Fabryka Mercedes-Benz w Jesipowie pod Moskwą, w kwietniu 2023 r. została przejęta przez rosyjską grupę Awtodom - największego rosyjskiego dilera samochodowego. Szczegółów „przejęcia” nie upubliczniono. Wiadomo jedynie, że Niemcom Rosjanie pozostawili prawo odkupu fabryki po cenie rynkowej. Czy równie rynkową cenę zapłacili Mercedesowi? Odpowiedzi brak.
Rosyjski Chery w Mercedesie
Jak pisze gazeta RBK zakłady rozpoczną w tym roku produkcję samochodów pod własną marką Maxeed. Według jednego ze źródeł gazety wielkość produkcji planowana jest na 120 tys. samochodów rocznie. „Części do pojazdów zostały już dostarczone. Najpierw na linię montażową wyjdą modele z silnikiem spalinowym, następnie samochody hybrydowe, a na końcu samochody elektryczne” – podaje źródło RBK. Awtodom nie podaje, kto wyprodukował części to tego „rosyjskiego” samochodu. Dziennikarze RBK wskazują natomiast, że na stoisku regionu moskiewskiego podczas odbywającego się obecnie Międzynarodowego Forum Ekonomicznego w Petersburgu można zobaczyć zestaw części samochodowych i robota złożonego z części samochodowych przypominających części Exeed — marki samochodu chińskiego koncernu Chery.
Modele chińskiej marki Exeed
Czytaj więcej
Kolejna porażka elektromobilności. Amerykański producent samochodów elektrycznych Fisker potrzebuje pieniędzy i szuka finansowego wsparcia w nowym biznesowym partnerze. Podobno firmą interesuje się czterech producentów samochodów. Produkcja modelu Ocean została już wstrzymana, likwidowane są miejsca pracy, a dostawcy usług pozywają markę chcąc zapłaty za swoje usługi.
Ma być osiem modeli
Andriej Olchowski, współwłaściciel Awtodom, powiedział już RBK o planach uruchomienia produkcji samochodów pod własną marką. Zapowiedział, że firma na razie wypuści jedną markę, ale linia może zostać rozszerzona. „Dalsze działania będą uzależnione od sprzedaży, wykorzystania mocy produkcyjnych przedsiębiorstwa oraz partnerów, których będziemy nadal pozyskiwać do rozwoju naszego projektu. W przyszłości jesteśmy gotowi wprowadzić na rynek nawet osiem modeli” – twierdzi Olchowski. Planowana wielkość produkcji przedsiębiorstwa na 2024 rok ma wynieść 30 tys. samochodów (obecna projektowa moc zakładu). Olchowski zauważył, że negocjacje w sprawie lokalizacji były prowadzone ze wszystkimi chińskimi markami reprezentowanymi na rynku rosyjskim, z wyjątkiem Haval. Zaznaczył również, że w 2024 samochód będzie montowany przy użyciu montażu wielkogabarytowego — dostarczane będą całe pomalowane już części nadwozia. Jesienią informowano, że głównym pretendentem do lokalizacji w zakładach Mercedesa jest Chery.