Wspólnie z dostawcami stali niemiecki producent przebudowuje swój łańcuch dostaw pod kątem zapobiegania i ograniczania emisji dwutlenku węgla, a nie ich kompensacji. Partnerstwo z H2GS to kolejny krok w kierunku neutralności pod względem emisji CO2, do której Mercedes-Benz dąży w ramach przyjętej strategii Ambition 2039. Zakłada ona, że w 2039 r. – 11 lat wcześniej niż wymagają tego przepisy UE – flota Mercedesa będzie w pełni skomunikowana i neutralna pod względem emisji CO2.

CZYTAJ TAKŻE: Ile kosztuje luksus? Polskie ceny Mercedesa-Maybach Klasy S

Przykładowo nadwozie limuzyny Mercedesa jest w około 50 proc wykonane ze stali; odpowiada to za około 30 proc. emisji CO2 podczas procesu produkcji. Dzięki zastosowaniu nowego, innowacyjnego procesu produkcyjnego wytwarzanie stali na poziomie dostawcy jest wolne od emisji CO2 – podczas gdy produkcja tony stali przy użyciu klasycznego wielkiego pieca wiąże się z emisją średnio ponad 2 ton CO2. W nowym procesie dostawca zamiast węgla koksowego wykorzystuje wodór i energię elektryczną z odnawialnych źródeł. Wodór służy tu jako reduktor, który uwalnia i wiąże tlen z rudy żelaza. W przeciwieństwie do węgla koksowego nie prowadzi to do wytwarzania CO2, lecz wody. Ostatecznym celem jest produkcja „zielonej” stali.

""

fot. AdobeStock

moto.rp.pl

Start-up H2 Green Steel (H2GS) powstał w 2020 r., z myślą o budowie w północnej Szwecji wielkoskalowej huty stali produkowanej bez wykorzystania paliw kopalnych. Do 2030 r. H2GS wyprodukuje 5 milionów ton takiej stali. Założycielem i największym udziałowcem start-upu jest spółka kapitałowa Vargas – współzałożyciel i jeden z największych udziałowców przedsiębiorstwa Northvolt, wyspecjalizowanego m.in.. w projektowaniu i produkcji akumulatorów litowo-jonowych do aut elektrycznych.

CZYTAJ TAKŻE: Ceny nowego Mercedesa klasy C. Droższy od konkurencji