Aktywa Volkswagena gwarancją spłaty kredytu

Volkswagen poinformował banki pożyczające mu 20 mld euro, że sprzeda część aktywów, gdyby nie znalazł innego sposobu spłaty go w ciągu roku

Publikacja: 04.12.2015 22:44

Aktywa Volkswagena gwarancją spłaty kredytu

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik PG Piotr Guzik

Największa w Europie grupa samochodowa zapewniła sobie w tym tygodniu kredyt pomostowy od 13 banków i zamierza zrefinansować go emisją obligacji w najbliższych miesiącach. Według uzgodnionych warunków, VW zapewnił pożyczkodawców, że sprzeda albo wprowadzi na giełdę aktywa o wartości znacznie przekraczającej 20 mld euro, jeśli nie znajdzie innych źródeł pieniędzy — cytuje Reuter anonimowych informatorów.

– Nie rozmawiano o konkretnych aktywach — stwierdził jeden z nich, a drugi dodał, że inną opcją jest doraźna emisja akcji z prawem poboru. Banki inwestycyjne podrzucają Niemcom pomysły o możliwych drogach pozyskania pieniędzy, ale decyzje w tej sprawie są mało prawdopodobne przed pojawieniem się więcej konkretów o zakresie karnych płatności i kosztów usuwania wadliwego oprogramowania.

Wprowadzenie na giełdę takich działów jak Audi, Porsche, czy dział ciężarówek wydaje się mało prawdopodobne, ale część MAN-a nie związana z pojazdami ciężarowymi może znaleźć się na czele listy potencjalnych części do cesji. Dział mechaniczny MAN-a, produkujący silniki okrętowe, małe elektrownie, komponenty systemów napędowych i do testowania może zostać wyceniony na 4-5 mld euro w razie ewentualnej sprzedaży. Dział ten zapewnił filii po 9 miesiącach cały zysk operacyjny 101 mln euro i ponad jedną czwartą obrotów 9,98 mld euro.

– Volkswagen może również wziąć pod uwagę cesję marek luksusowych samochodów Bentley i Lamborghini, czy motocykli Ducati, choć praktycznie nie zapewniłoby mu to dużej kasy — stwierdził informator.

Odrębnie Volkswagen podał, że liczba samochodów z zaniżoną emisją spalin i mniejszym zużyciem paliwa może okazać się mniejsza od podanych w listopadzie 800 tys. Firma liczy się z kosztem 2 mld euro usunięcia w nich usterek. Skoda poinformowała, że nieprawdziwe okazały się początkowe podejrzenia, iż auta czeskiej marki także zakłamywały emisję spalin.

Od czasu ujawnienia skandalu w Stanach 18 września wszczęto tam prawie 500 procesów przeciwko VW, Audi i Porsche — podały niemieckie media. Nie wiadomo jeszcze, ile Niemcy zapłacą kar i kosztów sądowych, wiadomo na razie, że pracownicy w Niemczech nie dostaną w 2016 r. rocznej premii — co zapowiedział szef rady pracowniczej, członek rady nadzorczej, Bernd Osterloh.

Największa w Europie grupa samochodowa zapewniła sobie w tym tygodniu kredyt pomostowy od 13 banków i zamierza zrefinansować go emisją obligacji w najbliższych miesiącach. Według uzgodnionych warunków, VW zapewnił pożyczkodawców, że sprzeda albo wprowadzi na giełdę aktywa o wartości znacznie przekraczającej 20 mld euro, jeśli nie znajdzie innych źródeł pieniędzy — cytuje Reuter anonimowych informatorów.

– Nie rozmawiano o konkretnych aktywach — stwierdził jeden z nich, a drugi dodał, że inną opcją jest doraźna emisja akcji z prawem poboru. Banki inwestycyjne podrzucają Niemcom pomysły o możliwych drogach pozyskania pieniędzy, ale decyzje w tej sprawie są mało prawdopodobne przed pojawieniem się więcej konkretów o zakresie karnych płatności i kosztów usuwania wadliwego oprogramowania.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana