Strefy czystego transportu także dla aut benzynowych i diesli

Prawa wjazdu do stref czystego transportu dla samochodów z napędem spalinowym domaga się w Konfederacja Lewiatan. Ale jest warunek: muszą mieć „czyste” silniki nowej generacji.

Publikacja: 11.03.2021 10:59

Strefy czystego transportu także dla aut benzynowych i diesli

Foto: fot. AdobeStock

Przedstawione stanowisko Konfederacji jest odpowiedzią na nowy projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych przygotowany przez Ministerstwo Klimatu. Doprecyzowuje ono regulacje mające zachęcić Polaków do zakupu samochodów napędzanych energią elektryczną i paliwami takimi jak wodór czy gaz.

CZYTAJ TAKŻE: Największe strefy środowiskowe w Europie. Tu wjedziesz tylko z winietą

– Z obowiązku wnoszenia opłaty za wjazd do stref czystego transportu powinny być zwolnione pojazdy z konwencjonalnymi napędami, które spełniają normy Euro 6d i wyższe – stwierdza Katarzyna Balcerowicz, ekspertka Konfederacji Lewiatan. To jednostki napędowe, w których emisja tlenków azotu została znacząco obniżona. Konfederacja opowiada się także za zmianą wysokości opłat za parkowanie w strefach. Zdaniem, jej ekspertów, sztywna godzinowa stawka w wysokości 2,5 zł powinna być zastąpiona bardziej elastyczną, jak w miejskich strefach płatnego parkowania.

""

moto.rp.pl

Jak dotąd, największym problemem okazywała się sama akceptacja mieszkańców miast dla przyszłych stref. Do tej pory takie przedsięwzięcia kończyły się fiaskiem. Powodem był niewielki udział samochodów elektrycznych w ogólnej liczbie zarejestrowanych pojazdów. W praktyce strefa czystego transportu przekształciłaby się bowiem w strefę zamkniętą dla ruchu.

CZYTAJ TAKŻE: 10-krotnie wyższy mandat za śmiecenie

Tylko władze Krakowa wprowadziły taką strefę dla ograniczenia negatywnego oddziaływaniu emisji z transportu na zdrowie ludzi i środowisko. Jednak już po upływie około trzech miesięcy od wprowadzenia strefy Kazimierz zliberalizowano zasady jej funkcjonowania. W praktyce doprowadziło to do jej zamknięcia, a zmiana zasad została wprowadzona po wnioskach zarówno mieszkańców jak i naciskach ze strony działających w strefie przedsiębiorców.

Przedstawione stanowisko Konfederacji jest odpowiedzią na nowy projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych przygotowany przez Ministerstwo Klimatu. Doprecyzowuje ono regulacje mające zachęcić Polaków do zakupu samochodów napędzanych energią elektryczną i paliwami takimi jak wodór czy gaz.

CZYTAJ TAKŻE: Największe strefy środowiskowe w Europie. Tu wjedziesz tylko z winietą

Pozostało 80% artykułu
Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie