We wtorek cena amerykańskiej ropy naftowej WTI (ang. West Texax Intermedia) wynosiła przez chwilę poniżej 7 dol. za baryłkę. Był to najniższy poziom od połowy lat 80. XX wieku. Śmiało można powiedzieć, że obecna sytuacja nie wydarzyła się od lat, a wszystko wskazuje na to, że to jeszcze nie koniec. Sytuacja związana z cenami ropy naftowej jest efektem panującej na świcie pandemii COVID-19. W tym trudnym dla świata czasie, znacząco zmniejszyło się zapotrzebowanie na ten surowiec. Do tego doszło jeszcze do wojny pomiędzy krajami OPEC i Rosją, przez co powstał znaczący zapas wydobytego surowca.
Przełożyło się to na ceny paliwa na stacjach benzynowych. Jak podaje e-petrol.pl prognoza cen detalicznych paliw waha się dla: Pb95 (E5) pomiędzy 3,87-4,04 zł/l, Pb98 (R5) w zakresie 4,23-4,44 zł/l, ON (B5) między 4,05-4,18 zł/l, a LPG od 1,77 zł/l do 1,84 zł/l (dane dla okresu 21-28 kwietnia 2020). Jednak na niektórych stacjach można trafić na prawdziwe perełki cenowe. Dla przykładu na stacji Auchan w podwarszawskich Łomiankach, litr Pb95 (E5) kosztował wczoraj (23.04.2020) 3,39 zł/l, Pb98 (E5) 3,69 zł/l, ON (B5) 3,65 zł/l, a LPG 1,49 zł/l. Na portalu money.pl można przeczytać wypowiedź analityka z DM mBanku, Kamila Kliszcza który powiedział: „Teraz mamy dużo ropy na rynku, nie ma gdzie jej składować, stąd te ceny tak drastycznie spadają. Za chwilę to będzie się przesuwać na rynek paliw, gdzie też już mamy rekordowe zapasy benzyny na świecie. Zapasy diesla też rosną”.
Warto jednak zwrócić uwagę na fakt co wchodzi w skład ceny paliwa. Zalicza się do tego akcyza, opłata paliwowa, opłata emisyjna oraz podatek VAT. Pierwsze trzy nie są zależne od ceny surowca w rafineriach, a są odgórnie ustalane przez rząd. Nie ma co ukrywać największe obciążenie stanowi akcyza, która wynosi 1,52 zł/litr. Następnie można przytoczyć opłatę paliwową 0,16 zł/litr oraz opłatę emisyjną 0,08 zł/litr. To tego trzeba jeszcze doliczyć podatek VAT zależny od ceny paliwa. Tym samym, jeżeli kupujemy paliwo PB95 (E5) w cenie 3,99 zł/litr to 0,75 zł stanowi wspomniany podatek VAT. To jednak nie koniec narzutów. Kolejnym jest koszt paliwa w rafineriach, zależny od notowań giełdowych, który stanowi aż ¼ ceny (dla średniej ceny paliwa E5 – 3,99 zł/litr – jest to 0,97 zł/litr). Do tego wszystkiego trzeba jeszcze dodać marżę jaką pobiera stacja paliw. Dla wymienionego przypadku jest to 0,51 zł/litr, co stanowi 13 proc. ceny detalicznej. Jest to stawka zmienna i podobnie jak koszt paliwa w rafineriach jest zależna od notowań giełdowych.