Daimler i BMW wykładają 1 mld euro i wjeżdżają także do Polski. To początek rewolucji

Hive – hulajnogi elektryczne na minuty od Daimlera – lada dzień pojawią się na naszych ulicach. W przyszłym tygodniu koncern ogłosi start usługi.

Publikacja: 07.03.2019 16:17

Daimler i BMW wykładają 1 mld euro i wjeżdżają także do Polski. To początek rewolucji

Foto: fot. David Paul Morris/Bloomberg

Tym samym potwierdziły się nasze informacje z końca lutego br. Pisaliśmy wówczas, że bitwa o polski rynek wypożyczalni e-hulajnóg właśnie rusza, a do walki z monopolistą w tym sektorze w Polsce, czyli amerykańską firmą Lime, stają Hive, estońsko-chiński Bolt oraz kilku innych graczy.
Hive to marka należąca do Daimlera. W zeszłym roku testowo uruchomił on sieć wynajmu e-hulajnóg w Lizbonie. Teraz celuje w kolejne miasta w Europie, a Polska to na mapie Hive kluczowy obszar. Dlaczego? Bo tu działa od dłuższego czasu i świetnie się przyjęła aplikacja łącząca pasażerów z taksówkarzami – mytaxi.

""

fot. David Paul Morris/Bloomberg

Foto: moto.rp.pl

Ta usługa również należy do Daimlera. Koncern motoryzacyjny ogłosił niedawno, że zamierza rozwijać szereg usług transportowych i tzw. mobilności miejskiej. A to oznacza, że zintegruje ze sobą usługi przewozu taksówką z wypożyczalnią hulajnóg. W efekcie docelowo w jednej aplikacji będzie można zamówić przejazd autem i zlokalizować hulajnogę. O tym, że Daimler podchodzi do tego na poważnie może świadczyć fakt, że takie usługi koncern zamierza rozwijać wspólnie z BMW. Obaj giganci zawarli sojusz w tej sprawie i ogłosili, że planują stworzyć nowego globalnego gracza zapewniającego klientom zrównoważoną miejską mobilność. Obie firmy podały też parę dni temu, że zainwestują łącznie ponad 1 mld euro w celu stworzenia i ściślejszego powiązania ze sobą ich ofert w zakresie car-sharingu, przewozu osób, parkowania, ładowania pojazdów elektrycznych i transportu multimodalnego.

CZYTAJ TAKŻE: Hulajnogi od Mercedesa i BMW jadą do Polski

Kooperacja obejmuje pięć wspólnych przedsięwzięć: Reach Now (powstaje z myślą o usługach multimodalnych), Charge Now (dotyczy szeroko pojętego ładowania pojazdów), Free Now (przewóz osób), a także Park Now (systemy parkowania) i Share Now (car-sharing, czyli współużytkowanie aut). W konsekwencji hulajnogi Hive, ale również popularna aplikacja mytaxi zmieniają nazwę. Wkrótce będą one funkcjonować pod nową marką – Free Now.

CZYTAJ TAKŻE: Limonki kuszą inwestorów

W tym roku swoje usługi wynajmu e-hulajnóg na minuty uruchomić planuje również Taxify. Daimler zdominuje więc ten rynek w Polsce, bowiem niemiecki potentat jest udziałowcem w estońsko-chińskiej firmie. Na razie nie wiadomo jeszcze kiedy dokładnie hulajnogi od Taxify, z logo Bolt, pojawią się w naszych miastach. Spółka podała natomiast informację, że zmienia nazwę – wkrótce więc aplikacja łącząca pasażerów z kierowcami nie będzie działać już pod brandem Taxify, lecz właśnie Bolt.

""

fot. David Paul Morris/Bloomberg

Foto: moto.rp.pl

Ale na polskich ulicach pojawić się mają w br. również e-hulajnogi na minuty od amerykańskiego giganta z tej branży – Bird, czy rodzimych startupów: Jeden Ślad oraz Blinkee.city. Do mobilnej rewolucji włączy się również inny gracz z branży przewozu osób – Uber. Od pewnego czasu spekuluje się bowiem, że amerykańska firma zdecyduje się na przejęcie innego kalifornijskiego startupu, Lime.

""

Hulajnoga Lime w Lizbonie / fot. Wojciech Romański

Foto: moto.rp.pl

Popularne Limonki, czyli charakterystyczne biało-zielone hulajnogi, to obecnie jedyna sieć wynajmu elektrycznych jednośladów w naszym kraju. Innowacyjna usługa ruszyła w październiku ub. r. we Wrocławiu. Od tego czasu e-hulajnogi Lime pojawiły się także w Poznaniu i Warszawie. Ten oryginalny środek transportu cieszy się dużym zainteresowaniem, choć wcale nie jest tani. Lime podniósł w lutym cenę usługi i teraz za wypożyczenie pojazdu trzeba zapłacić 3 zł za uruchomienie (było 2 zł) i 50 gr. za każdą przejechaną minutę.

Tym samym potwierdziły się nasze informacje z końca lutego br. Pisaliśmy wówczas, że bitwa o polski rynek wypożyczalni e-hulajnóg właśnie rusza, a do walki z monopolistą w tym sektorze w Polsce, czyli amerykańską firmą Lime, stają Hive, estońsko-chiński Bolt oraz kilku innych graczy.
Hive to marka należąca do Daimlera. W zeszłym roku testowo uruchomił on sieć wynajmu e-hulajnóg w Lizbonie. Teraz celuje w kolejne miasta w Europie, a Polska to na mapie Hive kluczowy obszar. Dlaczego? Bo tu działa od dłuższego czasu i świetnie się przyjęła aplikacja łącząca pasażerów z taksówkarzami – mytaxi.

Pozostało 82% artykułu
Dwa Kółka
Oto najmocniejszy jednocylindrowy silnik na świecie. Produkuje go włoska firma
Dwa Kółka
Polska firma motocyklowa podbiła Rzym. Wyróżniono motocykl pokryty wytatuowaną skórą
Dwa Kółka
Romet inwestuje 100 mln zł. Chce mieć najnowocześniejszą fabrykę rowerów w Europie
Dwa Kółka
To jest chyba najdziwniejszy pojazd BMW. Coś między skuterem a motocyklem
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Dwa Kółka
Ten motocykl zbudowano w Rzeszowie. Wygrał na największym festiwalu motocyklowym