fot. VW

Już nie tylko współpraca przy produkcji aut dostawczych i pickupów. Volkswagen i Ford wspólnie chcą wydać miliardy euro na prace nad pojazdami elektrycznymi i autonomicznymi. Pierwszy krok już ogłoszono – koncern z Wolfsburga zainwestuje w należący do amerykańskiej firmy startup Argo AI.

Ford Motor Company i Volkswagen AG pogłębiają globalną współpracę. Obejmie ona kwestie e-mobilności i technologii związanych z automatyzacją jazdy. Zgodnie z deklaracjami Volkswagen zainwestuje 2,6 mld dolarów w Argo Al, firmę pracującą nad pojazdami autonomicznymi, a za kolejne 500 mln dol. odkupi od Forda część akcji tego startupu. W efekcie partnerzy będą mieć takie same udziały w Argo AI. Obie firmy chcą rozwijać i wykorzystywać w swoich pojazdach system Self Driving System (SDS) nad którym pracuje Argo.

Argo AI pracuje nad technologiami związanymi z autonomiczną jazdą / fot. Justin Merriman/Bloomberg

Jednocześnie Amerykanie zdecydowali, że do produkcji elektrycznych samochodów w Europie będą korzystać z niemieckiej płyty MEB (Modular Electric Drive Matrix), opracowanej przez VW specjalnie dla takich pojazdów. Volkswagen już wcześniej deklarował, że jest otwarty na propozycje związane z wykorzystaniem tej platformy przez inne koncerny. Ford docelowo produkować w Europie nawet 600 tys. e-aut rocznie wykorzystując komponenty niemieckiego partnera. Według prezydenta Ford Automotive Joe Hinrichsa koncern będzie potrzebować czterech lat na zaprojektowanie e-auta na płycie Volkswagena i dostosowanie fabryk do nowych modeli. Pierwszy europejski e-Ford ma się pojawić na rynku w 2023 r.

Platforma MEB, opracowana przez Volkwagena, na której będą także powstawać elektryczne Fordy
Platforma MEB, opracowana przez Volkwagena, na której będą także powstawać elektryczne Fordy / fot. Volkwagen

CZYTAJ TAKŻE: Volkswagen w sojuszu z Fordem

– Nasz globalny sojusz zaczyna przynosić coraz większe korzyści, ale w dalszym ciągu szukamy nowych obszarów możliwej współpracy – przekonuje prezes grupy VW, Herbert Diess. Wykorzystanie przez Forda platformy MEB jest jednym z nich. Volkwagen na jej opracowanie wydał 7 mld dolarów i według planów posłuży ona w następnej dekadzie do wyprodukowania na świecie ok. 15 mln pojazdów, także z logo Forda. Prezes Diess wyjaśnił, że amerykański koncern będzie płacić niemieckiej grupie za każdy zestaw elektrycznych komponentów Volkswagena. Ale w tym wypadku Ford nie był pierwszy, uprzedził go niemiecki startup e.Go, który wykorzystując MEB pracuje nad własnym autem elektrycznym.

VW prowadził dotąd niezależne pracy nad rozwojem pojazdów autonomicznych. Na zdjęciu e-Golf na ulicach Hamburga / fot. VW

Współpraca z Volkswagenem przy produkcji e-aut w Europie nie przeszkodzi Fordowi w planach wprowadzenia na amerykański rynek elektrycznego pickupa F-150 czy opartego o Forda Mustanga e-crossovera o nazwie Mach E.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Toyota Yaris Hybrid: Samochód kompletny

Yaris to najważniejszy z hybrydowych modeli Toyoty. Nowa, czwarta generacja musi jednak sprostać sukcesowi ...

Polska europejskim centrum baterii do e-aut

Polska może stać się europejskim hubem produkcji baterii do e-samochodów. Pierwszą z trzech linii ...

Można składać zamówienia na elektrycznego SUVa Volkswagena

Volkswagen nie zwalnia tempa. Po rozpoczęciu sprzedaży elektrycznego ID.3, przyszedł czas na większego brata. ...

Premiera nowego VW Golfa GTI już na salonie w Genewie

Na salonie motoryzacyjnym w Genewie nowy Golf zostanie zaprezentowany w dwóch nowych wersjach - ...

Radość po zapowiedzi kar więzienia za cofnięcie licznika

Nie tylko nabywcy używanych aut, ale i sprzedawcy samochodów poleasingowych z nadzieją czekają na ...

Co ujawni Carlos Ghosn?

We środę, 8 stycznia o godzinie 14-tej czasu polskiego były prezes Aliansu Renault Nissan ...