Nowy elektryczny SUV Mercedesa. EQE to kontynuacja strategii

Najnowszy elektryczny model ze Stuttgartu oznaczony skrótem EQE, który został zaprezentowany przez Mercedesa w Paryżu wchodzi w e-SUV-ów segmentu premium.

Publikacja: 21.10.2022 09:06

Ola Kallenius, szef Mercedesa podczas prezentacji nowego modelu SUV EQE

Ola Kallenius, szef Mercedesa podczas prezentacji nowego modelu SUV EQE

Foto: mat. prasowe

Niemcy zaprezentowali swojego najnowszego SUV-a EQE w Paryżu w Muzeum Rodina, a nie na równolegle odbywających się targach motoryzacyjnych, które rozpoczęły się 17 października i potrwają do niedzieli 23 października. Jak powiedział Ola Kallenius, szef Mercedesa podczas prezentacji nowego modelu SUV EQE to, jego zdaniem „bardziej dynamiczny” niż większy SUV EQS. Seryjna produkcja rozpocznie się w grudniu w fabryce Mercedesa w Vance w Alabamie w Stanach Zjednoczonych. Wyjeżdża stamtąd już właśnie SUV EQS. Oba pojazdy będą eksportowane do Europy z USA. Zakład nie przerwie z tego powodu produkcji odpowiedników benzynowych, GLS i GLE. Baterie będą montowane w fabryce Mercedesa w hrabstwie Bibb (Georgia).

Mercedes EQE SUV

Mercedes EQE SUV

Foto: mat. prasowe

SUV EQE, którego cena wyjściowa wyniesie około 70 tys. euro będzie miał zasięg 590 km. Sprzedaż rozpocznie się pod koniec tego roku. Jest to czwarty model wykorzystujący nową platformę EV Mercedesa, która stanowi również podstawę flagowego sedana EQS. — To kolejny dowód, że realizujemy naszą strategię, aby pod koniec tej dekady przejść na auta wyłącznie z e-napędem — mówił Kallenius, który podczas prezentacji był wyjątkowo zrelaksowany. Jaki był tego powód? Taki, że globalna sprzedaż samochodów w pełni elektrycznych (BEV) Mercedesa wzrosła w trzecim kwartale o 115 procent w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. SUV EQE jest wyposażony w akumulator o pojemności 90 kWh. Moc wyjściowa wynosi 215 lub 300 kW.

Czytaj więcej

Miliardy dolarów na fabryki baterii do elektryków. Najwięcej wyda Mercedes
Mercedes EQE SUV

Mercedes EQE SUV

Foto: mat. prasowe

Mercedes opisuje model SUV EQE jako „bardziej dynamiczny” niż SUV EQS i różni się od sedana EQE. Najnowszy SUV ma 4863 mm długości, jest o 77 mm krótszy od sedana, również rozstaw osi (3030 mm) jest o 90 mm krótszy. Opcjonalne ulepszenia obejmuje zawieszenie pneumatyczne, w którym można zwiększyć prześwit o 30 mm oraz skrętne tylne koła o maksymalnym kącie 10 stopni, zmniejszając dzięki temu promień skrętu do 10,5 metra z 12,3 m. EQE SUV będzie początkowo dostępny tylko z napędem na tylne koła, ale w późniejszych wersjach pojawi się 4Matic z dodatkowym silnikiem elektrycznym przy przednich kołach. Dostępne będą również dwie usportowione wersje AMG, obie z napędem na wszystkie koła. AMG EQE 43 ma moc 477 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 sekundy, a AMG EQE 53 o mocy 677 KM skraca ten czas do 3,5 s.

Mercedes EQE 53 AMG SUV

Mercedes EQE 53 AMG SUV

Foto: mat. prasowe

Mercedes promuje w tym modelu szereg bezprzewodowych aktualizacji oraz systemów, w tym projekcję znaków cyfrowych, nawigację w rzeczywistości rozszerzonej i tryb początkującego kierowcy, który blokuje tryb Sport, zapobiega wyłączeniu kontroli stabilności i ustawia maksymalną prędkość 120 km/h. Dostępna jest także pełna gama technologii wspomagających kierowcę na poziomie 2+, który wykrywa nadjeżdżający ruch poprzeczny na skrzyżowaniu i blokuje jazdę samochodu. Ola Kallenius ogłosił również, że samochody Mercedesa otrzymają system dźwięku przestrzennego opracowany przez Dolby Laboratories. Co to znaczy? Że niezależnie, gdzie siedzi się w aucie kierowca i pasażerowie słyszą muzykę jakby byli na koncercie w sali z doskonałą akustyką. I nie ma w tym ani słowa przesady. Posłuchanie w takich warunkach nagranego 50 lat temu „Imagine” Johna Lennona robi niesamowite wrażenie. Wnętrze SUV EQE jest podobne do wnętrza sedana EQE. Opcja Hyperscreen ma trzy oddzielne cyfrowe ekrany, które płynnie łączą się na całej szerokości , czyli deskę rozdzielczą, centralny ekran dotykowy i dodatkowy dla pasażera siedzącego z przodu. Taka opcja będzie dostępna w Europie i niektórych innych krajach, gdzie pasażer z przodu może oglądać treści rozrywkowe na ekranie niewidoczne dla kierowcy.

Mercedes EQE 53 AMG SUV

Mercedes EQE 53 AMG SUV

Foto: mat. prasowe

Mercedes planuje oferować elektryczne odpowiedniki dla wszystkich modeli silników spalinowych jakie montuje w swoich autach. Następnie, do 2025 roku wprowadzi trzy nowe platformy dla AMG i vanów. Aby pomóc sfinansować taką strategię, Mercedes zapowiedział stopniowe zmniejszanie produkcji pojazdów o niższych marżach na rzecz bardziej dochodowych SUV-ów, G-Wagonów i modeli o wysokich osiągach. SUV EQE wchodzi do segmentu dużych SUV-ów elektrycznych premium, w którym ostro rywalizują BMW i właśnie Mercedes.

Mercedes EQE 53 AMG SUV

Mercedes EQE 53 AMG SUV

Foto: mat. prasowe

Mercedes EQE SUV

Mercedes EQE SUV

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Lamborghini Urus Performante: Super SUV o mocy 666 KM

Niemcy zaprezentowali swojego najnowszego SUV-a EQE w Paryżu w Muzeum Rodina, a nie na równolegle odbywających się targach motoryzacyjnych, które rozpoczęły się 17 października i potrwają do niedzieli 23 października. Jak powiedział Ola Kallenius, szef Mercedesa podczas prezentacji nowego modelu SUV EQE to, jego zdaniem „bardziej dynamiczny” niż większy SUV EQS. Seryjna produkcja rozpocznie się w grudniu w fabryce Mercedesa w Vance w Alabamie w Stanach Zjednoczonych. Wyjeżdża stamtąd już właśnie SUV EQS. Oba pojazdy będą eksportowane do Europy z USA. Zakład nie przerwie z tego powodu produkcji odpowiedników benzynowych, GLS i GLE. Baterie będą montowane w fabryce Mercedesa w hrabstwie Bibb (Georgia).

Pozostało 86% artykułu
Premiery
Nowa Skoda Kodiaq doczekała się wersji RS. Dla rodziców, którym wiecznie się spieszy
Premiery
Mazda modernizuje swojego SUV-a. CX-60 z poprawionym zawieszeniem i nowym wyposażeniem
Premiery
Hołd rajdowym tradycjom Toyoty. GR86 w wersji specjalnej
Premiery
Skoda pokaże swój nowy model online. Polska premiera już dzisiaj wieczorem
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Premiery
Przebudowali roadstera na małe kombi. Tak wygląda Brabus Rocket GTS