Związkowcy cytowani przez agencję DPA twierdzą, że Volkswagen chce w Niemczech zamknąć kilka fabryk i zwolnić dziesiątki tysięcy pracowników. „Zarząd chce zamknąć co najmniej trzy fabryki VW w Niemczech” – powiedziała szefowa rady zakładowej grupy Volkswagena Daniela Cavallo podczas wydarzenia informacyjnego zorganizowanego dla pracowników w Wolfsburgu. Wszystkie pozostałe lokalizacje, w których produkowane są przez grupę Volkswagen samochody, również mają przejść przez przygotowany program oszczędnościowy. Firma poinformowała już pracowników o tych planach. Zdaniem rady zakładowej fabryka w niemieckim Osnabrück, która niedawno utraciła oczekiwane kolejne zamówienia od Porsche, jest uważana za szczególnie zagrożoną. - Zarząd VW planuje także zwolnienia operacyjne – twierdzi Cavallo. Szefostwo marki zmierza zamknąć całe wydziały lub przenieść je za granicę.
Czytaj więcej
Fabryce Audi w Brukseli grozi likwidacja. Mimo starań i poszukiwań nie ma realnej koncepcji przejęcia zakładu przez inną firmę. Pracę może stracić około 3 tys. pracowników.
Według związkowców żadna fabryka nie może czuć się bezpiecznie, bo plany zaciskania pasa dotyczą wszystkich niemieckich fabryk należących do Volkswagena, który zatrudnia w Niemczech około 120 000 pracowników, z czego około połowę w fabryce w Wolfsburgu. Volkswagen posiada w Niemczech łącznie dziesięć fabryk, z czego sześć znajduje się w Dolnej w Saksonii, trzy w Saksonii i jedna w Hesji. Volkswagen rozwiązał od połowy 2025 roku gwarancję zatrudnienia obowiązującą od ponad 30 lat.
Volkswagen musi oszczędzać kosztem zwolnień pracowników i zamykania zakładów
W najbliższą środę firma i związek zawodowy IG Metall spotkają się na drugiej rundzie negocjacji w sprawie układu zbiorowego pracy w Volkswagenie. W pierwszej turze, która miała miejsce we wrześniu, Volkswagen odrzucił żądania IG Metall dotyczące siedmioprocentowej podwyżki i zamiast tego nalegał na oszczędności. Volkswagen oficjalnie nie przekazał jeszcze żadnych informacji, ale według Cavallo firma żąda dziesięcioprocentowej obniżki płac i zerowych podwyżek płacy w ciągu najbliższych dwóch lat. Na początku września Volkswagen ogłosił również, że nie wyklucza zamykania fabryk i zwolnień operacyjnych.
Czytaj więcej
Oliver Zipse, szef BMW domaga się anulowania zakazu sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. Argumentuje to konsekwencjami, jakie mogą się z tym wiązać. Przyjęta przez niego retoryka jest zbieżna z tą, którą głosi dyrektor generalny Toyoty.