Krakowianie w końcu doczekali się dobrych wieści. Podjęto decyzję o wybudowaniu Północnej Obwodnicy Krakowa (POK). Budowa zajmie trochę czasu. W pierwszej kolejności teren pod nową drogę musi zostać wykarczowany oraz konieczne jest wybudowanie dróg technologicznych. Nie obejdzie się też bez działań archeologicznych, które podobno się rozpoczęły.

CZYTAJ TAKŻE: Planowana obwodnica Warszawy pod ostrzałem gmin i mieszkańców

Zgoda na POK dotyczy 7-kilometroweego odcinka od tunelu pod Zielonkami do węzła Mistrzejowice. Nie ma jeszcze zgody na budowę 5-kilometrowego odcinka S52 POK od węzła Modlnica do Zielonek. Ta prawdopodobnie zostanie wydana już niedługo. Inwestycja zakłada wybudowanie dwujezdniowej, trzypasmowej drogi ekspresowej o łącznej długości 12,5-kilometra pomiędzy węzłem Modlnica (z rozbudową węzła) a węzłem Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Na tym odcinku powstaną też trzy tunele, które będą zlokalizowane pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki (653 metrów długości), pod wzgórzem w Batowicach (496 m) oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa (95 m).

""

moto.rp.pl

Jak podaje wykonawca w ciągu trasy powstanie łącznie 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Ponadto powstaną cztery węzły (Modlnica, Zielonki, Węgrzce oraz Batowice).

CZYTAJ TAKŻE: Wschodnia obwodnica Warszawy z rocznym opóźnieniem

Północna Obwodnica Krakowa, w ciągu drogi S52 zostanie połączona z drogą krajową S7 (węzeł Mistrzejowice). Po zakończeniu budowy połączone zostaną wyloty dróg (A4, DK79, DK94 oraz S7) po północnej stronie Krakowa, jak też zostanie usprawniony ruch od strony zachodniej w kierunku północnym, zachodnim oraz wschodnim. Docelowo kierowcy pojadą POK w 2025 roku.