Tym samym potwierdziły się nasze informacje z końca lutego br. Pisaliśmy wówczas, że bitwa o polski rynek wypożyczalni e-hulajnóg właśnie rusza, a do walki z monopolistą w tym sektorze w Polsce, czyli amerykańską firmą Lime, stają Hive, estońsko-chiński Bolt oraz kilku innych graczy.
Hive to marka należąca do Daimlera. W zeszłym roku testowo uruchomił on sieć wynajmu e-hulajnóg w Lizbonie. Teraz celuje w kolejne miasta w Europie, a Polska to na mapie Hive kluczowy obszar. Dlaczego? Bo tu działa od dłuższego czasu i świetnie się przyjęła aplikacja łącząca pasażerów z taksówkarzami – mytaxi.
fot. David Paul Morris/Bloomberg
Ta usługa również należy do Daimlera. Koncern motoryzacyjny ogłosił niedawno, że zamierza rozwijać szereg usług transportowych i tzw. mobilności miejskiej. A to oznacza, że zintegruje ze sobą usługi przewozu taksówką z wypożyczalnią hulajnóg. W efekcie docelowo w jednej aplikacji będzie można zamówić przejazd autem i zlokalizować hulajnogę. O tym, że Daimler podchodzi do tego na poważnie może świadczyć fakt, że takie usługi koncern zamierza rozwijać wspólnie z BMW. Obaj giganci zawarli sojusz w tej sprawie i ogłosili, że planują stworzyć nowego globalnego gracza zapewniającego klientom zrównoważoną miejską mobilność. Obie firmy podały też parę dni temu, że zainwestują łącznie ponad 1 mld euro w celu stworzenia i ściślejszego powiązania ze sobą ich ofert w zakresie car-sharingu, przewozu osób, parkowania, ładowania pojazdów elektrycznych i transportu multimodalnego.
CZYTAJ TAKŻE: Hulajnogi od Mercedesa i BMW jadą do Polski
Kooperacja obejmuje pięć wspólnych przedsięwzięć: Reach Now (powstaje z myślą o usługach multimodalnych), Charge Now (dotyczy szeroko pojętego ładowania pojazdów), Free Now (przewóz osób), a także Park Now (systemy parkowania) i Share Now (car-sharing, czyli współużytkowanie aut). W konsekwencji hulajnogi Hive, ale również popularna aplikacja mytaxi zmieniają nazwę. Wkrótce będą one funkcjonować pod nową marką – Free Now.