Zwolennicy elektromobilności przypisują zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w Europie zwiększonej sprzedaży aut elektrycznych. Według Jato Dynamics, średnia emisja CO2 pojazdów zarejestrowanych w 2020 roku, z 21 państw Starego Kontynentu, wyniosła 106,7 g/km. Jest to o 12 procent mniej niż wynik uzyskany w 2019 roku. „Chociaż branża nadal musi zrobić więcej, aby spełnić cele Komisji Europejskiej, dotyczące emisji CO2, producenci wykazali znaczny postęp w zakresie zasięgu i sprzedaży w 2020 roku” – komentuje Felipe Munoz, globalny analityk JATO Dynamics. Zeszłoroczne rejestracje w UE wykazały, że przybyło 1,21 miliona pojazdów elektrycznych i hybrydowych plug-in, co stanowiło łącznie 10,6 proc. całego ry nku. Jest to wzrost w stosunku do roku 2019, kiedy to wolumen wyniósł 466 000 sztuk, co stanowiło zaledwie 3,1 proc. wszystkich rejestracji.
CZYTAJ TAKŻE: 800 mln dotacji na wsparcie infrastruktury ładowania elektryków
Dla sektora pojazdów ekologicznych, pandemia okazała się złotym okresem wzrostu. Włodarze wielu krajów w tym czasie zdecydowali się na promocję i dotację przy ich zakupie elektryków. Efektem tych działań jest zmniejszenie wolumenu pojazdów wyposażonych w silniki spalinowe z 14,7 miliona w 2019 roku do 8,6 miliona w 2020 roku, co stanowi 3 na 4 samochody zarejestrowane w Europie. „W roku, w którym miliony potencjalnych nabywców nie mogły opuścić swoich domów, godne uwagi jest to, że całkowita średnia emisja zmniejszyła się o 15g/km. Oznacza to fundamentalną zmianę w naszym pojęciu mobilności i większy apetyt na zrównoważone opcje” – dodał Munoz.
Volkswagen ID-3.
W sześciu krajach Europy odnotowano średnią emisję CO2 poniżej 100 g/km. Zaliczają się do nich: Holandia, Dania, Portugalia, Szwecja, Francja i Finlandia. Odzwierciedla to również ranking krajów o największej liczbie rejestracji pojazdów elektrycznych. Na czele tej listy znalazły się Szwecja (32 proc.) i Holandia (25 proc.). Na drugim końcu są natomiast: Słowacja, Czechy i Polska. Te kraje odnotowały najwyższe średnie wartości emisji CO2 i niski poziom penetracji rynku przez pojazdy elektryczne.