Smart odjeżdża do Chin

Produkcja miejskiego smarta okazała się zbyt dużym obciążeniem dla Daimlera. Do pomocy w dalszym rozwoju marki trzeba było wezwać Chińczyków z Grupy Zhejiang Geely Holding (Geely Holding).

Publikacja: 01.04.2019 21:44

Smart odjeżdża do Chin

Foto: fot. Krisztian Bocsi/Bloomberg

Fakt, że powołanie spółki joint ventures pomiędzy Daimlerem a Geely Holding ogłoszono 1 kwietnia nie był primaaprilisowym żartem. Nieoficjalne informacje o tej operacji pojawiały się w mediach już pod koniec marca. Umowa ma zostać sfinalizowana do końca 2019 r., jej wartości nie ujawniono.

""

Li Shufu, prezes Geely Holding i Dieter Zetsche, prezes Daimlera ogłaszają powstanie nowej spółki, która zajmie się rozwojem smarta / fot. Daimler

moto.rp.pl

Obie grupy objęły po połowie udziałów w nowej spółce, co oznacza, że Niemcy pozbyli się części problemów związanych z rozwijaniem miejskiej marki, wymyślonej przez Nicolasa Hayka, założycieła i właściciela firmy Swatch (Smart to skrót od Micro Compact Car Swatch Mercedes art). Dlaczego problemów? Według analityków firmy Evercore ISI Smart przynosi straty w wysokości 500-700 milionów euro rocznie. Z kolei branżowy serwis Automotive News Europe podaje, że globalna sprzedaż marki spadła w zeszłym roku o 4,6 procent do 128,8 tys. sztuk.

CZYTAJ TAKŻE: Niemiecki Smart w chińskich rękach

Zgodnie z umową smarty nowej generacji będą montowane w nowej fabryce w Chinach (obecnie są produkowane we francuskim Hambach i w miejscowości Novo Mesto w Słowenii), a ich sprzedaż ruszy w 2022 r. Będą napędzane wyłącznie silnikami elektrycznymi.

""

Dieter Zetsche prezentuje koncepcyjnego Smarta Vision EQ fortwo electric z fukcjami jazdy autonomicznej podczas IAA we Frankfurcie w 2017 r. / ftr. Simon Dawson/Bloomberg

moto.rp.pl

– Dla ponad 2,2 mln klientów smart oznacza pioniera miejskiej mobilności. Dlatego chcemy udoskonalić tę markę wraz z Geely, który jest poważnym partnerem w segmencie samochodów elektrycznych – skomentował powołanie spółki Dieter Zetsche, prezes Daimler AG i Mercedes-Benz Cars. – Wspólnie zaprojektujemy elektryczne smarty nowej generacji i będziemy je sprzedawać na całym świecie.

""

Smart Vision EQ fortwo electric na wystawie CES Asia 2018 w Szanghaju/ fot. Qilai Shen/Bloomberg

moto.rp.pl

W Hambach – według zapowiedzi Zetschego – Mercedes-Benz uruchomi produkcję elektrycznego kompakta pod marką EQ. Koncern ma zainwestować w tę fabrykę 500 mln euro.

CZYTAJ TAKŻE: Smart EQ ForFour: Elektryzująco krótka jazda

– Geely Holding i Daimler cieszą się na wyzwania związane z tym nowym ekscytującym projektem. Jako równorzędni partnerzy będziemy promować markę smart na całym świecie. Synergie wynikające z tej współpracy będą prowadzić do wspólnych korzyści. Jednocześnie rozwiniemy technologie dla smarta, w tym dotyczące łączności, aby marka ta nadal była liderem branżowym podczas swojej poważnej transformacji – dodał Li Shufu, prezes Geely Holding.

""

Koncepcyjny Smart Forease electric przygotowywany do ekspozycji na tegorocznych targach w Genewie / fot. Stefan Wermuth/Bloomberg

moto.rp.pl

Zarząd nowej spółki odpowiedzialnej za markę smart będzie składał się z sześciu osób, równorzędnie reprezentujących obydwie strony. Za wygląd nowej generacji samochodu ma odpowiadać Mercedes-Benz Design, a od strony inżynierskiej pracować nad nim będą inżynierowie Geely. Bardzo prawdopodobne, że do portfolio marki, obejmujące obecnie modele fortwo i forfour, dołączy większe auto z segmentu B.

""

Smart EQ forfour electric to obecnie najtańszy, czteroosobowy samochód elektryczny na rynku, w Polsce trzeba za niego zapłacić niespełna 100 tys. zł / fot. moto.rp.pl

moto.rp.pl

Spółka joint venture jest drugim wspólnym przedsięwzięciem po ogłoszonej w zeszłym roku umowie pomiędzy Daimler Mobility Services a Geely Technology Group. Jej celem jest wdrożenie usługi zamawiania usług transportu samochodowego w Chinach. Geely w 2010 r. stało się właścicielem Volvo kupionego za 1,8 mld dolarów. W 2018 r. holding przejął 10 proc. udziałów w Daimlerze wartych 9 mld dolarów.

Fakt, że powołanie spółki joint ventures pomiędzy Daimlerem a Geely Holding ogłoszono 1 kwietnia nie był primaaprilisowym żartem. Nieoficjalne informacje o tej operacji pojawiały się w mediach już pod koniec marca. Umowa ma zostać sfinalizowana do końca 2019 r., jej wartości nie ujawniono.

Obie grupy objęły po połowie udziałów w nowej spółce, co oznacza, że Niemcy pozbyli się części problemów związanych z rozwijaniem miejskiej marki, wymyślonej przez Nicolasa Hayka, założycieła i właściciela firmy Swatch (Smart to skrót od Micro Compact Car Swatch Mercedes art). Dlaczego problemów? Według analityków firmy Evercore ISI Smart przynosi straty w wysokości 500-700 milionów euro rocznie. Z kolei branżowy serwis Automotive News Europe podaje, że globalna sprzedaż marki spadła w zeszłym roku o 4,6 procent do 128,8 tys. sztuk.

Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta