Wirus dobija polski rynek ciężarówek

Kondycja firm transportowych słabnie z miesiąca na miesiąc, co widać na rynku pojazdów. Wyhamowanie przewozów i spadek przychodów radykalnie ograniczył zakupy nowych ciężarówek. W maju rejestracje samochodów ciężarowych i dużych dostawczych spadły w porównaniu do ubiegłego roku o 70 proc.

Publikacja: 09.06.2020 12:02

Wirus dobija polski rynek ciężarówek

Foto: moto.rp.pl

Jak Podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w ubiegłym miesiącu zarejestrowano w Polsce zaledwie 1048 pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony. Od początku roku rynek skurczył się o przeszło połowę. Tendencja spadkowa trwa nieprzerwanie od lipca ubiegłego roku. Ostatnio majowy spadek odnotowany był w 2010 r. (808 szt.) i w 2009 r. (605 szt.), gdy ta część rynku powoli odbudowywała się po wielkim kryzysie finansowym. – Rezultat z ostatniego miesiąca to efekt epidemii koronawirusa, dodatkowo pogłębiony przez widoczny wcześniej regres, który cofnął rozwój rynku o wiele lat – podaje PZPM.

CZYTAJ TAKŻE: Koniec z wyprzedzaniem się TIR-ów na A2

Głębokie spadki miały miejsce we wszystkich segmentach rynku pojazdów użytkowych. Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych zmniejszyła się w ujęciu rocznym o 70,2 proc. Wpłynęło na to załamanie sprzedaży ciągników samochodowych, których liczba stopniała o 75,6 proc. Załamał się także rynek nowych autobusów, na którym rejestracje zmniejszyły się w porównaniu z majem, ub. roku o 71,3 proc. do 97 sztuk. Dostawy ciężarówek zmalały do 951 sztuk.

""

Iveco Stralis NP.

Foto: moto.rp.pl

Spadki sprzedaży samochodów użytkowych to fatalny sygnał dla całej gospodarki. Wyniki tego rynku są uważane za czuły barometr koniunktury gospodarczej. W dodatku popyt na auta użytkowe słabł jeszcze przed wybuchem epidemii koronawirusa. W styczniu tego roku sprzedaż wszystkich rodzajów pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony zmalała w ujęciu rocznym aż o 27,7 proc. do 1539 szt. Był to spadek głębszy niż w innych krajach Unii Europejskiej. A jak podaje PZPM, rejestracje w grudniu przyniosły najniższy wynik w ciągu ostatnich 6 lat.

""

Fiat Ducato.

Foto: moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Leasing wyhamował od początku roku, a będzie jeszcze gorzej

W maju zaczął tymczasem ożywać rynek wtórny. Jak podał we wtorek Instytut Samar, rejestracje sprowadzonych do Polski używanych samochodów ciężarowych powyżej 6 ton wzrosły w porównaniu z kwietniem tego roku o 61 proc. do 1578 sztuk, choć w porównaniu do maja 2019 r. były mniejsze o ponad 37 proc. Import samochodów dostawczych do 6 ton wyniósł 6338 sztuk i wzrósł w porównaniu z kwietniem o 85 proc., ale wobec maja ub. roku był mniejszy o niespełna 23 proc.

Jak Podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w ubiegłym miesiącu zarejestrowano w Polsce zaledwie 1048 pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony. Od początku roku rynek skurczył się o przeszło połowę. Tendencja spadkowa trwa nieprzerwanie od lipca ubiegłego roku. Ostatnio majowy spadek odnotowany był w 2010 r. (808 szt.) i w 2009 r. (605 szt.), gdy ta część rynku powoli odbudowywała się po wielkim kryzysie finansowym. – Rezultat z ostatniego miesiąca to efekt epidemii koronawirusa, dodatkowo pogłębiony przez widoczny wcześniej regres, który cofnął rozwój rynku o wiele lat – podaje PZPM.

Tu i Teraz
Szaleńczy skok akcji Tesli. Elon Musk może dziękować Trumpowi
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Tu i Teraz
Najtańszy nowy Rolls-Royce i wyjątkowy prezent pod choinkę
Tu i Teraz
Kolejna niemiecka marka zniknie z rynku. Poddostawca branży moto ogłasza upadłość
Tu i Teraz
Nowy znak drogowy na europejskich drogach. Co oznacza biały romb?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Tu i Teraz
Znana marka motoryzacyjna uratowana. Znaleziono nowego inwestora