Reklama
Rozwiń

Rosjanie bez luksusowych BMW. Niemcy ucinają nielegalne dostawy

Niemiecki koncern BMW w końcu sprzedaż swoich aut Rosji. Odbywała się ona z ominięciem sankcji. Proceder wykryła kontrola działu eksportu przeprowadzona w zakładach w Hanowerze. Pytanie stawiane publicznie brzmi: dlaczego dopiero teraz? Media od dawna informowały o bezprawnych działaniach Niemców.

Publikacja: 24.12.2024 10:10

Rosjanie bez luksusowych BMW. Niemcy ucinają nielegalne dostawy

Foto: mat. prasowe

„Dalsza sprzedaż samochodów została wstrzymana. Ponadto BMW Group zdecydowała się zwolnić odpowiedzialnych (za złamanie sankcji – red.) pracowników” – podała firma w oświadczeniu cytowanym przez agencję DPA. Portal Business Insider już wcześniej pisał, że oddział BMW w Hanowerze, pomimo obowiązujących sankcji, dostarczył rosyjskim klientom ponad 100 luksusowych samochodów (tylko w tym roku).

Koncerny uciekły z Rosji

W 2022 roku BMW, podobnie jak inne zachodnie koncerny motoryzacyjne, zakazało eksport swoich samochodów do Rosji po agresji Putina na Ukrainę. Zakłady na terenie Rosji zostały przez koncerny opuszczone bardzo szybko. Montownia BMW znikła m.in. z graniczącego z Polską Królewca. Skutkowało to całkowitym załamaniem rynku samochodowego w Rosji, bowiem nawet tzw. krajowi producenci jak AwtoWAZ czy GAZ potrzebują importowanych części do swoich modeli. W tym samym roku władze rosyjskie wymyśliły tzw. import równoległy, czyli tak naprawdę kradzież zagranicznej produkcji. Polega on na sprowadzaniu do Rosji objętych sankcjami towarów kupowanych bez zgody właściciela praw autorskich z krajów trzecich.

Czytaj więcej

Co czwarte nowe auto w Polsce pochodzi z segmentu premium. Niemcy dominują

Na liście towarów, które Krem zezwolił importować do Rosji z pominięciem umów licencyjnych, certyfikatów i praw autorskich, znajdują się samochody marki BMW (a także Audi, Mercedes-Benz, Volkswagen itp.). Dostawy szły więc przez Białoruś, Kazachstan, Armenię, Gruzję, Turcję, ZEA i Chiny. W czerwcu 2023 roku Bruksela w ramach kolejnego pakietu sankcji zakazała dostaw do Rosji nowych i używanych samochodów z silnikami większymi niż 1,9 litra, a także samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Nielegalny eksport niemieckich aut do Rosji

Wcześniej w Niemczech trzy osoby zostały skazane na karę więzienia za nielegalny eksport setek luksusowych samochodów do Rosji. Według sądu od marca 2022 r. do marca 2024 r. skazani dostarczali samochody do Rosji przez Białoruś i zarobili prawie 30 mln euro. Białoruski reżim od początku pomaga Moskwie w obchodzeniu unijnych sankcji. Tym samym samochody i części do nich zajmowały kluczowe miejsce w białoruskim imporcie z UE: miesięczne zakupy wzrosły z 50 mln dolarów w styczniu 2022 r. do 268 mln dolarów w styczniu 2024 r. Przy bezczynności Unii Białoruś stała się głównym krajem tranzytowym objętej sankcjami produkcji motoryzacyjnej, szczególnie samochodów luksusowych.

Czytaj więcej

BMW M5: Wyśmiewane w sieci, zachwycające na drodze

Pod koniec maja 2024 r Bruksela wreszcie zdecydowała się załatać tę lukę, jednak sprzeciwiły się temu Niemcy i Francja, wskazując, że Bruksela powinna skupić się nie na samochodach, ale na towarach wykorzystywanych przez Moskwę do celów wojskowych. Sprzeciw obu państw, to wynik lobbowania ich własnych biznesów, które zarabiały krocie na łamaniu sankcji. Jednak w lipcu 2024 r. Komisji Europejskiej udało się w końcu wprowadzić sankcje wobec Białorusi, które przecięły dostawy tą trasą zachodnich samochodów do Rosji z ominięciem sankcji.

„Dalsza sprzedaż samochodów została wstrzymana. Ponadto BMW Group zdecydowała się zwolnić odpowiedzialnych (za złamanie sankcji – red.) pracowników” – podała firma w oświadczeniu cytowanym przez agencję DPA. Portal Business Insider już wcześniej pisał, że oddział BMW w Hanowerze, pomimo obowiązujących sankcji, dostarczył rosyjskim klientom ponad 100 luksusowych samochodów (tylko w tym roku).

Koncerny uciekły z Rosji

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Tu i Teraz
Trasa S7 gotowa. Od dzisiaj szybciej i bezpieczniej dojedziemy z Warszawy do Krakowa
moto
Nie będzie zamknięcia fabryk, ale Volkswagen zwolni ponad 35 tys. pracowników
Tu i Teraz
Oto najlepszy samochód 2025 roku w kategorii ceny do jakości
Tu i Teraz
Audi definitywnie zamyka fabrykę w Belgii. Produkcja przeniesiona do Meksyku
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Tu i Teraz
Trump zaczyna "spłacać dług" Muskowi. Chce znieść przepisy dotyczące zgłaszania wypadków
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku