuterem a motocyklem
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Dwa Kółka
Ten motocykl zbudowano w Rzeszowie. Wygrał na największym festiwalu motocyklowym