To nie jedyna marka samochodowa z Iranu, która ma plany związane z Rosją. SAIPA (Societe Anonyme Iranienne de Production Automobile), to marka która przez lata produkowała auta na licencji francuskiej i koreańskiej (np. Renault 5, Renault 21, Kia Pride). Teraz firma chce sprzedawać w Rosji 20 tys. swoich samochodów rocznie. W późniejszym czasie Iran i Rosja planują wspólną produkcję samochodów na szeroką skalę.
Iran Shahin
Czytaj więcej
Sprzedaż nowych samochodów w Rosji załamała się w 2022 roku. Sektor motoryzacyjny odczuwa skutki nałożonych sankcji. W 2022 r. w Rosji sprzedano o 58,8 proc. mniej aut niż rok wcześniej - podało Zrzeszenie Europejskich Firm (AEB).
Na rosyjskim rynku ma rozpocząć się sprzedaż modelu Iran Khodro Tara, czyli nic innego jak produkowany na licencji Citroen C-Elysee. SAIPA planuje wejść na rynek z modelem Quik i Saina, które są pochodną wersją Kii Pride oraz z produkowanym od 2018 roku modelem Shahin powstałym na pierwszej irańskiej platformie, ale bazującym na częściach poprzedniej generacji Toyoty Yaris.
Saipa Saina