fot. Lome

Elektryczne hulajnogi pojawiły się we Wrocławiu i nikt nie wie gdzie można nimi jeździć. Przestarzały kodeks drogowy nie nadąża za nowymi pomysłami poruszania się. Jak się okazuje problem dotyczy nie tylko Wrocławia i Polski.

Coraz więcej pojawia się elektrycznych hulajnóg czy innych małych, napędzanych prądem pojazdów – gdzie nimi wolno jeździć? Po chodniku nie, po ścieżkach rowerowych wg. obecnego stanu prawa również nie, tak samo zresztą jak po ulicy. Żaden z tych środków lokomocji nie jest ujęty w prawie o ruchu drogowym. Problemem chce się zająć nowy prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk, który chce opracować projekt dotyczący „urządzeń transportu osobistego”.

Elektryczna hulajnoga Lime

Ma być to pojazd napędzany siłą mięśni bądź o napędzie elektrycznym, którego prędkość nie przekracza 25 km/h i nie jest szerszy niż 0,9 metra, czyli tyle co szerokość przeciętnego roweru. Nowe prawo bardzo się przyda bo dzisiaj przepisy zakazują jazdy np. elektryczną hulajnogą po drodze publicznej, strefie ruchu czy po ścieżce rowerowej. Użytkownik hulajnogi traktowany jest jak pieszy i może jeździć w strefie zamieszkania. Problem poruszania się elektrycznymi hulajnogami stał się tym większy od czasu kiedy we Wrocławiu można wypożyczyć je na minuty (pisaliśmy o tym TU). Póki co nie wiadomo, czy pieszy na elektrycznej hulajnodze jest pieszym czy rowerzystą.

Elektryczne hulajnogi Voi

Podobny problem z elektrycznymi hulajnogami mają w Madrycie. Tamtejszy ratusz nakazał trzem operatorom elektrycznych hulajnóg i skuterów ich usunięcie w ciągu 72 godzin, twierdząc, że złamali przepisy. Urzędnicy stolicy Hiszpanii stwierdzili w oświadczeniu, że firmy VOI, WIND i Lime nie przestrzegają zasad określających, w których obszarach mogą działać hulajnogi. W oświadczeniu napisano, że „żadna z trzech firm nie poprawiła w swoich aplikacjach obszarów, w których ich klienci mogą rozpocząć i zakończyć podróż”.

ZOBACZ TAKŻE: Elektryczne hulajnogi opanują Wrocław

Podobnie jak w Polsce hiszpańska stolica nie zezwala na korzystanie z elektrycznych skuterów w strefach pieszych ani na drogach, gdzie ograniczenie prędkości wynosi 50 kilometrów na godzinę lub więcej. Firma VOI oświadczyła, że ściśle współpracuje z administracją w celu spełnienia zasad, dodając, że wkrótce ich hulajnogi zostaną dopuszczone na ulice Madrytu. WIATR i LIMA póki co nie wydały żadnego komentarza. Przepisy w Madrycie odzwierciedlają prawa w innych europejskich miastach. Podobnie jak w Polsce przepisy również tam nie radzą sobie z nagłym napływem elektrycznych pojazdów.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Tesla pozwana na 2 miliardy dolarów

Amerykańska firma Nikola Motor pozwała Teslę na niebotyczną kwotę dwóch miliardów dolarów. Powodem ma ...

Renault Twizy: Mała kulka radości

Od razu małe wyjaśnienia. Ten tekst nie jest reklamą. Nikt mi też za niego ...

Afera w Nissan Renault: Carlos Ghosn bombardowany zarzutami

Nic nie wskazuje na to, by Carlos Ghosn, były szef sojuszu Nissan Renault i ...

24h Le Mans 2018: Toyocie się należało

Toyota odczarowana. Klątwa zakończona. Japończycy nareszcie wygrali wyścig 24h Le Mans. Ten wyścig nie ...

Z linii produkcyjnej zakładów Fiat Chrysler Automobiles w Tychach 10 maja 2018 roku zjechał 2-milionowy samochód z rodziny Fiata 500

Tychy czekają na następcę Marchionne

W tych dniach miały być ujawnione informacje o podziale modeli w fabrykach Fiat Chryser ...

Genewa 2019 | Piëch Mark Zero: Jak Robert Lewandowski

Robert Lewandowski potrzebował dziewięciu minut na strzelenie pięciu goli. O równie historyczny wyczyn pokusili ...