Od premiery Toyoty Prius w 1997 roku japoński producent stopniowo dodaje do puli samochodów hybrydowych kolejne modele. Obecnie Toyota ma w ofercie 30 modeli hybrydowych sprzedawanych na ponad 90 rynkach oraz jedną hybrydę typu plug-in ładowaną z gniazdka. W ciągu ostatniego roku na rynek wprowadzone zostały nowe auta, takie jak Esquire Hybrid (w Japonii), ponadto Lexus RC300h i Sienta Hybrid. Już niedługo ukażą się nowe hybrydowe wersje Corolli, Leviny (w Chinach) i RAV4.
Przykładem udanej ofensywy rynkowej jest kompaktowy model Auris. Wersja hybrydowa na rynku europejskim stanowi już połowę całkowitej sprzedaży modelu w Europie. Także w Polsce ten model przyjął się wyjątkowo dobrze: w całym 2014 roku co piąty sprzedany w Polsce Auris był hybrydą. W pierwszej połowie obecnego roku już co czwarty klient kupujący Aurisa decydował się na napęd hybrydowy.
W przypadku Lexusa sprzedaż modeli hybrydowych przekracza 80 proc. To nawet lepszy wyniki od średniego udziału hybryd w sprzedaży tej marki na rynku europejskim, która sięga 70 proc. Duża w tym zasługa nowego, bardzo popularnego modelu NX.
– Hybryda nie ma sobie równych pod względem niskich kosztów eksploatacji, jest rekordowo oszczędna, a do tego wyróżnia się nadzwyczajną płynnością jazdy – mówi Robert Mularczyk z Toyota Motor Poland.
Napęd hybrydowy to połączenie silników spalinowego i elektrycznego, które mogą pracować jednocześnie lub na przemian, w zależności od potrzeb. Przy niewielkich prędkościach, w mieście wykorzystywany jest zwykle silnik elektryczny. Włącza się np. w trakcie ruszania, podczas zjazdów ze wzniesień bez obciążenia. W czasie normalnej jazdy auto napędza już silnik tradycyjny, a układ podziału mocy rozdziela moc silnika spalinowego pomiędzy napęd kół oraz napęd generatora, który jednocześnie zasila silnik elektryczny i ładuje akumulator. W czasie szybkiego przyspieszania pracują już oba silniki. Natomiast podczas hamowania lub zwalniania silnik spalinowy zostaje wyłączony, a elektryczny pracuje jak prądnica napędzana przez toczące się koła. Wytwarzana energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorze napędu hybrydowego.