W Europie znaczny wzrost sprzedaży elektryków i hybryd

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) poinformowało, że po pierwszym kwartale 2021 roku, udział pojazdów wyposażonych w silniki zasilane benzyną wynosił 42,2 procenta. Na słabnącej pozycji benzyny zyskują auta w pełni elektryczne i hybrydowe.

Publikacja: 05.05.2021 11:31

W Europie znaczny wzrost sprzedaży elektryków i hybryd

Foto: moto.rp.pl

Przez pierwsze trzy miesiące roku, w Unii Europejskiej zarejestrowanych zostało 593 559 pojazdów napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Jest to o 20,1 procenta mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Odwrót od silnika diesla widać w znaczącej części Starego Kontynentu. Na trzech głównych rynkach straty są znaczące: Niemcy (-29,4 proc.), Hiszpania (-28,3 proc.) i Francja (-11,1 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: Mimo sprzeciwów producentów aut Indie chcą obniżyć emisję CO2

Podobna sytuacja jest w przypadku modeli z silnikami zasilanymi benzyną. W okresie od stycznia do marca tego roku sprzedano 1,1 miliona sztuk aut z takim napędem. Jest to o 16,9 proc. mniej niż przed rokiem. W unijnym zestawieniu udziałów poszczególnych paliw, jednostki zasilane benzyną odnotowały duży spadek, z 52,3 do 42,2 procent. Główne rynki zaliczające straty to Niemcy (-30,0 proc.), Hiszpania (-25,7 proc.) i Włochy (-4,8 proc.). Wyjątkiem jest Francja, gdzie odnotowano przyrost o 8,3 procenta.

""

moto.rp.pl

Pogarszająca się sytuacja paliw podstawowych jest motorem dla napędów alternatywnych. W pierwszym kwartale roku, liczba rejestracji samochodów czysto elektrycznych wzrosła w Unii Europejskiej o 59,1 procenta, do 146 185 sztuk. Na takich rynkach jak Niemcy czy Włochy, przyrosty są trzycyfrowe (odpowiednio +149 i +145,6 procent). Gorzej wygląda to np. w Hiszpanii, gdzie auta elektryczne odnotowały stratę -12,6 procenta. Wysokie wzrosty w większości krajów Europy, w przypadku samochodów elektrycznych, są wynikiem nadal trwających dopłat. Wsparcie ze strony rządów okazuje się w tym przypadku kluczowe.

""

moto.rp.pl

W pierwszym kwartale roku znaczące wzrosty zanotowany pojazdy hybrydowe typu plug-in. Zarejestrowano ich 208 389 sztuk, co jest wartością o 175 procent większą niż w tym okresie rok wcześniej. Wynik ten unijny rynek w dużej mierze zawdzięcza Włochom, gdzie w pierwszym kwartale zarejestrowano 16 103 samochody typu plug-in, o 445,7 proc. więcej. Głównymi rynkami dla hybryd plug-in są: Niemcy (+195,4 proc.), Francja (+231,4 proc.) i Hiszpanii (+116,1 proc.).

""

fot. Iven Bambot

moto.rp.pl

Klasyczne hybrydy nadal pozostają największą kategorią samochodów z napędami alternatywnymi. Od stycznia do marca zarejestrowano ich 469 784 sztuk +101,6 proc. w stosunku rok do roku). Dodatnie wyniki odnotowane zostały praktycznie w całej Europie (Francja (+135,0 proc.), Niemcy (+60,5 proc.) i Hiszpania (+39,4 proc.)). Największy natomiast osiągnęły Włochy (+246,8 proc.).

""

moto.rp.pl

Wśród napędów alternatywnych słaby kwartał zaliczyły pojazdy zasilane gazem ziemnym. W Unii Europejskiej ich odsetek spadł o 10,1 proc. do 14 300 sztuk, mimo że liczba ich rejestracji we Włoszech wzrosła o 24,5 procent. Z kolei sprzedaż samochodów na LPG prawie się podwoiła (+92,7 proc.) do 46 037 sztuk. We Francji rynek wzrósł aż o 1748,6 proc., a we Włoszech o 23,9 proc.

Przez pierwsze trzy miesiące roku, w Unii Europejskiej zarejestrowanych zostało 593 559 pojazdów napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Jest to o 20,1 procenta mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Odwrót od silnika diesla widać w znaczącej części Starego Kontynentu. Na trzech głównych rynkach straty są znaczące: Niemcy (-29,4 proc.), Hiszpania (-28,3 proc.) i Francja (-11,1 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: Mimo sprzeciwów producentów aut Indie chcą obniżyć emisję CO2

Pozostało 83% artykułu
Tu i Teraz
Prognoza ruchu na rok 2040. Czy samochód pozostanie numerem 1?
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity od Citibanku można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Tu i Teraz
Założona w 2021 r. marka samochodowa niewypłacalna. Bankructwo byłego mistrza świata
Tu i Teraz
Drogowcy dopiero teraz naprawiają uszkodzoną w lutym trasę S1. Remont do 2025 r.
Tu i Teraz
Kryzys Volkswagena. Spadek zysków o 63,7 proc.
Materiał Promocyjny
Sieć T-Mobile Polska nagrodzona przez użytkowników w prestiżowym rankingu
Tu i Teraz
Nikt nie chciał przejąć legendarnej polskiej firmy. Teraz ukraińska spółka wykupiła Ursusa