Elektryczne hulajnogi pojawiły się we Wrocławiu i nikt nie wie gdzie można nimi jeździć. Przestarzały kodeks drogowy nie nadąża za nowymi pomysłami poruszania się. Jak się okazuje problem dotyczy nie tylko Wrocławia i Polski.

Coraz więcej pojawia się elektrycznych hulajnóg czy innych małych, napędzanych prądem pojazdów – gdzie nimi wolno jeździć? Po chodniku nie, po ścieżkach rowerowych wg. obecnego stanu prawa również nie, tak samo zresztą jak po ulicy. Żaden z tych środków lokomocji nie jest ujęty w prawie o ruchu drogowym. Problemem chce się zająć nowy prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk, który chce opracować projekt dotyczący „urządzeń transportu osobistego”.

Elektryczna hulajnoga Lime

Ma być to pojazd napędzany siłą mięśni bądź o napędzie elektrycznym, którego prędkość nie przekracza 25 km/h i nie jest szerszy niż 0,9 metra, czyli tyle co szerokość przeciętnego roweru. Nowe prawo bardzo się przyda bo dzisiaj przepisy zakazują jazdy np. elektryczną hulajnogą po drodze publicznej, strefie ruchu czy po ścieżce rowerowej. Użytkownik hulajnogi traktowany jest jak pieszy i może jeździć w strefie zamieszkania. Problem poruszania się elektrycznymi hulajnogami stał się tym większy od czasu kiedy we Wrocławiu można wypożyczyć je na minuty (pisaliśmy o tym TU). Póki co nie wiadomo, czy pieszy na elektrycznej hulajnodze jest pieszym czy rowerzystą.

Elektryczne hulajnogi Voi

Podobny problem z elektrycznymi hulajnogami mają w Madrycie. Tamtejszy ratusz nakazał trzem operatorom elektrycznych hulajnóg i skuterów ich usunięcie w ciągu 72 godzin, twierdząc, że złamali przepisy. Urzędnicy stolicy Hiszpanii stwierdzili w oświadczeniu, że firmy VOI, WIND i Lime nie przestrzegają zasad określających, w których obszarach mogą działać hulajnogi. W oświadczeniu napisano, że „żadna z trzech firm nie poprawiła w swoich aplikacjach obszarów, w których ich klienci mogą rozpocząć i zakończyć podróż”.

ZOBACZ TAKŻE: Elektryczne hulajnogi opanują Wrocław

Podobnie jak w Polsce hiszpańska stolica nie zezwala na korzystanie z elektrycznych skuterów w strefach pieszych ani na drogach, gdzie ograniczenie prędkości wynosi 50 kilometrów na godzinę lub więcej. Firma VOI oświadczyła, że ściśle współpracuje z administracją w celu spełnienia zasad, dodając, że wkrótce ich hulajnogi zostaną dopuszczone na ulice Madrytu. WIATR i LIMA póki co nie wydały żadnego komentarza. Przepisy w Madrycie odzwierciedlają prawa w innych europejskich miastach. Podobnie jak w Polsce przepisy również tam nie radzą sobie z nagłym napływem elektrycznych pojazdów.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Trwają prace nad Polską Strategią Wodorową

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazało do konsultacji publicznych projekt „Polskiej Strategii Wodorowej do roku ...

Wodór czy akumulator? Oto jest pytanie….

Czy nam się to podoba, czy nie silniki spalinowe nie będą w przyszłości źródłem ...

Zamiana diesla na benzynę nie aż tak ekologiczna, jak się wydaje

Spadająca sprzedaż diesla nie przynosi wcale środowisku samych plusów. Większa sprzedaż aut benzynowych powoduje… ...

Nowa szefowa Tesli. Kobieta zastąpi Elona Muska

Przez wpisy na twitterze Elon Musk musiał zrezygnować z funkcji przewodniczącego w radzie nadzorczej ...

Wszystkie Volvo przetrwają 1 września…

Szwedzka marka jako jedna z nielicznych w segmencie premium nie musi obawiać się daty ...

Lexus szykuje całkowicie nowy model

Lexus zarejestrował w Urzędzie Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych dwa nowe oznaczenia – ...