Fabryka w Tychach zostaje z Fiatem i Jeepem. Produkcja Alfy niepotwierdzona

W końcu grudnia 2020 Fiat Chrysler Automobiles zatwierdziły plan inwestycyjny dla swojej fabryki w Tychach. Teraz Stellantis, w którego skład wchodzi FCA, też dał zgodę na produkcję „maluchów”, ale już tylko dla dwóch marek — Jeepa oraz Fiata.

Publikacja: 03.05.2021 17:06

Fabryka w Tychach zostaje z Fiatem i Jeepem. Produkcja Alfy niepotwierdzona

Foto: moto.rp.pl

Z niewiadomych powodów nie ma jeszcze zgody na produkcję najmniejszej Alfy Romeo. Wiadomo natomiast, że — jak to ujawnił wcześniej wicepremier Jarosław Gowin— początkowa inwestycja FCA w Tychach będzie miała wartość 755 mln złotych i wielokrotność tej kwoty w dalszej przyszłości. Produkcja najmniejszego SUV-a Jeepa ma rozpocząć się w listopadzie 2022. Potem , już w kwietniu 2023 roku na taśmach pojawi się crossover Fiata — wynika z dokumentów do których dotarły Automotive News Europe. Sprzedaż nowych tyskich aut rozpocznie się w 3 miesiące później.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy Fiat Panda wyceniony

Wcześniej rozpoczęcie produkcji Jeepów planowano na lipiec 2022, Alfy Romeo na styczeń 2023, a Fiata na lipiec 2023. Kiedy ruszy Alfa Romeo? To jeszcze nie jest pewne. Na razie wiadomo, że w tej marce własną rewolucję robi były prezes Peugeota, a nowy ( od stycznia 2021) prezes Alfy Romeo, Jean Philippe Imparato. Opóźnił on już premierę crossovera Tonale, bo nie podobały mu się napędy hybrydowe i jest możliwe, że auto nie zostanie zaprezentowane w tym roku. Sprzedaż miała rozpocząć się w styczniu 2022. W przypadku tyskiej fabryki na razie wiadomo, że wszystkie trzy modele, bo z pewnością i dla Alfy będzie zgoda, powstaną na płycie PSA Compact Modular Platform (CMP), która w tej chwili jest wykorzystywana do budowy Peugeotów 208 i 2008, Corsy i Mokki Opla/Vauxhalla , Citroena C4 i DS3 Crossback. Od PSA mają też pochodzić silniki i napęd.

""

Peugeot 208.

Foto: moto.rp.pl

Jak wynika z informacji przesłanej przez Stellantisa kooperantom tyskiej fabryki docelowa wielkość produkcji tyskiej fabryki ma sięgnąć 300 tys. aut. Będzie to 130 tys. Fiatów, których pierwowzorem będzie pięciodrzwiowa wersja modelu koncepcyjnego Centoventi pokazanego w marcu 2019 podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie. Jeepy mają być mniejsze, niż obecnie najmniejszy Renegade z docelową produkcją na poziomie 110 tys. rocznie. Najmniej będzie Alfy Romeo — produkcja modelu Brennero ma wynieść 60 tys. sztuk rocznie. Łącznie więc będzie to mniej, niż wynoszą obecne moce fabryki szacowane przez włoskie media branżowe na poziomie 400 tys. rocznie. Nie wiadomo natomiast, czy w chwili rozpoczęcia produkcji Jeepów z tyskich taśm przestaną zjeżdżać Fiaty 500 oraz Lancie Ypsilon.

""

Fiat Centoventi

Foto: moto.rp.pl

Produkcja Jeepa, początkowo z silnikami benzynowymi (roboczy kod 516) rozpocznie się więc w listopadzie 2022. W trzy miesiące później ( luty 2023) dołączy do niej model z silnikiem elektrycznym, a hybryda w styczniu 2023. Baterie do wersji elektrycznej mają pochodzić początkowo z chińskiej firmy CATL, a od lipca 2023 od innego chińskiego dostawcy (BYD), którego udziałowcem jest amerykański multimiliarder Warren Buffett. Produkcja crossovera Fiata (kod 364) i ma rozpocząć się w kwietniu 2023. Miesiąc później ruszy wersja elektryczna z bateriami BYD. Hybryda została zaplanowana na luty 2024.

""

Alfa Romeo Tonale to model koncepcyjny.

Foto: moto.rp.pl

W przypadku Alfy Romeo (kod produkcyjny 966) wiadomo, że jako pierwsze wyjadą elektryki, a debiut planowany był wstępnie na październik 2023. Model z hybrydowym silnikiem benzynowym z napędem na przednie koła ma wyjeżdżać z Tychów od marca 2024, a z napędem 4×4 od lipca 2024. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to taki sam napęd będzie dodany także do produkcji Jeepów. Według analityków rynku motoryzacyjnego segment małych SUV-ów i crossoverów jest drugim co do popularności w Europie. W 2020 europejska sprzedaż takich aut zmalała o 18 proc. do 1,73 mln. Najpopularniejszy w tym segmencie był w 2020 Renault Captur ( 177,5 tys.), Volkswagen T-Roc (157,8 tys.) i Peugeot 2008 (156,1 tys.).

CZYTAJ TAKŻE: Alfa Romeo wycofuje jeden z trzech oferowanych obecnie modeli

Z niewiadomych powodów nie ma jeszcze zgody na produkcję najmniejszej Alfy Romeo. Wiadomo natomiast, że — jak to ujawnił wcześniej wicepremier Jarosław Gowin— początkowa inwestycja FCA w Tychach będzie miała wartość 755 mln złotych i wielokrotność tej kwoty w dalszej przyszłości. Produkcja najmniejszego SUV-a Jeepa ma rozpocząć się w listopadzie 2022. Potem , już w kwietniu 2023 roku na taśmach pojawi się crossover Fiata — wynika z dokumentów do których dotarły Automotive News Europe. Sprzedaż nowych tyskich aut rozpocznie się w 3 miesiące później.

Pozostało 85% artykułu
Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta