Rosyjski producent samochodów Avtotor zaczął montować chińskie samochody w Kaliningradzie, w zakładach które wcześniej wypuszczały modele marek BMW i Hyundai. Rosjanie zawarli umowę z trzema producentami z Chin. Według gubernatora regionu Alichanowa do końca roku Avtotor zmontuje około 2000 nowych samochodów. Jakich marek, władze nie informują, ale media rosyjskie piszą, że chodzi o BAIC i Dongfeng. - Nie są najsilniejsi gracze na rynku samochodów osobowych - zauważył Maksim Kadakow redaktor naczelny magazynu "Za Ruliom" (za kierownicą) dla Kommersanta: - Dongfeng to bardzo znana firma, ale specjalizuje się w produkcji samochodów ciężarowych i autobusów. W segmencie aut osobowych wciąż nie jest zbyt mocna, czyli nie należy do chińskiej czołówki. To samo można powiedzieć o marce BAIC - komentuje Kadakow.
- Avtotor przez wiele lat, odkąd rozpoczął montaż pierwszej Kia Sportage, zgromadził ogromne doświadczenie i elastyczność. Dlatego myślę, że postarają się, aby i ten projekt odniósł sukces. Wszystko będzie zależało od ceny, bo teraz to ona jest decydującym czynnikiem na rynku rosyjskim. Wierzę, że nowe samochody zajmą relatywnie niedrogi segment. Jeśli weźmiemy pod uwagę przeszłość kaliningradzkiej fabryki, jasne jest, że nie są to samochody na poziomie BMW. Jeżeli staną na równi na przykład z autami marki Chery, to znajdą się na nie chętni - dodał rosyjski ekspert. Jednak samochody produkowane w fabryce Avtotor prawdopodobnie nie będą kosztować mniej niż 1 milion rubli (69,5 tys. zł), co może odstraszyć potencjalnych nabywców.
Czytaj więcej
Rosja wznawia produkcję sowieckiego auta modelu Moskwicz. Będzie produkowane w byłych zakładach Renault z wykorzystaniem technologii i części z Chin.
Igor Morżaretto, partner agencji analitycznej Awtostat, uważa, że znajdzie się nabywca na produkty kaliningradzkiego zakładu, ponieważ wielu zagranicznych konkurentów opuściło rosyjski rynek. Ogromna liczba dealerów jest teraz bez pracy. I nie ma problemu ze znalezieniem jakiejś sieci czy firmy, która podejmie się sprzedaży innych np. chińskich marek. Avtotor to jeden z największych zakładów montażu samochodów w Rosji, który ma produkować do 250 tysięcy samochodów rocznie. Na razie produkcja w obwodzie kaliningradzkim działa w trybie testowym, zmontowano kilkaset pojazdów – powiedział gubernator Alichanow. W przyszłym roku Avtotor planuje wyprodukować 100 tysięcy pojazdów. Portal AutoNews donosi, że AwtoWAZ może rozpocząć montaż chińskich samochodów pod marką Łada w zakładach japońskiej fabryki Nissana w Petersburgu.
Rosyjska motoryzacja jest w głębokiej zapaści, co zawdzięcza rozpętanej przez kremlowski reżim wojnie. Z Rosji wycofały się wszystkie zachodnie koncerny motoryzacyjne. Według oficjalnych statystyk w 2022 roku rosyjski rynek samochodowy zmniejszy się o około 60 procent. To najgłębszy spadek w historii. Jeśli spojrzeć na konkretne wielkości, sytuacja jest jeszcze gorsza: średnia miesięczna sprzedaż jest teraz trzykrotnie niższa aniżeli w okresach kryzysowych - 2009 r (globalny kryzys) i 2015 r (po zagarnięciu Krymu pierwsze sankcje Zachodu). W tym roku w Rosji wyprodukowane zostanie niecałe 350 tysięcy aut osobowych i 103 tys. ciężarowych. Przy czym połowa tych wielkości przypadła na dwa pierwsze miesiące roku.