Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie wyzwania pokonano podczas konstrukcji mostu nad Kanionem Huajiang?
- W jaki sposób otwarcie mostu wpłynęło na codzienne życie mieszkańców prowincji
- Dlaczego region Guizhou stał się centrum światowej inżynierii mostowej?
Huajiang Grand Canyon Bridge to bez wątpienia imponująca budowla nie tylko ze względu na swoją wysokość. Konstrukcja ma długość 2890 metrów, a jej główne przęsło rozciąga się na 1420 metrów, co czyni ją najdłuższym mostem tego typu w terenie górzystym. Aby zobrazować skalę przedsięwzięcia, warto porównać go do innych budowli. Wysokość mostu odpowiada niemal dwukrotności Wieży Eiffla, przewyższa o ponad 80 metrów wieżowiec Shanghai Tower i jest ponad dwukrotnie wyższa od najwyższego mostu w Stanach Zjednoczonych – Royal Gorge Bridge w Kolorado. Poprzednim rekordzistą był Duge Bridge (znany również jako Beipanjiang Bridge), wzniesiony w 2016 r. zaledwie 200 km od Huajiang, także w prowincji Guizhou. Unosił się 565 metrów nad rzeką Beipan. To już trzeci most w Guizhou, który ustanowił światowy rekord wysokości.
Huajiang imponuje również innymi parametrami. Stalowa konstrukcja ma masę ok. 22 000 ton, co odpowiada trzem wieżom Eiffla. Most podtrzymują dwie masywne wieże, a całość została zaprojektowana z myślą o obsłudze czterech pasów ruchu. Budowa mostu rozpoczęła się w 2022 r. i trwała zaledwie trzy lata i osiem miesięcy. Inżynierowie musieli zmierzyć się z licznymi wyzwaniami wynikającymi z trudnego górzystego terenu o topografii krasowej. Kanion Huajiang, nazywany również „Pęknięciem Ziemi”, charakteryzuje się silnymi wiatrami, dużymi wahaniami temperatur oraz ekstremalnymi wysokościami. To wymagało opracowania szeregu innowacyjnych rozwiązań.
Czytaj więcej
W ciągu budowanej trasy S1 powstała jedna z najdłuższych i najwyższych estakad w Polsce. Kierowcy...
W efekcie powstało 21 opatentowanych technologii, m.in. inteligentny system podnoszenia lin nośnych oparty na czujnikach, oprogramowaniu i zdalnym sterowaniu. Zastosowano również czujniki wilgotności i ciśnienia, od których zależy długość lin, a także stal o wytrzymałości 2000 MPa. Całość uzupełniają systemy monitorowania odporności na wiatr. W sierpniu 2025 r. przeprowadzono testy obciążeniowe z udziałem 96 ciężarówek o łącznej masie około 3300 ton, które potwierdziły stabilność konstrukcji. Most to nie tylko cud inżynierii. Dla mieszkańców prowincji Guizhou – jednego z najbiedniejszych regionów Chin – oznacza realną poprawę jakości życia. Podróż przez kanion, która wcześniej zajmowała dwie godziny, skróciła się do zaledwie dwóch minut.