E-Survivor, koncepcyjny pojazd Maruti Suzuki India Ltd. pokazany podczas targów Auto Expo 2018 w Indiach
E-Survivor, koncepcyjny pojazd Maruti Suzuki India Ltd. pokazany podczas targów Auto Expo 2018 w Indiach
fot. Anindito Mukherjee/Bloomberg

Firma Suzuki Motor ogłosiła, że w tym roku pobije rekord nakładów na prace badawczo-rozwojowe. Kluczowe kierunki to elektryfikacja samochodów i pojazdy autonomiczne.

Na rozwój nowych technologii firma zamierza przeznaczyć  160 mld jenów (1,46 mld dolarów), o 15 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Główne kierunki prac to rozwój rozwiązań służących automatyzacji jazdy, działania związane z e-samochodami i silnikami hybrydowymi, a także udoskonalanie obecnych jednostek benzynowych i rozwój systemów komunikacyjnych w autach. Jednak wyższe nakłady na prace R&D i umocnienie się jena do dolara i rupii odbiją się na tegorocznych wynikach Suzuki  – według prognoz zysk operacyjny – mimo rekordowej sprzedaży – może spaść nawet o 9,1 proc.

Koncepcyjny model Future-S Maruti Suzuki India Ltd. zaprezentowany na targach indyjskich Auto Expo 2018 / fot. Anindito Mukherjee/Bloomberg

Tym samym czwarta pod względem wielkości  japońska grupa samochodowa planuje podobne działania, co pozostałe koncerny z Kraju Kwitnącej Wiśni – zwiększa nakłady rozwojowe mimo prognozowanego pogorszenia wyników finansowych. Wszystko po to, by z rosnącego popytu na ekologiczne pojazdy w większym stopniu nie skorzystała konkurencja. Jednocześnie jednak Suzuki i Toyota pogłębiły umowę o współpracy, dotyczącą produkcji aut elektrycznych, co pozwoli Suzuki skorzystać z dorobku badawczo-rozwojowego Toyoty w dziedzinie e-mobility, a Toyocie z doświadczeń Suzuki związanych z produkcją samochodów małolitrażowych.

CZYTAJ TAKŻE: Honda i Mazda cierpią przez mocnego jena

Największe inwestycje związane z rozwojem produktów koncern Suzuki ma realizować w Indiach, które są obecnie piątym rynkiem samochodów osobowych na świecie. Firma zakłada, że popyt w tym kraju zwiększy się z obecnych 3 mln sztuk rocznie do 10 mln do 2030 r. Najlepiej sprzedającymi się w Indiach modelami japońskiej marki są kompaktowe hatchbacki Alto i Baleno oraz kompaktowy SUV Vitra Brezza. Indie mają kluczowe znaczenie dla Suzuki, bo w tym kraju głównym graczem dzięki większościowym udziałom w spółce Maruti Suzuki India, która jest największym lokalnym producentem pojazdów. Jej udziały w rynku sięgają dziś 50 proc.

Hybrydowy napęd Maruti Suzuki prezentowany podczas indyjskiego Auto Expo 2018 / fot. Anindito Mukherjee/Bloomberg

Japońska firma spodziewa się w obecnym roku obrotowym (kończy się 31 marca 2019) 340 mld jenów (3,1 mld dolarów) zysku wobec 374,2 mld wypracowanych w minionym roku, przy średnim kursie 105 jenów do dolara i 1,65 jena do rupii. Niekorzystne kursy walut zmniejszą ten zysk o 22 mld jenów, a nakłady na R&D o dalsze 20 mld. Jednocześnie firma spodziewa się wzrostu sprzedaży samochodów o 2,3 proc. do rekordowej liczby 3,3 mln, głównie dzięki rynkowi indyjskiemu, na którym przewiduje wzrost o 6 proc. Sprzedaż jednośladów zwiększy się o 4,2 proc. rok do roku, do 1,65 mln sztuk.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Bezpieczniejsze drogi uratowałyby życie 1000 Polaków

W 2019 r. ponownie wzrosła liczba śmiertelnych ofiar wypadków komunikacyjnych w Polsce. To poważny ...

Od dzisiaj nowe taryfy ładowania elektryków. Dla stałych klientów będzie taniej

Z dniem 1 kwietnia zacznie obowiązywać nowy cennik w punktach ładowania GreenWay. Zostaną obniżone ...

Koenigsegg Jesko: 125 egzemplarzy za 12,8 mln zł sztuka sprzedanych na pniu

Koenigsegg Jesko ma ustanowić nowy rekord prędkości dla samochodów produkcyjnych: ponad 480 km/h. Zaawansowany ...

Ola Källenius podczas prezentacji nowego Mercedesa EQC

Szwed namiesza w Daimlerze

Kim jest 49-letni Ola Kaellenius, który zastąpi na stanowisku prezesa Daimlera, „Doktora Z”, jak ...

Nie tylko Tesla. Kolejna firma motoryzacyjna przekonuje się do bitcoinów

Już dziś są na rynku dealerzy samochodowi, którzy akceptują płatność bitcoinami. Zbliżamy się jednak ...

Tak wygląda nowa Toyota Yaris

Toyota zaprezentowała zupełnie nowego Yarisa. Pierwszy raz zastosowano architekturę TNGA w miejskim samochodzie. To ...