Reklama
Rozwiń
Reklama

Strefy czystego transportu także dla aut benzynowych i diesli

Prawa wjazdu do stref czystego transportu dla samochodów z napędem spalinowym domaga się w Konfederacja Lewiatan. Ale jest warunek: muszą mieć „czyste” silniki nowej generacji.

Publikacja: 11.03.2021 10:59

Strefy czystego transportu także dla aut benzynowych i diesli

Foto: fot. AdobeStock

Przedstawione stanowisko Konfederacji jest odpowiedzią na nowy projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych przygotowany przez Ministerstwo Klimatu. Doprecyzowuje ono regulacje mające zachęcić Polaków do zakupu samochodów napędzanych energią elektryczną i paliwami takimi jak wodór czy gaz.

CZYTAJ TAKŻE: Największe strefy środowiskowe w Europie. Tu wjedziesz tylko z winietą

– Z obowiązku wnoszenia opłaty za wjazd do stref czystego transportu powinny być zwolnione pojazdy z konwencjonalnymi napędami, które spełniają normy Euro 6d i wyższe – stwierdza Katarzyna Balcerowicz, ekspertka Konfederacji Lewiatan. To jednostki napędowe, w których emisja tlenków azotu została znacząco obniżona. Konfederacja opowiada się także za zmianą wysokości opłat za parkowanie w strefach. Zdaniem, jej ekspertów, sztywna godzinowa stawka w wysokości 2,5 zł powinna być zastąpiona bardziej elastyczną, jak w miejskich strefach płatnego parkowania.

""

Foto: moto.rp.pl

Jak dotąd, największym problemem okazywała się sama akceptacja mieszkańców miast dla przyszłych stref. Do tej pory takie przedsięwzięcia kończyły się fiaskiem. Powodem był niewielki udział samochodów elektrycznych w ogólnej liczbie zarejestrowanych pojazdów. W praktyce strefa czystego transportu przekształciłaby się bowiem w strefę zamkniętą dla ruchu.

Reklama
Reklama

CZYTAJ TAKŻE: 10-krotnie wyższy mandat za śmiecenie

Tylko władze Krakowa wprowadziły taką strefę dla ograniczenia negatywnego oddziaływaniu emisji z transportu na zdrowie ludzi i środowisko. Jednak już po upływie około trzech miesięcy od wprowadzenia strefy Kazimierz zliberalizowano zasady jej funkcjonowania. W praktyce doprowadziło to do jej zamknięcia, a zmiana zasad została wprowadzona po wnioskach zarówno mieszkańców jak i naciskach ze strony działających w strefie przedsiębiorców.

Przedstawione stanowisko Konfederacji jest odpowiedzią na nowy projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych przygotowany przez Ministerstwo Klimatu. Doprecyzowuje ono regulacje mające zachęcić Polaków do zakupu samochodów napędzanych energią elektryczną i paliwami takimi jak wodór czy gaz.

CZYTAJ TAKŻE: Największe strefy środowiskowe w Europie. Tu wjedziesz tylko z winietą

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Tu i Teraz
Kultowa marka samochodowa wraca do żywych. I ma wielkie plany na przyszłość
Materiał Promocyjny
Z mStłuczką łatwiej po kolizji
Tu i Teraz
Przejazd autostradą A4 coraz droższy, a dywidendy rosną do rekordowych poziomów
Tu i Teraz
Audi odsłania karty. Tak prezentuje się pierwszy bolid Formuły 1 z Ingolstadt
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Tu i Teraz
Nowa era klasyki. Chevrolet buduje najbardziej zaawansowany silnik V8 w historii
Opinie Ekonomiczne
USA kontra Chiny: półprzewodniki jako pole bitwy?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama