Europejczycy kupują SUV-y i modele segmentu B

Sprzedaż samochodów w Europie nadal kuleje w skutek pandemii. Liczba rejestracji nowych aut z 27 rynków Starego Kontynentu, jest mniejsza o 26 proc. w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej – podaje Jato Dynamics.

Publikacja: 27.03.2021 13:49

Europejczycy kupują SUV-y i modele segmentu B

Foto: Toyota Yaris

W styczniu tego roku liczba zarejestrowanych, nowych pojazdów wyniosła 839 600 sztuk. Jest to wynik o 26 proc. gorszy niż rok wcześniej (dalej: r/r), kiedy odnotowano ponad 1,13 mln rejestracji. Tym samym jest to najgorszy, styczniowy rezultat od 1982 roku. – Pomimo wysiłków podejmowanych przez rządy i producentów w celu zwiększenia rejestracji samochodów czysto elektrycznych, nie wystarczyło to, aby zrównoważyć wpływ globalnej pandemii i lokalnych blokad – powiedział Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics.

CZYTAJ TAKŻE: Europa zaczyna przesiadać się na napędy alternatywne

Wśród zakupionych pojazdów aż 44 proc. (177 500 szt.) stanowiły SUV–y. W tym 36 proc. wypracowały crossovery, 15 proc. przypadło dla średniej oraz dużej wielkości SUV–ów. – Popyt na SUV-y nie wykazuje oznak stagnacji, a Europa ma podobne wzorce rosnącej popularności, jak te obserwowane w USA i Chinach. Biorąc pod uwagę ich wyższe ceny i poziomy emisji, wyniki te są szczególnie godne uwagi – zauważa Munoz.

""

Volkswagen Tiguan.

moto.rp.pl

Liderami w sprzedaży jest Grupa Volkswagena (212 457 szt.), na drugim miejscu Stellantis (178 936 szt.), a na trzecim Renault-Nissan (100 540 szt.). Cała trójka odnotowała gorsze rezultaty niż przed rokiem odpowiednio o 28, 27 i 30 proc. Wśród konkretnych marek TOP3 stanowią: Volkswagen – 90 651 szt. (-32 proc.), Peugeot – 61 251 szt. (-19 proc.) oraz Toyota – 54 336 szt. (-19 proc.). Pod względem modeli okazuje się, że liderami są przedstawiciele segmentu B. Klienci polubili się z nową Toyotą Yaris, która wypracowała sprzedaż na poziomie 18 094 sztuk, co jest wynikiem o 3 proc. lepszym niż przed rokiem. Równie dobrze poradził sobie Peugeot 208 (17 310 szt.) mimo 15 proc. spadku r/r. Zaskoczenie wzbudza natomiast trzecia pozycja, którą zajęła Dacia Sandero (15 922 szt.). Ten samochód odnotował wzrost sprzedaży o 13 proc.

""

Toyota Yaris

moto.rp.pl

Jato Dynamics przygotował jeszcze jedno ciekawe zestawienie. Zgodnie z danymi z 23 krajów Europy, liczba rejestracji aut czysto elektrycznych oraz hybryd typu plug-in, wyniosła łącznie 110 400 sztuk. Oznacza to wzrost o 48 proc., przy czym napęd klasyczny (benzyna, Diesel) zaczęły tracić (odpowiednio o 35 i 29 proc.). Zgodnie ze styczniowym podziałem rynku, największy udział mają nadal samochody wyposażone w jednostki spalinowe zasilane benzyną (58 proc.), mimo spadku o 3 proc. w stosunku do podziału ze stycznia 2020. Tyle samo stracił diesel, który w 23 krajach Europy, odpowiada za 27 proc. rynku. Największy przeskok został dokonany przez auta zelektryfikowane (hybryda plug-in oraz czysto elektryczne pojazdy). Zwiększyły one swój udział z 6,7 proc. w styczniu 2020 roku, do 13 proc. w styczniu 2021 roku. Oznacza to dodatnią dynamikę rewolucji napędowej na Starym Kontynencie.

CZYTAJ TAKŻE: Dopłaty, ulgi i złomowanie. Europa pomaga motoryzacji

W styczniu tego roku liczba zarejestrowanych, nowych pojazdów wyniosła 839 600 sztuk. Jest to wynik o 26 proc. gorszy niż rok wcześniej (dalej: r/r), kiedy odnotowano ponad 1,13 mln rejestracji. Tym samym jest to najgorszy, styczniowy rezultat od 1982 roku. – Pomimo wysiłków podejmowanych przez rządy i producentów w celu zwiększenia rejestracji samochodów czysto elektrycznych, nie wystarczyło to, aby zrównoważyć wpływ globalnej pandemii i lokalnych blokad – powiedział Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics.

Pozostało 81% artykułu
Tu i Teraz
Nowa, "czysto rosyjska” Wołga okazała się chińskim Changan
Tu i Teraz
Przejazd autostradą A4 będzie darmowy. Umowa z zarządcą nie będzie przedłużona
Tu i Teraz
Mercedes-AMG zmienia zdanie. Nowy silnik V8 zamiast czterocylindrowego PHEV
Tu i Teraz
Volkswagen wraca do korzeni. Powrót dobrze znanych symboli
Tu i Teraz
94-letni Sobiesław Zasada wyruszył "Maluchem" do Monte Cassino
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?