Będzie miał długość blisko 13 kilometrów. – To pierwszy z dziesięciu fragmentów Via Carpatii w woj. podlaskim, który przechodzi do etapu realizacji. Do końca roku planujemy podpisanie umów na kolejne odcinki tej drogi, stanowiącej też obwodnicę Białegostoku – zapowiadają drogowcy. Trasa będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Rodzaj nawierzchni – beton czy asfalt – wybierze wykonawca. Inwestycja obejmuje także 16 obiektów inżynieryjnych, w tym 160-metrowego mostu nad doliną Narwi i osiem przejść dla zwierząt. Wykonawcą jest Mota Engil Central Europe. Wartość umowy sięga 397 mln zł.

CZYTAJ TAKŻE: W Polsce na drogach pojawi się 100 nowych fotoradarów

Podpisany kontrakt to pierwsza z trzech najbliższych umów na realizację trasy S19 w woj. podlaskim. Jeszcze w tym roku maja być zawarte umowy z wykonawcami odcinków Księżyno – Białystok Południe oraz Białystok Zachód – Księżyno. – W ten sposób w realizacji będzie już cała południowa obwodnica Białegostoku wraz z wylotem w stronę Bielska Podlaskiego – stwierdził Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

""

moto.rp.pl

Do końca pierwszej połowy 2021 r. GDDKiA planuje podpisanie wszystkich umów na S19 w województwie podlaskim. Pozwoliłoby to na włączanie do ruchu kolejnych fragmentów trasy w latach 2024- 2025. Umożliwiłoby to ominięcie Białegostoku od zachodu, południa i wschodu oraz pozwoliłoby na utworzenie ekspresowego wylotu w stronę Lublina aż do granicy województwa. Via Carpatia to międzynarodowa trasa, która ma pobiec od krajów regionu bałtyckiego na południe w region karpacki. Będzie nowym połączeniem północy z południem Europy, w zamierzeniach mającym integrować systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Na terenie Polski w skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8 i S19 łączące Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów i Barwinek.

CZYTAJ TAKŻE: Trasa Łazienkowska nie była remontowana od 50 lat

Inwestycja ma pozwolić na włączenie regionów słabiej rozwiniętych w główny strumień wymiany międzynarodowej i wykorzystanie ich potencjałów rozwojowych. Ponadto Via Carpatia stworzy możliwość otwarcia na inne państwa w ramach UE oraz spoza UE, takie kraje bałkańskie (np. Serbia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja). Realizacja szlaku stworzy kolejne szanse na lokalizację na terenie Polski terminali transportowych i centrów logistycznych. Według resortu infrastruktury, dzięki włączeniu do przebiegu szlaku Via Carpatia trasy prowadzącej z Lublina przez Warszawę do Trójmiasta, powstaną warunki dla przyspieszenia rozwoju portów w Gdańsku i Gdyni.