Citroen Berlingo: Dla taty do pracy, dla rodziny na wakacje

Duży, przestronny, sam z siebie zachęca do grzecznej jazdy. Zmieści się w nim spokojnie duża rodzina, ale i da zapakować całkiem sporo towaru.

Publikacja: 07.07.2018 17:36

Citroen Berlingo: Dla taty do pracy, dla rodziny na wakacje

Foto: moto.rp.pl

Co ważne, rodzina pojedzie nowym Berlingo z przyjemnością, zwłaszcza gdy się do tego odpowiednio przygotujemy. Każdy pasażer ma w nim miejsce na wstawienie napoju, są schowki większe i mniejsze,  w tym jeden chłodzony, do którego można włożyć np. jedzenie na drogę bez obaw, że się popsuje. Jest ich łącznie 28 i łącznie oferują 186 litrów przestrzeni, czyli tyle, co niejeden bagażnik miejskiego autka. Największy, ciągnący się pod sufitem przez całą długość pojazdu (92 litry do zagospodarowania) jest przezroczysty i dobrze widać, czy nie została tam chociażby jakaś niedojedzona kanapka.

""

fot. Citroen

moto.rp.pl

Prawdziwe możliwości samochodu ujawniają się po złożeniu foteli. Wtedy widać, że można tam napakować mnóstwo towaru. Łatwo składa się także fotel pasażera, a od roku 2019 pojawi się system Magic Flat, który  pozwoli na złożenie  oparć drugiego rzędu po wciśnięciu dźwigni w bagażniku. A jazda nowym Berlingo jest tak samo komfortowa, jak wysoko zawieszonym autem osobowym.

Trudno poszaleć

Nie jest to pojazd, który zwróci uwagę przechodnia na ulicy. Trzy kolory, jakie widzieliśmy podczas jazd testowych w oddalonym od Paryża o 80 km Rambouillet, to kakaowy beż, zabielona mięta z pomarańczowymi akcentami i granat z bielą. Ta ostatnia wersja najbardziej cieszy oko. Styliści w rozmowie z „Rzeczpospolitą” przyznali, że dałoby się zapewne trochę bardziej poszaleć, ale nie bardzo była taka możliwość. Można więc tylko mówić, że stonowane kolory zostały wprowadzone z rozmysłem, bo to auto jest idealne do spokojnej jazdy.

""

fot. Citroen

moto.rp.pl

Ale przecież nie o szpan tutaj chodzi. Auto z pewnością szybko stanie się gwiazdą w wypożyczalniach samochodów na południu Europy, zresztą jest już wymieniane jako hit sezonu w Tripadvisorze i internauci dopytują się, która z nich ma w swojej ofercie właśnie Berlingo. Citroen nie silił się w tym przypadku na charakterystyczną dla tej marki nowinki. Monitor systemu multimedialnego ma 8 cali i można się tam pobawić najróżniejszymi funkcjami, ale najważniejsze  z nich są sterowane tradycyjnymi pokrętłami i przyciskami.

CZYTAJ TAKŻE: Citroen C3 Aircross: Wesoły bąbel

W prowadzeniu nowe Berlingo w niczym nie przypomina blaszanych dostawczaków. Jest dobrze wyciszone, pozwala posłuchać muzyki (albo bajek, które będzie dobrze słychać także z tyłu, gdzie pasażerowie mogą usiąść w trzech fotelikach, tyle jest Isofixów), a jego rozmiary powodują, że jazda jest komfortowa. Nawet na francuskich drogach lokalnych, które jakością przypominają te z Polski C, Berlingo nie podskakuje i nie buja, tylko się dostojnie toczy , więc nie grozi również pasażerom z tylnych foteli szybkim atakiem choroby lokomocyjnej. Jazda nie jest nudna, bo fajnie jest wyglądać przez duże okna.

Dużo do pakowania

Bagażnik jest spory, w mniejszej wersji (cena od 61,9 tys. złotych) ma on pojemności 775 litrów, a ma szansę być jeszcze większy, bo w niedalekiej przyszłości, w 2019 roku pojawi się kolejna wersja Berlingo — XL przedłużona o 35 cm. Dostępna obecnie wersja M ma długość 4,40 metra i rozstaw osi 2,78 m, to XL będzie mierzył już 4,75 metra, a rozstaw osi wzrośnie do 2,97 m. Wtedy pojemność bagażnika zwiększy się do tysiąca litrów, a oprócz kierowcy będzie mogło tam wsiąść jeszcze 6 pasażerów.

""

fot. Citroen

moto.rp.pl

Na początku nowe Berlingo będzie oferowane z jednym trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 litra i mocy 110 KM. Taka opcja auta, jeśli nie jest ono przesadnie załadowane, ma całkiem przyzwoite, bezpieczne przyspieszenie. Bardziej żwawy jest 130 konny diesel o pojemności 1,5 litra (cena od 64,7 tys.). Te 130 koni, to najmocniejsza opcja (dostępna także w 8-biegowym automacie), bo na rynku będzie również wersja oferująca 75 KM.  Największy diesel spala ok 5 litrów na 100 km, a wersja benzynowa nie przekracza 7 litrów. Inna sprawa, że jeździliśmy testowym autem we dwójkę, bez bagażu. Kiedy wsiądzie do niego rodzina z walizkami, parametry mogą się zmienić.

""

fot. Citroen

moto.rp.pl

Wiadomo, że rodzinny Berlingo na rynku będzie konkurował przede wszystkim z autami z własnej rodziny Grupy PSA, czyli Peugeotem Rifterem i Oplem Combo.

Długa historia

Pierwsza generacja Berlingo pojawiła się na rynku w 1996 r., kreując nowy segment pojazdów: leisure activity vehicle, czyli połączenie vana z kombi. Auto odniosło niezwykły sukces – nabywców znalazło 1,2 mln samochodów. Na druga generację przyszło czekać do 2008 r. Obecna, trzecia, debiutowała w Genewie w 2018 r., a w salonach znajdzie się w drugiej połowie roku. Łącznie wyprodukowano już blisko 3 mln Berlingo.

Co ważne, rodzina pojedzie nowym Berlingo z przyjemnością, zwłaszcza gdy się do tego odpowiednio przygotujemy. Każdy pasażer ma w nim miejsce na wstawienie napoju, są schowki większe i mniejsze,  w tym jeden chłodzony, do którego można włożyć np. jedzenie na drogę bez obaw, że się popsuje. Jest ich łącznie 28 i łącznie oferują 186 litrów przestrzeni, czyli tyle, co niejeden bagażnik miejskiego autka. Największy, ciągnący się pod sufitem przez całą długość pojazdu (92 litry do zagospodarowania) jest przezroczysty i dobrze widać, czy nie została tam chociażby jakaś niedojedzona kanapka.

Pozostało 87% artykułu
Za Kierownicą
Porsche elektrycznie. Jazda po torze e-nowościami i bicie rekordu
Za Kierownicą
Skoda Kodiaq: SUV, który potrafi wszystko
Za Kierownicą
Porsche Taycan Cross Turismo 4S: Zwykła podróż na prądzie przez pół Europy
Za Kierownicą
Audi S8: S jak sport, siła i subtelność
Za Kierownicą
Aston Martin DB12 Volante: Pozostał tylko on