Chińczycy na ratunek rosyjskiej motoryzacji. Montują samochody w Kaliningradzie

Trzy chińskie firmy motoryzacyjne zajęły miejsce BMW i Hyundai w montowniach w Kaliningradzie opuszczonych po rosyjskiej agresji na Ukrainę. Nie są to czołowi gracze na rynku aut osobowych i póki co nie pomogą rosyjskiemu rynkowi, który jest w najgłębszej zapaści w historii.

Publikacja: 14.12.2022 12:50

Chińczycy na ratunek rosyjskiej motoryzacji. Montują samochody w Kaliningradzie

Foto: mat. prasowe

Rosyjski producent samochodów Avtotor zaczął montować chińskie samochody w Kaliningradzie, w zakładach które wcześniej wypuszczały modele marek BMW i Hyundai. Rosjanie zawarli umowę z trzema producentami z Chin. Według gubernatora regionu Alichanowa do końca roku Avtotor zmontuje około 2000 nowych samochodów. Jakich marek, władze nie informują, ale media rosyjskie piszą, że chodzi o BAIC i Dongfeng. - Nie są najsilniejsi gracze na rynku samochodów osobowych - zauważył Maksim Kadakow redaktor naczelny magazynu "Za Ruliom" (za kierownicą) dla Kommersanta: - Dongfeng to bardzo znana firma, ale specjalizuje się w produkcji samochodów ciężarowych i autobusów. W segmencie aut osobowych wciąż nie jest zbyt mocna, czyli nie należy do chińskiej czołówki. To samo można powiedzieć o marce BAIC - komentuje Kadakow.

- Avtotor przez wiele lat, odkąd rozpoczął montaż pierwszej Kia Sportage, zgromadził ogromne doświadczenie i elastyczność. Dlatego myślę, że postarają się, aby i ten projekt odniósł sukces. Wszystko będzie zależało od ceny, bo teraz to ona jest decydującym czynnikiem na rynku rosyjskim. Wierzę, że nowe samochody zajmą relatywnie niedrogi segment. Jeśli weźmiemy pod uwagę przeszłość kaliningradzkiej fabryki, jasne jest, że nie są to samochody na poziomie BMW. Jeżeli staną na równi na przykład z autami marki Chery, to znajdą się na nie chętni - dodał rosyjski ekspert. Jednak samochody produkowane w fabryce Avtotor prawdopodobnie nie będą kosztować mniej niż 1 milion rubli (69,5 tys. zł), co może odstraszyć potencjalnych nabywców.

Czytaj więcej

Chiński Moskwicz zamiast Renault, czyli powrót do sowieckiej przeszłości

Igor Morżaretto, partner agencji analitycznej Awtostat, uważa, że znajdzie się nabywca na produkty kaliningradzkiego zakładu, ponieważ wielu zagranicznych konkurentów opuściło rosyjski rynek. Ogromna liczba dealerów jest teraz bez pracy. I nie ma problemu ze znalezieniem jakiejś sieci czy firmy, która podejmie się sprzedaży innych np. chińskich marek. Avtotor to jeden z największych zakładów montażu samochodów w Rosji, który ma produkować do 250 tysięcy samochodów rocznie. Na razie produkcja w obwodzie kaliningradzkim działa w trybie testowym, zmontowano kilkaset pojazdów – powiedział gubernator Alichanow. W przyszłym roku Avtotor planuje wyprodukować 100 tysięcy pojazdów. Portal AutoNews donosi, że AwtoWAZ może rozpocząć montaż chińskich samochodów pod marką Łada w zakładach japońskiej fabryki Nissana w Petersburgu.

Rosyjska motoryzacja jest w głębokiej zapaści, co zawdzięcza rozpętanej przez kremlowski reżim wojnie. Z Rosji wycofały się wszystkie zachodnie koncerny motoryzacyjne. Według oficjalnych statystyk w 2022 roku rosyjski rynek samochodowy zmniejszy się o około 60 procent. To najgłębszy spadek w historii. Jeśli spojrzeć na konkretne wielkości, sytuacja jest jeszcze gorsza: średnia miesięczna sprzedaż jest teraz trzykrotnie niższa aniżeli w okresach kryzysowych - 2009 r (globalny kryzys) i 2015 r (po zagarnięciu Krymu pierwsze sankcje Zachodu). W tym roku w Rosji wyprodukowane zostanie niecałe 350 tysięcy aut osobowych i 103 tys. ciężarowych. Przy czym połowa tych wielkości przypadła na dwa pierwsze miesiące roku.

Czytaj więcej

Nowy elektryczny SUV Mercedesa. EQE to kontynuacja strategii

Rosyjski producent samochodów Avtotor zaczął montować chińskie samochody w Kaliningradzie, w zakładach które wcześniej wypuszczały modele marek BMW i Hyundai. Rosjanie zawarli umowę z trzema producentami z Chin. Według gubernatora regionu Alichanowa do końca roku Avtotor zmontuje około 2000 nowych samochodów. Jakich marek, władze nie informują, ale media rosyjskie piszą, że chodzi o BAIC i Dongfeng. - Nie są najsilniejsi gracze na rynku samochodów osobowych - zauważył Maksim Kadakow redaktor naczelny magazynu "Za Ruliom" (za kierownicą) dla Kommersanta: - Dongfeng to bardzo znana firma, ale specjalizuje się w produkcji samochodów ciężarowych i autobusów. W segmencie aut osobowych wciąż nie jest zbyt mocna, czyli nie należy do chińskiej czołówki. To samo można powiedzieć o marce BAIC - komentuje Kadakow.

Tu i Teraz
Porażka elektromobilności. Stellantis wraca do silników diesla i benzynowych
Tu i Teraz
Ten szef koncernu motoryzacyjnego zarabia dziennie 100 tys. euro
Tu i Teraz
Volkswagen Poznań ograniczy produkcję. Nie przedłuży umów czasowych w fabryce
Tu i Teraz
Chińczycy będą produkować w Tychach elektryka. Start już w drugim kwartale 2024
Tu i Teraz
Autostrada A4 dostanie nowy, trzeci pas. Jak wygląda postęp prac?