Strefy czystego transportu także dla aut benzynowych i diesli

Prawa wjazdu do stref czystego transportu dla samochodów z napędem spalinowym domaga się w Konfederacja Lewiatan. Ale jest warunek: muszą mieć „czyste” silniki nowej generacji.

Publikacja: 11.03.2021 10:59

Strefy czystego transportu także dla aut benzynowych i diesli

Foto: fot. AdobeStock

Przedstawione stanowisko Konfederacji jest odpowiedzią na nowy projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych przygotowany przez Ministerstwo Klimatu. Doprecyzowuje ono regulacje mające zachęcić Polaków do zakupu samochodów napędzanych energią elektryczną i paliwami takimi jak wodór czy gaz.

CZYTAJ TAKŻE: Największe strefy środowiskowe w Europie. Tu wjedziesz tylko z winietą

– Z obowiązku wnoszenia opłaty za wjazd do stref czystego transportu powinny być zwolnione pojazdy z konwencjonalnymi napędami, które spełniają normy Euro 6d i wyższe – stwierdza Katarzyna Balcerowicz, ekspertka Konfederacji Lewiatan. To jednostki napędowe, w których emisja tlenków azotu została znacząco obniżona. Konfederacja opowiada się także za zmianą wysokości opłat za parkowanie w strefach. Zdaniem, jej ekspertów, sztywna godzinowa stawka w wysokości 2,5 zł powinna być zastąpiona bardziej elastyczną, jak w miejskich strefach płatnego parkowania.

""

moto.rp.pl

Jak dotąd, największym problemem okazywała się sama akceptacja mieszkańców miast dla przyszłych stref. Do tej pory takie przedsięwzięcia kończyły się fiaskiem. Powodem był niewielki udział samochodów elektrycznych w ogólnej liczbie zarejestrowanych pojazdów. W praktyce strefa czystego transportu przekształciłaby się bowiem w strefę zamkniętą dla ruchu.

CZYTAJ TAKŻE: 10-krotnie wyższy mandat za śmiecenie

Tylko władze Krakowa wprowadziły taką strefę dla ograniczenia negatywnego oddziaływaniu emisji z transportu na zdrowie ludzi i środowisko. Jednak już po upływie około trzech miesięcy od wprowadzenia strefy Kazimierz zliberalizowano zasady jej funkcjonowania. W praktyce doprowadziło to do jej zamknięcia, a zmiana zasad została wprowadzona po wnioskach zarówno mieszkańców jak i naciskach ze strony działających w strefie przedsiębiorców.

Przedstawione stanowisko Konfederacji jest odpowiedzią na nowy projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych przygotowany przez Ministerstwo Klimatu. Doprecyzowuje ono regulacje mające zachęcić Polaków do zakupu samochodów napędzanych energią elektryczną i paliwami takimi jak wodór czy gaz.

CZYTAJ TAKŻE: Największe strefy środowiskowe w Europie. Tu wjedziesz tylko z winietą

Pozostało 80% artykułu
Tu i Teraz
Stawki za badania techniczne nie były zmieniane od 19 lat. W 2024 r. będzie drożej
Materiał Promocyjny
Budowa farm wiatrowych i fotowoltaicznych
Tu i Teraz
Szwedzka bitwa pracowników poczty z Teslą. Jest orzeczenie sądu
Tu i Teraz
Powstanie ponad 1000 km nowych szybkich dróg. Umowy już są podpisane
Tu i Teraz
Gigant z branży e-commerce będzie sprzedawać samochody online
Tu i Teraz
GDDKiA szykuje nowy odcinkowy pomiar prędkości. Posypią się mandaty
Materiał Promocyjny
Razem dla Planety, czyli chemia dla zrównoważonej przyszłości