Daimler i BMW wykładają 1 mld euro i wjeżdżają także do Polski. To początek rewolucji

Hive – hulajnogi elektryczne na minuty od Daimlera – lada dzień pojawią się na naszych ulicach. W przyszłym tygodniu koncern ogłosi start usługi.

Publikacja: 07.03.2019 16:17

Daimler i BMW wykładają 1 mld euro i wjeżdżają także do Polski. To początek rewolucji

Foto: fot. David Paul Morris/Bloomberg

Tym samym potwierdziły się nasze informacje z końca lutego br. Pisaliśmy wówczas, że bitwa o polski rynek wypożyczalni e-hulajnóg właśnie rusza, a do walki z monopolistą w tym sektorze w Polsce, czyli amerykańską firmą Lime, stają Hive, estońsko-chiński Bolt oraz kilku innych graczy.
Hive to marka należąca do Daimlera. W zeszłym roku testowo uruchomił on sieć wynajmu e-hulajnóg w Lizbonie. Teraz celuje w kolejne miasta w Europie, a Polska to na mapie Hive kluczowy obszar. Dlaczego? Bo tu działa od dłuższego czasu i świetnie się przyjęła aplikacja łącząca pasażerów z taksówkarzami – mytaxi.

""

fot. David Paul Morris/Bloomberg

moto.rp.pl

Ta usługa również należy do Daimlera. Koncern motoryzacyjny ogłosił niedawno, że zamierza rozwijać szereg usług transportowych i tzw. mobilności miejskiej. A to oznacza, że zintegruje ze sobą usługi przewozu taksówką z wypożyczalnią hulajnóg. W efekcie docelowo w jednej aplikacji będzie można zamówić przejazd autem i zlokalizować hulajnogę. O tym, że Daimler podchodzi do tego na poważnie może świadczyć fakt, że takie usługi koncern zamierza rozwijać wspólnie z BMW. Obaj giganci zawarli sojusz w tej sprawie i ogłosili, że planują stworzyć nowego globalnego gracza zapewniającego klientom zrównoważoną miejską mobilność. Obie firmy podały też parę dni temu, że zainwestują łącznie ponad 1 mld euro w celu stworzenia i ściślejszego powiązania ze sobą ich ofert w zakresie car-sharingu, przewozu osób, parkowania, ładowania pojazdów elektrycznych i transportu multimodalnego.

CZYTAJ TAKŻE: Hulajnogi od Mercedesa i BMW jadą do Polski

Kooperacja obejmuje pięć wspólnych przedsięwzięć: Reach Now (powstaje z myślą o usługach multimodalnych), Charge Now (dotyczy szeroko pojętego ładowania pojazdów), Free Now (przewóz osób), a także Park Now (systemy parkowania) i Share Now (car-sharing, czyli współużytkowanie aut). W konsekwencji hulajnogi Hive, ale również popularna aplikacja mytaxi zmieniają nazwę. Wkrótce będą one funkcjonować pod nową marką – Free Now.

CZYTAJ TAKŻE: Limonki kuszą inwestorów

W tym roku swoje usługi wynajmu e-hulajnóg na minuty uruchomić planuje również Taxify. Daimler zdominuje więc ten rynek w Polsce, bowiem niemiecki potentat jest udziałowcem w estońsko-chińskiej firmie. Na razie nie wiadomo jeszcze kiedy dokładnie hulajnogi od Taxify, z logo Bolt, pojawią się w naszych miastach. Spółka podała natomiast informację, że zmienia nazwę – wkrótce więc aplikacja łącząca pasażerów z kierowcami nie będzie działać już pod brandem Taxify, lecz właśnie Bolt.

""

fot. David Paul Morris/Bloomberg

moto.rp.pl

Ale na polskich ulicach pojawić się mają w br. również e-hulajnogi na minuty od amerykańskiego giganta z tej branży – Bird, czy rodzimych startupów: Jeden Ślad oraz Blinkee.city. Do mobilnej rewolucji włączy się również inny gracz z branży przewozu osób – Uber. Od pewnego czasu spekuluje się bowiem, że amerykańska firma zdecyduje się na przejęcie innego kalifornijskiego startupu, Lime.

""

Hulajnoga Lime w Lizbonie / fot. Wojciech Romański

moto.rp.pl

Popularne Limonki, czyli charakterystyczne biało-zielone hulajnogi, to obecnie jedyna sieć wynajmu elektrycznych jednośladów w naszym kraju. Innowacyjna usługa ruszyła w październiku ub. r. we Wrocławiu. Od tego czasu e-hulajnogi Lime pojawiły się także w Poznaniu i Warszawie. Ten oryginalny środek transportu cieszy się dużym zainteresowaniem, choć wcale nie jest tani. Lime podniósł w lutym cenę usługi i teraz za wypożyczenie pojazdu trzeba zapłacić 3 zł za uruchomienie (było 2 zł) i 50 gr. za każdą przejechaną minutę.

Tym samym potwierdziły się nasze informacje z końca lutego br. Pisaliśmy wówczas, że bitwa o polski rynek wypożyczalni e-hulajnóg właśnie rusza, a do walki z monopolistą w tym sektorze w Polsce, czyli amerykańską firmą Lime, stają Hive, estońsko-chiński Bolt oraz kilku innych graczy.
Hive to marka należąca do Daimlera. W zeszłym roku testowo uruchomił on sieć wynajmu e-hulajnóg w Lizbonie. Teraz celuje w kolejne miasta w Europie, a Polska to na mapie Hive kluczowy obszar. Dlaczego? Bo tu działa od dłuższego czasu i świetnie się przyjęła aplikacja łącząca pasażerów z taksówkarzami – mytaxi.

Pozostało 82% artykułu
Dwa Kółka
To jest chyba najdziwniejszy pojazd BMW. Coś między skuterem a motocyklem
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Dwa Kółka
Ten motocykl zbudowano w Rzeszowie. Wygrał na największym festiwalu motocyklowym
Dwa Kółka
Skąd i jakie motocykle sprowadzają Polacy?
Dwa Kółka
Suzuki Hayabusa obchodzi swoje 25-lecie. Specjalna wersja na urodziny
Dwa Kółka
Co dziesiąty rower wyprodukowany w Europie powstał w Polsce