Ford Kuga vs. Toyota Rav4: Podobne, ale nie takie same

Ford Kuga Hybrid i Toyota RAV4 Hybrid - dwa popularne SUV-y z oszczędnymi hybrydami, które mają podobne wymiary, osiągi i charakter. Porównamy je i postaramy podpowiedzieć, który z tych dwóch modeli wybrać.

Publikacja: 04.12.2023 12:45

Ford Kuga Hybrid vs. Toyota Rav4 Hybrid

Ford Kuga Hybrid vs. Toyota Rav4 Hybrid

Foto: Iven Bambot

To doświadczeni gracze. Jeden i drugi model doczekał się kilku generacji i setek tysięcy sprzedanych egzemplarzy. Pierwsza generacja Ford Kugi pojawiła się w 2008 roku. Aktualny model to trzecia odsłona, która jest w sprzedaży od 2019 roku. Toyota ma jeszcze dłuższą historię. Pojawiła się w 2004 roku i możną ją nazwać pionierem klasy SUV. Samochodem, który zaskoczył świat motoryzacji. Obecna, piąta generacja pojawiła się na rynku w 2018 roku.

Ford Kuga Hybrid

Ford Kuga Hybrid

mat. prasowe

Toyota Rav4 Hybrid

Toyota Rav4 Hybrid

Albert Warner

Bardzo zbliżone wymiary

Ciekawostką jest fakt, że te dwa samochody mają praktycznie identyczne wymiary. Około 4,6 m długości, 1,85 m szerokości i 1,68 m wysokości. Ford może pochwalić się jedynie nieco większym rozstawem osi (2710 mm/2690 mm - Toyota). Mimo tych wspólnych cech auta stylistycznie bardzo się od siebie różnią. Kuga prezentuje się zdecydowanie bardziej dynamicznie, a Rav4 wypada o wiele bardziej pudełkowato. Przód Forda jest o wiele niższy, linia okien przebiega również znacznie niżej, a dach z tyłu jest bardziej ścięty. Również tylne światła są o wiele niżej zabudowane. Kuga prezentuje się bardziej jako miejski SUV, natomiast Toyota, z kwadratowymi wyciętymi nadkolami i ostrymi kształtami ma bardziej offroadowy charakter. Taki fakt odzwierciedla również prześwit obu aut. W japońskim aucie wynosi 19 cm, a w Kudze niecałe 18 cm.

Ford Kuga Hybrid

Ford Kuga Hybrid

mat. prasowe

Toyota Rav4 Hybrid

Toyota Rav4 Hybrid

Albert Warner

Dla uatrakcyjnienia swoich modeli firmy wprowadziły szereg ciekawych opcji modelowych. W Fordzie jest to znana od lat seria ST-Line, którą można teraz połączyć z pakietem Black, czyli czarnymi elementami takimi jak wlot powietrza, felgi czy obramowania ramek drzwi. Pakiet ST-Line wyróżnia też nowy wzór zderzaka, wyeksponowane dwie końcówki układu wydechowego, większe felgi (w opcji 19 i 20-calowe). Dzięki tym dodatkom Kuga nabiera jeszcze bardziej dynamicznego charakteru. W Toyocie taką nietuzinkową wersją jest GR Sport z wyjątkowymi detalami stylistycznymi i również utrzymanym w czarnym kolorze. Dla tych co lubią bardziej luksusowo Ford przygotował wersję Vignale, w Toyocie tego odpowiednikiem jest wersja Executive. Rav4 dodatkowo można kupić z bardziej offroadowym stylu - to wersja Adventure. Z ciekawostek na pewno trzeba wspomnieć o prostym, ale bardzo skutecznym rozwiązaniu w Fordzie. to wysuwane osłony na krańcach drzwi. Chroniące podczas otwierania i dzięki temu nie mamy w Fordach poobijanych krawędź drzwi.

Ford Kuga Hybrid

Ford Kuga Hybrid

mat. prasowe

Toyota Rav4 Hybrid

Toyota Rav4 Hybrid

Albert Warner

To takim modelom jak Kuga i Rav4 zawdzięczamy ekspansję SUV-ów i wyparcie z rynku klasycznych kombi i minivanów. Kto raz spróbuje wyższej pozycji za kierownicą, która daje i lepszą widoczność i łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie i większe poczucie bezpieczeństwa ten nie wróci do klasycznych modeli. Ford Kuga to jeden z najbardziej obszernych modeli w swojej klasie. Miejsca jest pod dostatkiem dla wszystkich pasażerów, pod warunkiem, że jest ich czterech. Z przodu nad głową Ford oferuje więcej miejsca, a za to z tyłu, na wysokość ma go nieco mniej. Kuga ma przesuwaną tylną kanapę i regulowany kąt pochylenia tylnego oparcia. W zależności sytuacji i potrzeb możemy mieć więcej miejsca na nogi pasażerów lub powiększyć bagażnik. Co do jego pojemności to w Kudze zmieści się o sto litrów mniej bagażu niż w Toyocie. Według danych fabrycznych do Forda zmieści się 475 litrów, a po rozłożeniu tylnych foteli 1534 l. W Rav4 jest to odpowiednio 580 litrów i 1690 l. To jeden z najlepszych wyników w segmencie. Jednak to Ford ma o 124 kg większą od Toyoty maksymalną ładowność (Kuga - 589 kg, Rav4 - 465 kg). Wracając do samego bagażnika to warto zauważyć jeden detal. Boki przestrzeni załadunkowej Kugi wyłożone są wykładziną, w Toyocie jest to niestety twardy plastik, który przy codziennej eksploatacji łatwo zarysować.

Ford Kuga Hybrid

Ford Kuga Hybrid

mat. prasowe

Toyota Rav4 Hybrid

Toyota Rav4 Hybrid

Albert Warner

Obydwa SUV-y to modele powstałe kilka lat temu. I to widać siadając za kierownicą. Na szczęści nikt nie zdążył tu  przenieść sterowania różnych funkcji na ekran. I bardzo, bardzo dobrze, bo to jeden z dramatów współczesnej motoryzacji. Mimo, że deski rozdzielcze mocno różnią się wyglądem i charakterem w Fordzie i Toyocie są klasyczne pokrętła, przyciski i sterowanie pojedynczymi klawiszami. Szybko odnajdziemy się w obydwu autach. Nie można narzekać na wykończenie - są miękkie tworzywa czy elementy obszyte skórą. Jedną rzeczą Ford góruje nad Rav4. To koło kierownicy, które jest nieco mniejsze, bardziej mięsiste i lepiej leży w dłoni.

Ford Kuga Hybrid

Ford Kuga Hybrid

mat. prasowe

Toyota Rav4 Hybrid

Toyota Rav4 Hybrid

Albert Warner

Wybór pomiędzy napędem 4WD lub przednim napędem

W obydwu SUV-ach pracują zbliżone układy napędowe. To wolnossące 4-cylindrowe silniki benzynowe o pojemności 2.5 litra współpracujące z jednostkami elektrycznymi. W Toyocie silnik spalinowy ma moc 176 KM i w przypadku napędu na wszystkie koła aż dwa silniki elektryczne, które mają moc 120 i 54 KM. Ten mniejszy silnik zabudowany jest z tyłu i służy do napędzania tylnej osi. Moc systemowa tego układu wynosi 222 KM. W Fordzie silnik benzynowy ma 152 KM, a elektryczny 125 KM. Moc systemowa to 190 KM. W testowanej Kudze również mamy napęd na cztery koła, ale tu na tylną oś przenoszony jest w klasyczny sposób, za pomocą wału napędowego. Hybrydowe SUV-y Forda i Toyoty możemy wybrać również wersji wyłącznie z napędem na przednią oś. Tyle, że w przypadku Rav4 oznacza to wybór modelu z mniejszą mocą 218 KM (odpada silnik elektryczny, który napędza tylną oś). Układy napędowe Forda i Toyoty są zaskakująco oszczędne. Nie ma najmniejszego problemu uzyskać spalanie na poziomie 5,5 do 6 l/100 km. Miłym efektem ubocznym jest zasięg, który sięga nawet 900 km. To naprawdę dobre hybrydy, które szczególnie w mieście, w różnych sytuacjach potrafią sporo pojeździć na prądzie. SUV Toyoty przyspiesza do 100 km/h w 8,1 sekundy. Ford potrzebuje na to nieco ponad sekundę więcej. Kuga rozpędza się do 196 km/h, Rav4 do 180 km/h.

Ford Kuga Hybrid

Ford Kuga Hybrid

mat. prasowe

Toyota Rav4 Hybrid

Toyota Rav4 Hybrid

Albert Warner

Kuga to wyraźnie auto dla kierowcy, dla kogoś kto lubi jeździć, a nie wyłącznie się przemieszczać. Ford ma bardziej precyzyjny układ kierowniczy połączony z świetnym zawieszeniem, które nie tylko doskonale tłumi nierówności, ale również pozwala na zaskakującą zwinność na drodze. Toyota ma dobry komfort jazdy, chociaż jej zawieszenie pracuje nieco głośniej. To zdecydowanie mniej angażujące auto do aktywnej jazdy. Karoseria mocniej przechyla się w łukach, a układ kierowniczy jest mniej bezpośredni. W właściwościach jezdnych Rav4 nie tyle wypada gorzej na tle Kugi, co inaczej.

Ford Kuga Hybrid

Ford Kuga Hybrid

mat. prasowe

Toyota Rav4 Hybrid

Toyota Rav4 Hybrid

Albert Warner

Ford kosztuje mniej

Forda Kugę Hybrid (190 KM) w wersji Titanium X z napędem na przednią oś aktualnie kupimy za kwotę 173 290 zł. Jeśli chcemy napęd na cztery koła to taka wersja startuje z promocyjną ceną od 182 290 zł. Inymi słowy napęd 4x4 kosztuje 9 tys. dopłaty. Toyota Rav4 Hybrid z napędem wyłącznie na przednią oś (218 KM) startuje z ceną 188 900 zł. Z napędem 4WD (222 KM) zapłacimy od 198 900 zł. Tu napęd na cztery koła plus dodatkowe 4 KM mocy pochodzące z dodatkowego silnika elektrycznego zapłacimy dodatkowe 10 tys. zł.

Ford Kuga Hybrid

Ford Kuga Hybrid

mat. prasowe

Toyota Rav4 Hybrid

Toyota Rav4 Hybrid

Albert Warner

Te dwa samochody mają więcej podobieństw niż różnic, a z drugiej strony są bardzo różne. Ford I Toyota mają zbliżone wymiary, są podobnie oszczędne i mają znakomite jednostki napędowe. Ford ma mniejszy bagażnik, ale większą ładowność no i lepiej się prowadzi. Toyota ma miejscami gorszej jakości materiały. Technicznie różne rozwiązanie napędów na cztery koła są w eksploatacji kompletnie niewyczuwalne. To wygodne, obszerne i zadowalające się niewielką ilością paliwa SUV-y.

Czytaj więcej

Suzuki szykuje się do elektrycznego sprintu

Czytaj więcej

134 tysiące mandatów w cztery miesiące. Odcinkowy pomiar prędkości na A4

To doświadczeni gracze. Jeden i drugi model doczekał się kilku generacji i setek tysięcy sprzedanych egzemplarzy. Pierwsza generacja Ford Kugi pojawiła się w 2008 roku. Aktualny model to trzecia odsłona, która jest w sprzedaży od 2019 roku. Toyota ma jeszcze dłuższą historię. Pojawiła się w 2004 roku i możną ją nazwać pionierem klasy SUV. Samochodem, który zaskoczył świat motoryzacji. Obecna, piąta generacja pojawiła się na rynku w 2018 roku.

Pozostało 95% artykułu
Za Kierownicą
Jaguar F-Type P450 Convertible: Jego dni dobiegły końca
Za Kierownicą
Nissan e-4ORCE: Coś więcej niż napęd na cztery koła
Za Kierownicą
Defender Experience: Coś więcej niż terenowa przygoda
Za Kierownicą
Porsche 911 Dakar RED58 Special: Uszanowanie, panie Sobiesławie
Akcje Specjalne
Naszym celem jest osiągnięcie 9 GW mocy OZE do 2030 roku
Za Kierownicą
Ford Transit Trail: Dostawczak z twarzą Raptora
Za Kierownicą
Volkswagen ID. Buzz: Wyjątkowość całości