Honda: zysk rośnie, ale Meksyk zagrożony

Honda podwyższyła drugi raz w ciągu 3 miesięcy prognozę rocznego zysku netto dzięki niższym kosztom, deprecjacji jena i Chinom, ale rozważy zmianę strategii w Meksyku, Jeśli Donald Trump wprowadzi cło na auta z importu

Publikacja: 05.02.2017 15:18

Honda: zysk rośnie, ale Meksyk zagrożony

Foto: Bloomberg

Trzecia co do wielkości japońska grupa samochodowa spodziewa się teraz w całym roku (do 31 marca) zysku netto 545 mld jenów (4,48 mld euro), w listopadzie podwyższyła go po raz pierwszy. Obecna prognoza jest o 58,2 proc. lepsza od 344,5 mld jenów wypracowanych w 2015/16 r. Honda zakłada też większy zysk operacyjny — 785 mld jenów po zwiększeniu go w III kwartale (do 31 grudnia) o 27,4 proc. do 207,6 mld. Analitycy zakładali dotąd zysk netto 533,44 mld i operacyjny 753,27 mld.

Firma wyjaśniła, że nowe prognozy wynikają z hipotezy kursu dolara 107 jenów do końca marca wobec 103 poprzednio. Grupa liczy na wzrost działalności w Chinach, gdzie duży popyt na modele Civic i XR-V skłonił ją do zainwestowania 400 mln euro w siódmą montownię. Grupa poprawiła prognozę sprzedaży samochodów w Azji wraz z Chinami do 1,945 mln, o 30 tys. więcej niż dotąd. Łącznie spodziewa się sprzedać 5,005 mln aut na święcie, dotąd mówiła o 4,98 mln.

W Stanach, jej największym rynku popyt na SUV CR-V i Civica nowej generacji pozwolił osiągnąć rekordowy poziom sprzedaży w roku kalendarzowym 2016. Honda ma tam 7 montowni, które wypuściły 80 proc. z 1,64 mln pojazdów sprzedanych w tym kraju. Ma też fabryki w Meksyku i Kanadzie, które eksportują do Stanów.

Meksyk zagrożony

Honda należy do grona globalnych producentów, na których nowy prezydent USA wywiera opresję, by produkowali w Stanach grożąc im cłem w imporcie. Proponowana przez Trumpa stawka 20 proc. na import z Meksyku może skłonić Hondę do zmiany obecności w Meksyku, gdzie ma dwie montownie. W 2016 r. wyprodukowały 250 tys. samochodów, ponad połowa z nich trafiła do Stanów.

– Jeśli nastąpi duży skok ceł w amerykańskim imporcie z Meksyku, to będziemy musieli jakoś zareagować na to — stwierdził wiceprezes Seiji Kuraishi podczas ogłaszania wyników.

Trump krytykował Forda, GM i Toyotę za produkcję poza Stanami. Pojazdy Hondy powstające w USA stanowią niemal jedną czwarta światowej produkcji tej grupy. — Inwestowaliśmy w Stanach do 40 lat w projektowanie i produkcję. Mamy nadzieję, że D. Trump to rozumie — dodał Kuraishi.

W 2016 r. Honda sprzedała w USA rekordowe 1,64 mln sztuk, ok. 70 proc. miejscowej produkcji i resztę importowaną z Kanady, Meksyku, Japonii i W. Brytanii.

Trzecia co do wielkości japońska grupa samochodowa spodziewa się teraz w całym roku (do 31 marca) zysku netto 545 mld jenów (4,48 mld euro), w listopadzie podwyższyła go po raz pierwszy. Obecna prognoza jest o 58,2 proc. lepsza od 344,5 mld jenów wypracowanych w 2015/16 r. Honda zakłada też większy zysk operacyjny — 785 mld jenów po zwiększeniu go w III kwartale (do 31 grudnia) o 27,4 proc. do 207,6 mld. Analitycy zakładali dotąd zysk netto 533,44 mld i operacyjny 753,27 mld.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką