Elektryczna spółka Toyoty, Mazdy i Denso

Toyota i Mazda ogłosiły o tworzeniu spółki projektowania samochodów elektrycznych, aby gonić rywali w produkowaniu więcej takich pojazdów

Publikacja: 29.09.2017 13:48

Elektryczna spółka Toyoty, Mazdy i Denso

Foto: Fotolia

Nowy podmiot, współpracujący z łownym dostawcą Toyoty, firmą Denso, będzie projektować pełną gamę pojazdów, od małolitrażowych, poprzez auta miejskie i limuzyny, po sportowo-użytkowe i furgonetki. Toyota będzie mieć w spółce EV Common Architecture Spirit 90 proc., Mazda i Denso po 5 proc.

Obecny plan oparto na partnerstwie ogłoszonym w sierpniu, gdy Toyota objęła udział 5 proc. w Mazdzie, a obie firmy ogłosiły wtedy, że będą pracować nad technologiami pojazdów elektrycznych o przystępnych cenach.

– Wszędzie na świecie coraz więcej krajów i regionów obiera politykę ograniczania emisji gazów cieplarnianych, co prowadzi do pojawiania się nowych przepisów przewidujących sprzedaż pewnej proporcji pojazdów elektrycznych. Reakcja na ten nowy czynnik, przy zapewnieniu trwałego wzrostu naszych firm zakłada opracowanie szerokiej gamy silników i technologii. Uważamy pojazdy elektryczne za zasadniczą sferę technologiczną w tym procesie, obok pojazdów na ogniwo paliwowe — stwierdza komunikat trzech firm.

Toyota zapewnia największy wkład finansowy i know-how w zakresie pojazdów elektrycznych, ale inżynierowie Mazdy wzbudzili podziw w sektorze przełomowymi technologiami, np. silnika o samoczynnym zapłonie przedstawionego w sierpniu. Toyota i Mazda są nieco w tyle za rywalami, żadna z nich nie ma jeszcze na rynku auta w pełni elektrycznego Toyota skupiała się od dawna na pojazdach na odnowo paliwowe, dopiero w 2016 r. utworzyła odrębny dział prac nad pojazdami elektrycznymi podległy prezesowi Akio Toyodzie.

Dział ten wprowadzi auta eklektyczne w Chinach w najbliższych latach. Będzie odrębną jednostką wobec spółki j. v., ale obie ekipy będą współpracować nad rozwojem technologii. Budżet Mazdy na prace R&D jest ułamkiem tego, czym dysponuje Toyota, i tak trudno jej było samodzielnie projektować auta elektryczne. Pierwsze pojawią się w 2020 r.

Z kolei Audi zamierza produkować auta elektryczne we wszystkich swych fabrykach na świecie, także na Węgrzech i w Meksyku — ogłosił prezes tej firmy Rupert Stadler na spotkaniu z załogą w Ingolstadt.

Firma przydzieliła dotychczas produkcję pierwszego elektrycznego pojazdu sportowo-użytkowego na masową skalę zakładowi w Brukseli, działacze związkowi wywierali naciski na kierownictwo, by takie auta powstawały również w zakładach w Niemczech. — W przyszłości samochody elektryczne będą zjeżdżać z taśm montażowych naszych wszystkich zakładów — powiedział Stadler.

Nowy podmiot, współpracujący z łownym dostawcą Toyoty, firmą Denso, będzie projektować pełną gamę pojazdów, od małolitrażowych, poprzez auta miejskie i limuzyny, po sportowo-użytkowe i furgonetki. Toyota będzie mieć w spółce EV Common Architecture Spirit 90 proc., Mazda i Denso po 5 proc.

Obecny plan oparto na partnerstwie ogłoszonym w sierpniu, gdy Toyota objęła udział 5 proc. w Mazdzie, a obie firmy ogłosiły wtedy, że będą pracować nad technologiami pojazdów elektrycznych o przystępnych cenach.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana