Oto najdroższe drogi w Polsce

Od kilkudziesięciu do nawet kilkuset milionów złotych – tyle kosztuje budowa jednego kilometra szybkiej trasy – drogi ekspresowej lub autostrady. Wbrew pozorom, ekspresówki okazują się droższe od autostrad, choć te drugie mają znacznie lepsze parametry.

Publikacja: 19.05.2021 00:24

Oto najdroższe drogi w Polsce

Foto: fot. AdobeStock

Przyczyną jest ilość węzłów drogowych: na drogach ekspresowych jest ich więcej, co w znacznym stopniu podwyższa koszty. W dodatku na średni koszt budowy dróg ekspresowych wpływają głównie odcinki z tunelami w terenach górskich. Przykładem jest odcinek drogi ekspresowej S7 Naprawa – Skomielna Biała na trasie z Krakowa do Zakopanego, gdzie powstaje przeszło 2-kilometrowy tunel. Na wartym 969 mln zł kontrakcie obejmującym 3 km drogi z tunelem, na sam tunel przypada 900 mln zł. W rezultacie koszt kilometra trasy przebiegającej w tunelu to blisko 450 mln zł. A ponieważ każda z jezdni biegnie osobna komorą, zatem koszt pojedynczej komory to 225 mln za 1 km.

CZYTAJ TAKŻE: Kolejny kawałek autostrady A1 oddany kierowcom

Kosztowne pożegnanie gierkówki
Na drugim cenowym biegunie są przebudowy istniejących dróg do wyższych parametrów. Przykładem jest przebudowa południowej jezdni i dostosowanie obecnej drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady: koszt 1 km to 11,4 mln zł. Ale w przypadku tzw. gierkówki pomiędzy Częstochową a Tuszynem, gdzie stara czteropasmówka burzona jest do korzeni i na jej miejscu powstaje autostrada A1 o trzech pasach w każdą stronę tak tanio już nie jest. Jak informuje Generalna Dyrekcjas Dróg Krajowych i Autostrad, np. odcinek A1 Radomsko – granica woj. łódzkiego i śląskiego o długości 7 km kosztuje prawie 340 mln zł, co w przeliczeniu na kilometr daje 48 mln zł. Z kolei na łączącym się z nim odcinku pomiędzy Kamieńskiem a Radomskiem o długości 16,7 km. jeden kilometr kosztuje 34,3 mln zł.

""

fot. GDDKiA

Foto: moto.rp.pl

10-milionowa obniżka
Kwoty w kontraktach z wykonawcami pokazują, że budowy potaniały. Podpisane w tym roku mowy na budowę autostrady A2 określiły cenę kilometra w granicach od 29,3 do 41,2 mln zł, podczas gdy w roku ubiegłym kilometr tej trasy kosztował od 41,4 do 44,8 mln zł. Najtańszy okazał się 2019 rok: według GDDKiA, wynikający z umów średni koszt budowy kilometra autostrady wynosił 24 mln zł, podczas gdy w roku ubiegłym było to 34,4 mln zł, a w roku 2018 – 37,7 mln zł. Co ciekawe, jeśli 2019 r. był w przypadku autostrad najtańszym, to na budowach dróg ekspresowych ceny były wtedy najwyższe. Średni koszt kilometra ekspresówki wynosił 51,9 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to 37,3 mln zł, a w roku ubiegłym 46,8 mln zł.

Pod wodą też drogo
Wyjątkowo kosztowna jest budowa podwodnej przeprawy do Świnoujścia. Długość jednorurowego tunelu z dwupasmową jezdnią pod rzeką Świną łączącego wyspy Uznam i Wolin wyniesie 1,4 km. Do tego dochodzi jeszcze wjazd i wyjazd z tunelu, co daje łączną długość trasy 3,4 km. Przy łącznym koszcie inwestycji 914 mln zł, koszt jednego kilometra wynosi prawie 269 mln zł. Niewiele tańszy będzie biegnący w tunelu 650-metrowy odcinek Północnej Obwodnicy Krakowa S52. Sam koszt wykonania tunelu bez wyposażenia to kwota 135 mln zł. Przeliczając to na długość tunelu, koszt budowy jednego kilometra przekracza już 200 mln zł. Wyposażenie i instalacje tunelu to kolejne 34 mln zł. Budynki techniczne i lądowisko dla helikopterów – kolejne 3 mln zł. Podsumowując, łączny koszt wybudowania jednego kilometra takiego tunelu z wyposażeniem i niezbędnymi systemami to ok. 263 mln zł.

""

fot. GDDKiA

Foto: moto.rp.pl

Co wpływa na koszty?
Znaczenie ma klasa drogi, ukształtowanie terenu, jego geologia, liczba obiektów inżynierskich i węzłów drogowych, nośność nawierzchni czy zakres prac, jakie są do wykonania na danym odcinku nowo budowanej drogi – informuje GDDKiA. Przy uwzględnieniu łącznych kosztów inwestycji bierze się pod uwagę również wartość wypłaconych odszkodowań za przejęte nieruchomości, które są zdecydowanie wyższe w sąsiedztwie dużych miast. Generalnie – w cenie za kilometr nie ma reguły. Na wartość ofert w przetargach, a więc cenach z kontraktów wpływ ma jeszcze wiele innych czynników. To nie tylko lokalizacja samej inwestycji i charakterystyka terenu, na którym powstaje, ale również specyfika danego regionu i lokalnego rynku, dostępność kruszyw oraz pracowników. Do najdroższych inwestycji należy także Południowa Obwodnica Warszawy. Wg. GDDKiA, łącznych koszt budowy trzech odcinków trasy S2 będących 18,5-kilometrowym fragmentem obwodnicy to ok. 4,6 mld zł. Wychodzi prawie ćwierć miliarda zł za kilometr.

CZYTAJ TAKŻE: Coraz bardziej opóźniona budowa obwodnicy Warszawy

Przyczyną jest ilość węzłów drogowych: na drogach ekspresowych jest ich więcej, co w znacznym stopniu podwyższa koszty. W dodatku na średni koszt budowy dróg ekspresowych wpływają głównie odcinki z tunelami w terenach górskich. Przykładem jest odcinek drogi ekspresowej S7 Naprawa – Skomielna Biała na trasie z Krakowa do Zakopanego, gdzie powstaje przeszło 2-kilometrowy tunel. Na wartym 969 mln zł kontrakcie obejmującym 3 km drogi z tunelem, na sam tunel przypada 900 mln zł. W rezultacie koszt kilometra trasy przebiegającej w tunelu to blisko 450 mln zł. A ponieważ każda z jezdni biegnie osobna komorą, zatem koszt pojedynczej komory to 225 mln za 1 km.

Pozostało 85% artykułu
Tu i Teraz
Kolejna niemiecka marka zniknie z rynku. Poddostawca branży moto ogłasza upadłość
Tu i Teraz
Nowy znak drogowy na europejskich drogach. Co oznacza biały romb?
Tu i Teraz
Znana marka motoryzacyjna uratowana. Znaleziono nowego inwestora
Tu i Teraz
Nowy cios w gospodarkę Niemiec. Strajk w fabrykach Volkswagena
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
moto
Dyrektor generalny giganta motoryzacyjnego rezygnuje ze stanowiska
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką