Audi Q2: Crossover, który nigdy nie będzie jabłkiem

Audi Q2 znakomicie wygląda, dobrze jeździ i ma sporo miejsca w środku. Mimo to nie widać go na topowych miejscach list sprzedaży. Sprawdzamy dlaczego.

Publikacja: 22.04.2021 10:39

Audi Q2: Crossover, który nigdy nie będzie jabłkiem

Foto: moto.rp.pl

Jeśli mielibyście wymienić kilka owoców, to pewnie padłyby takie odpowiedzi jak jabłko, gruszka, może banan czy truskawka. Raczej nikt z was nie wymieniłby marakui, kaki czy pitai. Nie dlatego, że gorzej smakują, tylko dlatego, że są mniej znane. Przy wymienianiu SUV-ów i crossoverów Audi byłoby podobnie. Padałyby takie oznaczenia jak Q3, Q5, no może Q7. Ale pewnie nikt nie wspomniałby o Q2. Nie dlatego, że jest gorsze od swoich braci i sióstr, ale dlatego, że jest mniej znane.

CZYTAJ TAKŻE: Audi RS7 Sportback: Ogromna moc w bardzo wyrafinowanym opakowaniu

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

Q2 faktycznie trochę zniknęło w komunikacji Audi. Model powrócił do łask niedawno, po przeprowadzonej w zeszłym roku modernizacji. Nie żeby w nim się dużo zmieniło, bo zmiany są raczej symboliczne – pojawiły się nowe wkłady przednich reflektorów, które teraz mają nową sygnaturę świateł do jazdy dziennej, tylne lampy z nowym wzorem świetlnym czy zmieniony kształt przedniego zderzaka. Ta ostatnia modernizacja sprawiła, że samochód urósł o 2 mm. Aha… pojawiło się pięć nowych kolorów nadwozia. Zmian we wnętrzu jest równie niewiele – inaczej stylizowane nawiewy, nowa gałka skrzyni biegów i nastrojowe oświetlenie. I wiecie co, bardzo dobrze, że nic tu nie zmieniano.

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

W najnowszych modelach różnych marek pojawił się trend upychania wszystkich funkcji i ich sterowania z poziomu ekranów dotykowych. Z punktu widzenia kierowcy jest to pozbawione jakiegokolwiek sensu i przeważnie działa koszmarnie. Obsługa tych ekranów tak bardzo odwraca uwagę od prowadzenia auta, że można ją porów-nać do obsługi smartfona. W Q2 mamy starą i jedynie słuszną szkołę ergonomii. System multimedialny obsługuje się za pośrednictwem wygodnego pokrętła, wokół którego umieszczone są dodatkowe przyciski funkcyjne, które możemy obsłużyć bez zerkania na nie. Do tego panel klimatyzacji ma normalne przyciski i pokrętła tak jak inne funkcje, które mamy w tym modelu Audi. Tak to powinno wyglądać, bo jest proste i wygodne w obsłudze.

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

Q2 nie rozczaruje was również pod względem jakości materiałów. Górna część deski rozdzielczej jest wykonana z miękkiego tworzywa, a na boczkach drzwi znajduje się listwa z materiałem imitującym karbon. Fajnie to wszystko wygląda, ale jednak trochę tu ciemno. Sytuację ratuje bajerancko podświetlana listwa, która jest nie tylko na desce rozdzielczej, ale i po bokach tunelu środkowego.

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

Miejsca jest tu sporo. Z przodu rozsiądziemy się wygodnie, chociaż fotele mogłyby mieć nieco dłuższe siedzisko. Z tyłu spokojnie zmieści się dwóch dorosłych pasażerów. Bagażnik jest całkiem duży – 405 litrów. Pod jego podłogą wygospodarowano pokaźnych rozmiarów przestrzeń, a tylna klapa może otwierać się elektrycznie i dodatkowo ma przycisk, którym przy zamykaniu możemy zaryglować wszystkie drzwi. Niby szczegół, ale po takich detalach rozpoznajemy klasę premium. U innych producentów nawet w modelach z wyższej półki jest tylko jeden guzik, którym możemy tylko zamknąć klapę bagażnika.

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

Do napędu można wybrać jedną z trzech jednostek napędowych – 1,0 o mocy 110 KM, 1,5 o mocy 150 KM i 2,0 o mocy 190 KM. W tym wypadku złoty środek wydaje się być idealny. 150 koni w zupełności wystarczy, bo Q2 to lekki samochód. Model 35 TFSI ma masę własną 1290 kg. Konkurencyjne Mini Countryman waży 200 kg więcej. Stosunkowo niski ciężar auta przekłada się na niezłe osiągi (0–100 km/h w 8,6 sekundy, V–max: 218 km/h) i akceptowalne zużycie paliwa na poziomie 7 do 8 l/100 km. Audi Q2 zachęca do nieco szybszej jazdy. Crosso-ver dobrze radzi sobie na łu-kach i zakrętach, a w miejskim ruchu spisuje się wręcz znakomicie.

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

Wizualnie ciekawy, dobrze wykończony, obszerny i miły w prowadzeniu. Dlaczego więc Audi Q2 jest marakują, a nie jabłkiem? Wpływa na to na pewno cena. To bolączka nie tylko Q2, ale również jego konkurentów. Za najmniejszego SUV-a Audi z silnikiem 35 TFSI z automatyczną skrzynią biegów zapłacić trzeba minimum 129 600 zł. Audi Q3 z tym samym silnikiem jest 18 200 zł droższe. I pewnie wybierając, w tym momencie popadłbym w dylemat, który model wybrać.

CZYTAJ TAKŻE: Audi Q4 e-tron: To będzie najtańsze elektryczne Audi

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

""

fot. Iven Bambot

Foto: moto.rp.pl

Jeśli mielibyście wymienić kilka owoców, to pewnie padłyby takie odpowiedzi jak jabłko, gruszka, może banan czy truskawka. Raczej nikt z was nie wymieniłby marakui, kaki czy pitai. Nie dlatego, że gorzej smakują, tylko dlatego, że są mniej znane. Przy wymienianiu SUV-ów i crossoverów Audi byłoby podobnie. Padałyby takie oznaczenia jak Q3, Q5, no może Q7. Ale pewnie nikt nie wspomniałby o Q2. Nie dlatego, że jest gorsze od swoich braci i sióstr, ale dlatego, że jest mniej znane.

Pozostało 90% artykułu
Za Kierownicą
Podróż Rolls-Roycem Ghost po USA. Wyjątkowość miejsc i chwil
Za Kierownicą
Porsche elektrycznie. Jazda po torze e-nowościami i bicie rekordu
Za Kierownicą
Skoda Kodiaq: SUV, który potrafi wszystko
Za Kierownicą
Porsche Taycan Cross Turismo 4S: Zwykła podróż na prądzie przez pół Europy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Za Kierownicą
Audi S8: S jak sport, siła i subtelność