800 mln dotacji na wsparcie infrastruktury ładowania elektryków

Wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ma nadzieję, że w przeciągu kilku najbliższych miesięcy otrzyma zgodę na publiczne wsparcie dla projektów budowy infrastruktury stacji ładowania samochodów elektrycznych. Na ten cel przeznaczone ma zostać 800 mln zł.

Publikacja: 06.05.2021 07:56

800 mln dotacji na wsparcie infrastruktury ładowania elektryków

Foto: moto.rp.pl

Artur Lorkowski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) powiedział, że pieniądze, które mają być przeznaczone na wsparcie projektów związanych z elektromobilnością (budowanie infrastruktury), trafią do „wielu podmiotów, w tym spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, dla stacji poza dużymi miastami i na ogólnodostępnych stacjach paliw. Nie chcemy z tego projektu nikogo wykluczać”. Dodał również, iż pieniądze z zakładanej puli 800 milionów złotych, będą mogły trafić również do firm zainteresowanych budową wodorowych stacji paliw, zwłaszcza na potrzeby transportu zbiorowego. „Przewagę uzyskają projekty budowy szybkich i ultraszybkich punktów ładowania” – dodał Lorkowski.

CZYTAJ TAKŻE: Dealerzy dodają do elektrycznych aut domowe ładowarki

Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy publicznej na infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastrukturę do tankowania wodoru zakłada, że do końca 2023 roku przewidywana jest pomoc publiczna w wysokości 800 mln zł. Będą mogły się o nią ubiegać zarówno małe, średnie i duże przedsiębiorstwa oraz jednostki samorządu terytorialnego, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe.

""

moto.rp.pl

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) w rozmowie z ISBnews, odniósł się do kwestii infrastruktury. Według niego nawet zwiększenie liczby punktów do ładowania samochodów elektrycznych o 1800-2200 sztuk w 2021 roku w odniesieniu do 800 nowych punktów w 2020 roku, jest zbyt wolnym tempem. Dodał również, że problemem jest nadal brak systemu dopłat do budowy ładowarek oraz wyjątkowo długi czas oczekiwania na warunki przyłączenia ładowarek do sieci elektroenergetycznej (najdłuższy w Europie). Jeżeli NFOŚiGW dostanie zielone światło, a dotacje ruszą to może w końcu uda się osiągnąć jakieś realne wsparcie dla rozwoju elektromobilności w Polsce. Jeżeli się to nie uda, to pod znakiem zapytania może stanąć motoryzacyjna przyszłość, która ma się znacząco zmienić na przestrzeni niecałej dekady (do 2030 roku).

Artur Lorkowski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) powiedział, że pieniądze, które mają być przeznaczone na wsparcie projektów związanych z elektromobilnością (budowanie infrastruktury), trafią do „wielu podmiotów, w tym spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, dla stacji poza dużymi miastami i na ogólnodostępnych stacjach paliw. Nie chcemy z tego projektu nikogo wykluczać”. Dodał również, iż pieniądze z zakładanej puli 800 milionów złotych, będą mogły trafić również do firm zainteresowanych budową wodorowych stacji paliw, zwłaszcza na potrzeby transportu zbiorowego. „Przewagę uzyskają projekty budowy szybkich i ultraszybkich punktów ładowania” – dodał Lorkowski.

Tu i Teraz
Nad Morskie Oko kursuje już elektryczny autobus. To ma ograniczyć liczbę konnych zaprzęgów
Tu i Teraz
Kolejny zgrzyt koncernu Stellantis z włoskim prawem. Skonfiskowane 134 Fiaty
Tu i Teraz
Kolejny pożar. Płonie złomowiska samochodów. Na miejscu 30 zastępów straży pożarnej
Tu i Teraz
Ford Mustang w nowych wersjach. Planowane czterodrzwiowe coupe i model offroad
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Tu i Teraz
Kolejny odcinek autostrady A2 na ukończeniu. Trasa przetnie Polskę ze wschodu na zachód
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał