W piątek, 30 czerwca 2023 roku odbyło się oficjalne otwarcie tunelu. Tunel pod Świną ma długość 1,44 km, ale cały odcinek łączący wyspy Uznam i Wolin ma 3,4 km. Przejechanie odcinka pomiędzy wyspami zajmie około pięciu minut, a nie jak do tej pory co najmniej 45 minut. Inwestycja kosztowała ponad 900 mln zł, z czego 775,7 mln pochodziło z dofinansowania z Unii Europejskiej. Resztę z własnego budżetu zapłaciła Gmina Miasto Świnoujście. Rząd nie dołożył do budowy tunelu ani grosza.
Czytaj więcej
GITD podsumowało skuteczność fotoradarów w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2023 r. Rekordowe urządzenie jest zabudowane w Warszawie i wyłapuje przekroczenia prędkości oraz przejazdy przez skrzyżowanie na czerwonym świetle.
Prace nad tunelem rozpoczęły się prawie 5 lat temu. To była największa inwestycja komunikacyjna w tym regionie. Przez nowy tunel w Świnoujściu będzie można przejechać z prędkością 50 km/h. Czuwać będzie nad tym zainstalowany odcinkowy pomiar prędkości. Przejeżdżając przez 1,5 km tunel w Świnoujściu kierowcy będą muszą mieć się na baczności. Firma Sprint SA z Olsztyna, która wygrała przetarg na instalację odcinkowego pomiaru prędkości w świnoujskim tunelu była jedyna, która zgłosiła swój projekt za kwotę 1 294 344 zł i tym samym jest w trakcie realizacji zamówienia. – Według dostępnych badań, bezpieczeństwo na odcinkach dróg objętych odcinkowym pomiarem prędkości znacząco wzrasta. Wielu kierowców reaguje na fotoradar, ostro hamując tuż przed nim i natychmiast przyspiesza za urządzeniem. Odcinkowy pomiar prędkości eliminuje ten problem – mówi Zastępca Prezydenta Miasta Barbara Michalska.