W Austrii pojedziemy inteligentną autostradą

Innowacyjny system sterowania ruchem, ułatwiający wymianę informacji pomiędzy samochodami a drogą, wdrażany jest na austriackich autostradach. To pierwsza taka instalacja w Europie. Pozwoli na informowanie o zakłóceniach w ruchu w czasie rzeczywistym.

Publikacja: 28.12.2020 23:22

W Austrii pojedziemy inteligentną autostradą

Foto: moto.rp.pl

Jeśli pojazd wykryje utrudnienia ważne dla innych użytkowników dróg, informacja o tym zostanie im natychmiast przekazana drogą radiową. – Bezpośrednia komunikacja krótkiego zasięgu zapewnia nam natychmiastowy i niezależny od innych sieci dostęp do pojazdów – powiedział Bernd Datler, dyrektor zarządzający ASFINAG, operatora sieci austriackich autostrad.

CZYTAJ TAKŻE: Jak wyglądają dopłaty do samochodów elektrycznych w Austrii?

Cooperative Intelligent Transport System (C-ITS) to system zarządzania ruchem nowej generacji. Wykorzystuje technologię nadawczą do analizy stanu dróg i przekazuje kierowcom informacje dotyczące zatorów na drogach, wypadków i zamykania pasów ruchu. Jego wdrożeniem zajmuje się firma Siemens Mobility we współpracy z ASFiNAG. System obejmie swoim zasięgiem 2200 kilometrów autostrad i dróg ekspresowych w Austrii. Będzie także pomocny dla służb ratowniczych ułatwiając im szybsza nawigacje po mieście. Może również zwiększyć efektywność komunikacji publicznej. Według Markusa Schlitta, dyrektora pionu ITS w Siemens Mobility, inteligentna komunikacja i technologie łączące pojazdy z inteligentną infrastrukturą będą pomagać operatorom autostrad w zarządzaniu ruchem poprzez zmniejszenie zatorów i liczby wypadków. – Cyfryzacja dróg jest istotnym elementem przyszłej mobilności – twierdzi Schlitt.

""

moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Polacy jeżdżą o połowę mniej niż Duńczycy czy Austriacy

ASFiNAG już rozpoczął instalację urządzeń wzdłuż autostrad. Pierwsze elementy C-ITS, które będą ostrzegać o zagrożeniach, mają zostać uruchomione w ciągu najbliższych 15 miesięcy. W perspektywie jego możliwości zostaną rozbudowane o wsparcie zautomatyzowanej jazdy i sieciowego zarządzania ruchem.

Jeśli pojazd wykryje utrudnienia ważne dla innych użytkowników dróg, informacja o tym zostanie im natychmiast przekazana drogą radiową. – Bezpośrednia komunikacja krótkiego zasięgu zapewnia nam natychmiastowy i niezależny od innych sieci dostęp do pojazdów – powiedział Bernd Datler, dyrektor zarządzający ASFINAG, operatora sieci austriackich autostrad.

CZYTAJ TAKŻE: Jak wyglądają dopłaty do samochodów elektrycznych w Austrii?

Tu i Teraz
Fiat musi usunąć włoską flagę z produkowanego w Polsce modelu
Tu i Teraz
Skoda wierzy w silnik spalinowy. Kontynuacja produkcji nawet po 2035 r.
Tu i Teraz
Nad Morskie Oko kursuje już elektryczny autobus. To ma ograniczyć liczbę konnych zaprzęgów
Tu i Teraz
Kolejny zgrzyt koncernu Stellantis z włoskim prawem. Skonfiskowane 134 Fiaty
Tu i Teraz
Kolejny pożar. Płonie złomowiska samochodów. Na miejscu 30 zastępów straży pożarnej
Tu i Teraz
Ford Mustang w nowych wersjach. Planowane czterodrzwiowe coupe i model offroad