Jak wynika z badania „Portfele Polaków pod lupą” przeprowadzonego na zlecenie Volkswagen Financial Services, nieco ponad połowa (54 proc.) z firm planujących kupić w tym roku pojazd deklaruje zakup jednego, a 44 proc. – od 2 do 5 samochodów. Aż 3 na 4 przedsiębiorstwa (74 proc.) wybierze auto nowe, co stanowi wynik porównywalny do ubiegłorocznego badania (73 proc.). 68 proc. ankietowanych firm wybierze samochody osobowe. Jest to wynik znacznie wyższy niż przed rokiem, kiedy było to 41 proc. Spadek zainteresowania zauważalny będzie w przypadku samochodów dostawczych. W bieżącym roku ich zakup deklaruje 48 proc. ankietowanych przedsiębiorstw, co stanowi spadek o 21 p.p. (w 2022 r. – 69 proc.). 22 proc. badanych deklaruje natomiast zakup do firm samochodów używanych. Prawie połowa, sięgnie po pojazd 3-letni (45 proc.). Co piąty wybierze auto 5-letnie (18 proc.). Aż 60 proc. ankietowanych w tej samej cenie wolałaby zakupić nowy pojazd niż lepiej wyposażony używany. Przez trzy lata ta różnica zmniejszyła się na rzecz pojazdów z drugiej ręki (rok temu – 64 proc. vs 36 proc.; 2 lata temu – 70 proc. vs 30 proc.).
W przypadku napędów nadal rośnie zainteresowanie wariantami benzynowymi. Ich Popularność zwiększyła się z 22 do 32 proc. na przestrzeni dwóch lat. Systematycznie traci na znaczeniu diesel (już tylko 38 proc. wskazań, gdy jeszcze 2 lata temu było to 72 proc.), w głównej mierze na rzecz wariantów elektrycznych. Przed rokiem warianty zeroemisyjne wskazywało 4 proc. firm, obecnie jest to 18 proc. badanych. – Na wzrost popularności elektryków wśród firm składa się kilka czynników. Po pierwsze to prosty rachunek dotyczący kosztów eksploatacji auta wykazujący spore oszczędności po stronie napędu elektrycznego – na co zresztą wskazuje 27 proc. uczestników badania. Po drugie możliwość uzyskania dofinansowania w programie „Mój elektryk”. Trzecim elementem jest rosnąca wśród przedsiębiorców świadomość w zakresie odpowiedzialności za środowisko i konieczności redukcji emisji spalin – prognozuje Dariusz Brodnicki, dyrektor departamentu marketingu i brand managementu w Volkswagen Financial Services. W badaniu „Portfele Polaków pod lupą” uwzględniono również bariery elektromobilności. 60 proc. ankietowanych wskazuje nadal zbyt małą liczbę punktów ładowania takich samochodów. Tyle samo jako przeszkodę upatruje zbyt wysokie ceny pojazdów bateryjnych. Połowa natomiast nadal problem widzi w zbyt małym zasięgu, czekając na rozwój technologii i poprawę osiągów.
Czytaj więcej
Motoryzacyjna Polska to kraj przeciwności. Z jednej strony mamy park jednych z najstarszych samochodów w Europie, z drugiej Polska jest drugim co do wielkości w Europie rynkiem Mercedesa-Maybacha Klasy S. Auta, które kosztuje co najmniej milion złotych.
Ankietowani zapytani zostali również o preferencje cenowe. Okazało się, że zaledwie 2 proc. firm zamierza zakupić pojazd do 50 tys. zł. Jest to spadek o 10 p.p. w porównaniu do badania rok wcześniej. 30 proc. zadeklarowało wybór samochodu z zakresu 50-100 tys. zł. Warianty od 100 do 150 tys. typuje do zakupu 44 proc. badanych (rok temu było ich 57 proc.). Z kolei najdroższe auta, powyżej 200 tys. zł, zamierza kupić 34 proc. firm (rok wcześniej o 10 p.p. mniej). – Przyczyn wzrostu zainteresowania autami z segmentu premium upatrywałbym w tym, że przedsiębiorcy bardziej pragmatycznie podchodzą do zakupów i mimo wszystko z większym optymizmem spoglądają w przyszłość. Z jednej strony obecną sytuację gospodarczą kraju jako złą ocenia 30 proc. badanych, a raczej złą kolejne 46 proc. Z drugiej, kiedy ci sami przedsiębiorcy spojrzą na własną firmę, to 42 proc. z nich stwierdza, że jej sytuacja finansowa nie jest ani dobra, ani zła, a tyle samo ocenia ją jako raczej dobrą. W moim odczuciu po dwóch pandemicznych latach przedsiębiorcy wydają się być przystosowani do zawirowań na rynku, a biznes działa stabilnie – tłumaczy ekspert VWFS.
Według VWFS na popularności zyskuje leasing z niskimi ratami i opcją zwrotu samochodu na koniec umowy. W 2023 roku na to narzędzie jako sposób sfinansowania auta do firmy, wskazało 62 proc. Oznacza to wzrost o kolejny punkt procentowy względem zeszłego roku. Jednocześnie od 2021 r. o 10 p.p. spadł odsetek firm chcących sfinansować zakup samochodu gotówką. Dziś takie rozwiązanie deklaruje 18 proc. badanych organizacji. Polscy przedsiębiorcy poszukując pojazdów głównie przeglądają strony internetowe producentów (46 proc. wskazań) i salony sprzedaży (44 proc. wskazań). Zakupu przez Internet podjęłoby się jedynie 21 proc. respondentów. Wśród zalet tego rozwiązania wskazano oszczędność czasu (19 proc.) oraz wygoda (17 proc.). Sceptycy wskazują jednak, że w kontakcie bezpośrednim mogą więcej dowiedzieć się o pojeździe i lepiej zapoznać ze szczegółami oferty (53 proc. badanych). 8 proc. respondentów zauważa z kolei obawy związane z brakiem zaufania do zakupu przez Internet.