Był Mercedes będzie Maxeed. Kolejny "rosyjski" samochód chińskiej produkcji

W zakładach Mercedesa w Rosji, które Niemcy opuścili po agresji Rosji na Ukrainę, będą produkowane samochody o nazwie Maxeed. Ma to być rosyjska marka, jednak jak zauważyły media, bardzo przypomina model chińskiej marki Exeed, która należy do koncernu Chery. W rzeczywistości więc Rosjanie będą montowali chińskie auta.

Publikacja: 08.06.2024 13:54

Nowe "rosyjskie" samochody będą bazować na chińskich autach marki Exeed

Nowe "rosyjskie" samochody będą bazować na chińskich autach marki Exeed

Foto: mat. prasowe

Fabryka Mercedes-Benz w Jesipowie pod Moskwą, w kwietniu 2023 r. została przejęta przez rosyjską grupę Awtodom - największego rosyjskiego dilera samochodowego. Szczegółów „przejęcia” nie upubliczniono. Wiadomo jedynie, że Niemcom Rosjanie pozostawili prawo odkupu fabryki po cenie rynkowej. Czy równie rynkową cenę zapłacili Mercedesowi? Odpowiedzi brak.

Rosyjski Chery w Mercedesie

Jak pisze gazeta RBK zakłady rozpoczną w tym roku produkcję samochodów pod własną marką Maxeed. Według jednego ze źródeł gazety wielkość produkcji planowana jest na 120 tys. samochodów rocznie. „Części do pojazdów zostały już dostarczone. Najpierw na linię montażową wyjdą modele z silnikiem spalinowym, następnie samochody hybrydowe, a na końcu samochody elektryczne” – podaje źródło RBK. Awtodom nie podaje, kto wyprodukował części to tego „rosyjskiego” samochodu. Dziennikarze RBK wskazują natomiast, że na stoisku regionu moskiewskiego podczas odbywającego się obecnie Międzynarodowego Forum Ekonomicznego w Petersburgu można zobaczyć zestaw części samochodowych i robota złożonego z części samochodowych przypominających części Exeed — marki samochodu chińskiego koncernu Chery. 

Modele chińskiej marki Exeed

Modele chińskiej marki Exeed

mat. prasowe

Czytaj więcej

Porażka motoryzacyjnej marki z USA. Wstrzymana produkcja, zwolnienia, pozwy dostawców

Ma być osiem modeli

Andriej Olchowski, współwłaściciel Awtodom, powiedział już RBK o planach uruchomienia produkcji samochodów pod własną marką. Zapowiedział, że firma na razie wypuści jedną markę, ale linia może zostać rozszerzona. „Dalsze działania będą uzależnione od sprzedaży, wykorzystania mocy produkcyjnych przedsiębiorstwa oraz partnerów, których będziemy nadal pozyskiwać do rozwoju naszego projektu. W przyszłości jesteśmy gotowi wprowadzić na rynek nawet osiem modeli” – twierdzi Olchowski. Planowana wielkość produkcji przedsiębiorstwa na 2024 rok ma wynieść 30 tys. samochodów (obecna projektowa moc zakładu). Olchowski zauważył, że negocjacje w sprawie lokalizacji były prowadzone ze wszystkimi chińskimi markami reprezentowanymi na rynku rosyjskim, z wyjątkiem Haval. Zaznaczył również, że w 2024 samochód będzie montowany przy użyciu montażu wielkogabarytowego — dostarczane będą całe pomalowane już części nadwozia. Jesienią informowano, że głównym pretendentem do lokalizacji w zakładach Mercedesa jest Chery.

Zachód wyjechał, Chińczycy nie wjechali

Od rosyjskiej agresji na Ukrainę, sektor motoryzacyjny Rosji jest w głębokiej zapaści. Wszystkie zachodnie koncerny opuściły kraj-agresora, pozostawiając rynek z jedynym rosyjskim autem - Ładą. Tu jednak także natrafiono na ogromne kłopoty z produkcją, bowiem wiele części było importowanych. AwtoWAZ — producent Łady, po tym jak z firmy wycofał się całkowicie francuski Renault, wznowił produkcję dopiero na początku czerwca 2022 r po długim przestoju. Na półrocze 2022 r sprzedaż jedynej rodzimej marki Łada spadła o 81 proc., do 7,5 tys. sztuk.
W grudniu 2022 r rosyjski producent samochodów Avtotor zaczął montować chińskie samochody w Królewcu, w zakładach które wcześniej wypuszczały marki BMW i Hyundai. Rosjanie zawarli umowę z trzema niedużymi producentami z Chin.
Według oficjalnych statystyk w 2022 roku rosyjski rynek samochodowy zmniejszy się o około 60 procent,. To najgłębszy spadek w historii. Średnia miesięczna sprzedaż była trzykrotnie niższa aniżeli w okresach kryzysowych - 2009 r (globalny kryzys) i 2015 r (po zagarnięciu Krymu pierwsze sankcje Zachodu).
W 2022 r w Rosji wyprodukowano niecałe 350 tysięcy aut osobowych i 103 tys ciężarowych. Przy czym połowa tych wielkości przypadła na dwa pierwsze miesiące roku, kiedy jeszcze nie było wojny. Sprzedano 116 tys aut osobowych i 45 tys. ciężarowych, w kraju liczącym 140 mln ludzi.
W 2023 r rosyjski rynek samochodowy jechał na tzw. imporcie równoległym - ściąganiu używanych i nowych aut poprzez kraje trzecie — Kazachstan, Armenię, Gruzję itp.

Czytaj więcej

Już w 2024 roku tymi samochodami nie wjedziesz do Warszawy

Fabryka Mercedes-Benz w Jesipowie pod Moskwą, w kwietniu 2023 r. została przejęta przez rosyjską grupę Awtodom - największego rosyjskiego dilera samochodowego. Szczegółów „przejęcia” nie upubliczniono. Wiadomo jedynie, że Niemcom Rosjanie pozostawili prawo odkupu fabryki po cenie rynkowej. Czy równie rynkową cenę zapłacili Mercedesowi? Odpowiedzi brak.

Rosyjski Chery w Mercedesie

Pozostało 92% artykułu
Tu i Teraz
Elon Musk: "Europejski Cybertruck będzie wyglądał inaczej niż ten w USA"
Tu i Teraz
Dzisiaj startuje rozbudowa trzeciego pasa na A2. Kierowcy utkną w korkach przez 18 miesięcy
Tu i Teraz
Włochy są mistrzem Europy. Osiągają rekordowe przychody z kontroli prędkości
Tu i Teraz
Volkswagen przesunie miliardy z budżetu aut elektrycznych na rozwój silników spalinowych
Akcje Specjalne
Mapa drogowa do neutralności klimatycznej
Tu i Teraz
Szef Toyoty dachował Yarisem podczas otwarcia ośrodka badawczego. Film z wypadku
Tu i Teraz
Wojna celna UE z Chinami? Są cła na elektryki z Chin. Na liście partner Izery