Prokuratura bada BMW po skardze ekologów

Prokuratura w Monachium podjęła wstępne postępowanie wobec BMW po skardze ekologów, że firma oszukiwała podczas testów diesli. Firma odrzuca taki zarzut.

Publikacja: 10.12.2017 11:51

Prokuratura bada BMW po skardze ekologów

Foto: Bloomberg

Organizacja Deutsche Umwelhilfe (DUH) zarzuciła BMW, że auto serii 3 320d z 2-litrowym silnikiem Diesla najnowszej generacji spełniające normę Euro 6 przekroczyło normę 80 mg NOx na kilometr średnio 2,6 razy w 8 testach drogowych i nawet 7,2 razy, kiedy jego prędkość zwiększono o 10 proc. 

Z kolei podczas statycznych testów w laboratorium przeprowadzonych przez DUH również w październiku, których wyników nie sprawdzono w sposób niezależny, emisje tego samego samochodu były znacznie poniżej normy 80 mg/km przy normalnej prędkości i gdy ją zwiększono o 10 proc.

– Wyniki są bardzo jasnym sygnałem stosowania bezprawnych urządzeń zakłamujących w oprogramowaniu kontroli pracy silnika — stwierdził na konferencji prasowej dyrektor DUH, Jürgen Resch. — Pojazd musi zapewniać całkowicie funkcjonalny układ dezaktywacji spalin we wszelkich normalnych warunkach działania — dodał. O ustaleniach DUH podano w programie WISO kanału ZDF i w dzienniku „Der Tagesspiegel”.

Prokuratora poinformowała, że wszczęła wstępne postępowanie wyjaśniające, bez podania konkretów, po informacji resortu transportu, że urząd motoryzacji KBA przyjrzy się tym zarzutom. DUH zwróciła się do resortu transportu i do KBA o sprawdzenie homologacji modelu 320d i ogłoszenie obowiązkowej akcji przywoławczej, gdyby okazało się, że wyniki jej testów były poprawne.

Drugi największy na świecie producent aut segmentu premium zaprzeczył, by popełnił jakiekolwiek wykroczeniom. Oświadczył, że jego pojazdy spełniają prawne wymogi i nie manipulowano w nich — takie stanowisko zajmował do czasu ujawnienia Dieselgate w Volkswagenie we wrześniu 2015. — Nie są prowadzone żadne działania techniczne mające wpływać na tryb testów do oceny emisji spalin — to oznacza, że nasze układy wydechowe są aktywne zarówno na stanowiskach laboratoryjnych, jak w praktyce“ — stwierdził BMW w komunikacie.

Szef działu projektowania, Klaus Fröhlich odrzucił twierdzenia DUH jako kampanię przeciwko BMW i zapowiedział walkę z oskarżeniami.

Organizacja Deutsche Umwelhilfe (DUH) zarzuciła BMW, że auto serii 3 320d z 2-litrowym silnikiem Diesla najnowszej generacji spełniające normę Euro 6 przekroczyło normę 80 mg NOx na kilometr średnio 2,6 razy w 8 testach drogowych i nawet 7,2 razy, kiedy jego prędkość zwiększono o 10 proc. 

Z kolei podczas statycznych testów w laboratorium przeprowadzonych przez DUH również w październiku, których wyników nie sprawdzono w sposób niezależny, emisje tego samego samochodu były znacznie poniżej normy 80 mg/km przy normalnej prędkości i gdy ją zwiększono o 10 proc.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana