Renault jednak zawiesza produkcję w Rosji

W kilka dni po ponownym uruchomieniu produkcji w Rosji przerwanej z powodu braku komponentów, francuski Renault zdecydował się na wstrzymanie produkcji w swojej fabryce pod Moskwą. Tym razem z powodów politycznych i pod naciskiem opinii publicznej.

Publikacja: 24.03.2022 08:51

Renault jednak zawiesza produkcję w Rosji

Foto: Bloomberg

W Avtoframos, fabryce Renaulta pod Moskwą powstają Dacia Duster, która w Rosji sprzedaje się z logo Renault, SUVy Renaulta Captur i Arkana oraz Nissan Terrano.Francuzi zastanawiają się teraz także nad przyszłą współpracą ze swoim rosyjskim partnerem AvtoVAZem z którym wspólnie produkuje m.in. auta Lada w zakładach w Togliatti i Iżewsku i mają tam 69 proc. udziałów.

Decyzja Renault będzie miała dla tej firmy poważne konsekwencje finansowe. Dla Francuzów jest to drugi rynek, po francuskim i generują tam 10 proc. przychodów. Z tego powodu właśnie Renault we czwartek rano poinformował o zmianach w swoich prognozach finansowych na ten rok, między innymi obniżył marżę zysku z 4 do 3 proc. Przepływ gotówki jednak nie ucierpi, nadal jest pozytywny. Swój rosyjski biznes Renault wycenia na 2,2 mld euro. A rynek już praktycznie spisał je na straty, bo akcje francuskiej firmy od 24 lutego, czyli od wybuchu wojny na Ukrainie staniały o jedną czwartą.

Czytaj więcej

Renault wznawia produkcję w Rosji. Francuzi chcą zostać na tym rynku

Renault, w którym francuskie państwo ma 20 proc. udziałów, jest ostatnią z dużych zachodnich firm, które zdecydowały się na pozostawienie, przynajmniej na jakiś czas, swojego rosyjskiego biznesu. Koncern zrobił to pod naciskiem opinii publicznej i zapewne po uzyskaniu zgody rządu w Paryżu . Także po tym, jak prezydent Ukrainy Wołodomyr Zełenski zwrócił się do francuskiego Zgromadzenia Narodowego o wyjście z Rosji takich firm, jak Renault, które swoją działalnością wspierają machinę wojenną Rosji. Renault został też wymieniony jako negatywny przykład współpracy z Rosjanami przez ministra spraw zagranicznych Ukrainy, Dmytro Kułebę który wręcz wezwał do bojkotu francuskiej marki. Wezwania do bojkotu Renaulta pojawiły się już w Wielkiej Brytanii.

Dla francuskiej firmy wyjście z Rosji to trudna decyzja także i dlatego, że zatrudnia tam 45 tysięcy ludzi. Ale tuż po rosyjskiej inwazji na Ukrainę firma spowolniła produkcję w swoich zakładach pod Moskwą, jednak jej nie wstrzymała. Naciski na to, by wycofała się z rynku rosyjskiego wynikają również w faktu, że partnerem AvtoVAZu jest Rostec State Corp., państwowy rosyjski koncern zbrojeniowy, którego prezesem jest objęty zachodnimi sankcjami Siergiej Chemezov, bliski współpracownik Władimira Putina.

Czytaj więcej

Nowy SUV Renault to Austral, następca Kadjara

W Avtoframos, fabryce Renaulta pod Moskwą powstają Dacia Duster, która w Rosji sprzedaje się z logo Renault, SUVy Renaulta Captur i Arkana oraz Nissan Terrano.Francuzi zastanawiają się teraz także nad przyszłą współpracą ze swoim rosyjskim partnerem AvtoVAZem z którym wspólnie produkuje m.in. auta Lada w zakładach w Togliatti i Iżewsku i mają tam 69 proc. udziałów.

Decyzja Renault będzie miała dla tej firmy poważne konsekwencje finansowe. Dla Francuzów jest to drugi rynek, po francuskim i generują tam 10 proc. przychodów. Z tego powodu właśnie Renault we czwartek rano poinformował o zmianach w swoich prognozach finansowych na ten rok, między innymi obniżył marżę zysku z 4 do 3 proc. Przepływ gotówki jednak nie ucierpi, nadal jest pozytywny. Swój rosyjski biznes Renault wycenia na 2,2 mld euro. A rynek już praktycznie spisał je na straty, bo akcje francuskiej firmy od 24 lutego, czyli od wybuchu wojny na Ukrainie staniały o jedną czwartą.

Tu i Teraz
Chińskie koncerny motoryzacyjne nie traktują Europy jak rynku pobocznego
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Tu i Teraz
Rynek wynajmu długoterminowego aut rośnie, wypożyczalnie tracą
Tu i Teraz
Stellantis ma nowego szefa. To będzie jedno z trudniejszych zadań w branży moto
Tu i Teraz
Ameryka wraca do silników spalinowych. GM inwestuje 888 mln USD w nową generację V8
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Tu i Teraz
Volvo For Safety: Konwój bezpieczeństwa będzie jeździć po Polsce
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont