Zaangażowany został również Instytut Badawczy Dróg i Mostów, który wspiera zarządców dróg, w tym samorządowych. - Łącznie weryfikacji i ocenie podlegać będzie ponad 200 obiektów mostowych i ok. 1000 km dróg krajowych w czterech województwach – mówi „Rzeczpospolitej” Szymon Piechowiak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W pierwszej kolejności służby drogowe skupiają się na przywracaniu przejezdności. Tam, gdzie jest to możliwe zarówno ze względów technicznych jak i bezpieczeństwa, na bieżąco otwierane są kolejne odcinki i mosty. Wprowadzany jest także ruch wahadłowy, np. na drodze krajowej 46 w miejscowości Kamienica, gdzie droga jest uszkodzona, ale jedna stroną samochody mogą przejechać.
Czytaj więcej
Aż na pięciu punktach autostradowych i w dziewięciu punktach dróg ekspresowych uruchomione zostały odcinkowe pomiary prędkości (OPP). Dodatkowo zainstalowane zostały nowe fotoradary. To nie koniec zmian, gdyż GITD chce wprowadzić nowy sposób egzekwowania kar za wykroczenia.
W sumie na sieci dróg krajowych zniszczeniu uległo kilka odcinków dróg, inne zostały w różny sposób uszkodzone. Do tego dochodzi szereg innych zniszczeń, obejmujących np. skarpy, nasypy, chodniki, oznakowanie, czy sieci biegnące pod drogami. GDDKiA, która deklaruje, że cała zniszczona infrastruktura zostanie przywrócona, zaczęła już zlecać pierwsze naprawy w ramach obowiązujących umów utrzymaniowych. Na sieci autostrad i dróg ekspresowych nie ma zniszczeń ani poważniejszych uszkodzeń. Natomiast zrujnowana przez powódź została część dróg lokalnych, zwłaszcza na Opolszczyźnie i Dolnym Śląsku. W kompletnie zalanych miastach jak Kłodzko czy Nysa może być konieczna odbudowa nawet większości drogowej infrastruktury.
Odbudowa dróg po powodzi
Po tym, jak zagrożenie powodziowe zaczęło przesuwać się na północ, w środę trzeba było zamknąć gminne drogi w powiecie gryfińskim. Zamknięty został także fragment drogi wojewódzkiej nr 127. Na ostateczne oszacowanie szkód i wysokości strat przejdzie prawdopodobnie poczekać dłużej. Po powodzi w 2010 r. łączne straty tylko na sieci dróg krajowych szacowano na ponad 900 mln zł, a na drogach wojewódzkich było to blisko 500 mln zł. Jak informował Polski Kongres Drogowy, łączna wartość zniszczeń związane z infrastrukturą drogową, także tą lokalną, sięgnęła 4,2 mld zł.
Czytaj więcej
Policja autostradowa w niemieckim Frankfurcie nad Menem przeprowadziła akcję na trasie A3, która ujawniła niepokojąco wysoką liczbę wykroczeń drogowych i niezrozumienia przez wielu kierujących jednego ze znaków drogowych.