Polskie firmy ograniczają zakupy samochodów ciężarowych, słabnie rynek autobusów. Mocno zmalało tempo rozwoju branży usług transportowych.

Pogarsza się sytuacja na polskim rynku transportowym. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wynika, że w październiku rejestracje samochodów ciężarowych zmalały w ujęciu rocznym o prawie 23 proc., w tym największych ciężarówek o prawie 31 proc. To kontynuacja negatywnego trendu – we wrześniu rejestracje pojazdów powyżej 3,5 tony zmalały w porównaniu z ub.r. o 22,9 proc. Według przedstawicieli branży motoryzacyjnej słabnąca sprzedaż ciężarówek to niepokojący sygnał. Wyniki tego rynku są uważane za barometr koniunktury gospodarczej. O ile początkowo do przyczyn spadków rejestracji można było zaliczyć wprowadzenie nowych przepisów dotyczących tachografów, to teraz powodem ma być rosnąca obawa przewoźników przed spadkiem zamówień. – Może to być jeden z pierwszych sygnałów nadciągającego spowolnienia gospodarczego, a nawet kryzysu – uważa Jakub Faryś, prezes PZPM.

Problem może być tym poważniejszy, że sytuacja na rynku polskim wygląda w ostatnim czasie gorzej niż na dużych rynkach europejskich. W opublikowanym w ubiegłym tygodniu kwartalnym raporcie firma doradcza KPMG podała, że w pierwszych trzech kwartałach 2019 r. wzrost rejestracji samochodów ciężarowych w Polsce wyniósł r./r. zaledwie 0,1 proc. (w Niemczech i W. Brytanii odnotowano dwucyfrowe wzrosty), przy czym w trzecim kwartale rejestracje spadły do 5,3 tys. z 9,3 tys. w kwartale drugim. Według Stowarzyszenia Europejskich Producentów Pojazdów ACEA, gdy po pierwszych dziewięciu miesiącach 2019 r. polski rynek stał w miejscu, średnia dla UE wykazywała 5,7-proc. wzrost.

Kuleje również polski rynek autobusów. Rejestracje od stycznia do września wyniosły 1971 pojazdów i były mniejsze o 4,7 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej, podczas gdy w całej UE zwiększyły się o 2,9 proc. Polska była wśród dziesięciu największych autobusowych rynków UE, jednym z tylko trzech krajów mających za 9 miesięcy ujemną dynamikę.

Spadki sprzedaży uderzają tymczasem w producentów. MAN Bus w Starachowicach, produkujący autobusy miejskie, w połowie ub. miesiąca zmniejszył dzienną produkcję z 14 do 11 pojazdów i zaczął redukować zatrudnienie. Zwolnienia mają dotknąć ok. 250 osób, głównie pracowników tymczasowych. Załogę zmniejsza (160 osób do końca roku) także starachowicka firma PKC Group, podwykonawca MAN, produkująca wiązki elektryczne. Przyczyną jest blisko 25-proc. spadek zamówień.

CZYTAJ TAKŻE: Autonomiczne ciężarówki wyjadą na drogi już za 10 lat

Nadchodzące spowolnienie w branży motoryzacyjnej odbija się również na rynku leasingu. Według danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL) dynamika branży leasingowej w I połowie 2019 r. zmalała r./r. o 0,6 proc. Na spadek wpłynęło pogorszenie kondycji sektora pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych do 3,5 t. Wartość aktywów segmentu sfinansowanych w I połowie roku wyniosła 16,5 mld zł, gdy rok wcześniej było to 17,8 mld zł: spadek sięgnął 6,8 proc.

Według prognoz ZPL pod znakiem zapytania staje teraz dalszy rozwój finansowania transportu ciężkiego – sektor będą osłabiać: groźba brexitu, spowolnienie gospodarki Eurolandu i protekcjonizm krajów UE. Dynamika polskich usług transportowych już hamuje. Jeśli w 2018 r. wynosiła 18,2 proc., to za pierwsze 6 miesięcy 2019 r. stopniała do 6,4 proc.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Uber dostanie miliard dolarów od Japończyków. Najwięcej zainwestuje Toyota

Toyota, japoński koncern produkujący części samochodowe Denso i fundacja SoftBank Vision Fund japońskiego przedsiębiorstwa ...

Karl Thomas Neumann

Prezes Opla zrezygnuje

Karl Thomas Neumann, jeden z najskuteczniejszych menedżerów w europejskiej motoryzacji, nie będzie prezesem Opla. ...

Ostatni kraj na świecie zniósł zakaz prowadzenia samochodu przez kobiety

Arabia Saudyjska była jedynym krajem na świecie, w którym kobiety nie mogły jeździć samochodem. ...

Mikroauta na minuty w odwrocie. Wrócą jeszcze do polskich miast?

Miały być napędem dla rynku car-sharingu i odpowiedzią na zakorkowane metropolie, ale ostatecznie małe, ...

Branża motoryzacyjna zadba o bezpieczne auta autonomiczne

Jedenaście firm z sektora motoryzacyjnego wystąpiło ze wspólną inicjatywą na rzecz rozwoju zautomatyzowanych pojazdów. ...

Nowe Mitsubishi L200: 40 lat w błocie

Lubicie błoto, trudne przeprawy, ekstremalne warunki pracy? Nie? To nie czytajcie dalej, bo ten ...