Stan drogi S8 jest na tyle zły, że drogowcy poprosili o pomoc. Naukowcy z Polskiej Akademii Nauk mają dokonać analiz, dlaczego na betonowej nawierzchni pojawiły się spękania i pęknięcia. W 2018 roku dokonano badań betonu na odcinku S8 Wolbórz-Polichno. Określono, że eksploatowana przez ok. 15 lat nawierzchnia nosiła „ślady intensywnie ekspansywnej reakcji alkalia-kruszywo zachodzącej między reaktywnymi formami minerałów w ziarnach kruszywa kwarcytowego i zaczynem cementowym”. Tą reakcję uznano za główną przyczynę uszkodzenia drogi.
CZYTAJ TAKŻE: Trasa S19 uzyskała koncepcję programową
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przyznała, że ówczesne metody badawcze nie pozwalały na dokładne rozpoznania zagrożenia. W raporcie z przeprowadzonych badań stwierdzono, że „określenie, czy aktualna zawartość alkaliów w cieczy porowej betonu w odwiertach jest dostateczna do podtrzymania reakcji wykracza poza możliwości badawcze laboratoriów w Polsce”.
fot. GDDKiA
CZYTAJ TAKŻE: Trasa S8 oficjalnie za głośna. Powstaną nowe bariery dźwiękochłonne