Bruksela Motor Show 2020: Jak uratować salon samochodowy

To nie jest dobry czas dla salonów samochodowych. Nieważne czy Frankfurt, Genewa lub Tokio wszystkie notują spore spadki zainteresowania. Poza tym w Brukseli który na swój sposób jest wyjątkowy.

Publikacja: 12.01.2020 18:01

Bruksela Motor Show 2020: Jak uratować salon samochodowy

Foto: moto.rp.pl

Świat motoryzacji się zmienia. I to nie dotyczy wyłącznie samochodów i ich napędów. To o wiele szersze zjawisko, które dotknęło również salonów samochodowych. Ludzie po prostu przestali je odwiedzać. Najlepiej było to widać po zeszłorocznym Frankfurcie. Targi IAA były od wielu, wielu lat wizytówką branży. Olbrzymie, wymyślne stoiska, tabuny zwiedzających. Szczególnie Niemcy wystawiali się tu z pompą i rozmachem. IAA 2019 pokazały jednak dobitnie, że ten czas się skończył. Skromniej, z trwającymi przed targami protestami, które pewnie dodatkowo odstraszyły zwiedzających. No i mleko się rozlało. Wszystko wskazuje na to, że w 2021 roku (impreza jest co dwa lata na przemian z salonem w Paryżu) już nie będzie motoryzacji we Frankfurcie. To tylko jeden przykład, który obrazuje zapaść całej targowej branży motoryzacyjnej.

""

Foto: moto.rp.pl

I teraz pojawia się Bruksela. Niewielki, właściwie regionalny salon motoryzacyjny. Salon, który miał w 2018 roku 542 566 odwiedzających. Już to robi wrażenie, bo na międzynarodowy salon w Genewie gdzie miejsce mają liczne światowe premiery wybrało się 660 000 osób. To jednak nie koniec niespodzianek. Pomysł na Brussels Motor Show jest taki, że belgijscy importerzy sprzedają na nim samochody. Jak się okazuje bardzo dużo samochodów. Większość z firm upłynnia w tym miejscu, przez dwa weekendy 1/4 do nawet 1/3 swojej rocznej sprzedaży! A w Belgi rejestruje się rocznie powyżej 600 tysięcy aut. Warto kupić w trakcie trwania targów samochód, bo wtedy obowiązują wyjątkowo atrakcyjne zniżki. Dlatego salon odbywa się na początku roku i dlatego też na każdym stoisku znajdziemy całą gamę modelową każdego producenta. Żeby interesy dobrze się układały na koniec dnia prasowego, który odbywa się w przeddzień oficjalnego otwarcia targów marki organizują na stoiskach bankiety dla zaproszonych gości. A ci przychodzą tłumnie i to ubrani na galowo – panie w wykwintnych sukniach, a panowie nawet nie pod krawatem tylko w muchach. Nigdy nie widziałem tylko facetów w jednym miejscu ubranych w garniturze i muszce.

CZYTAJ TAKŻE: IAA 2019: Pożegnanie z Frankfurtem

Premier światowych nie ma na salonie w Brukselii dużo. Za to na każdym stoisku stoi jakiś elektryk lub hybryda plug in. Koncepcyjnych modeli tu nie ma, bo ze względu na sprzedażowy charakter imprezy mija się to z celem. Oto krótki przegląd tego co można zobaczyć w halach wystawowych niedaleko Atomium – monumentalnego modelu kryształu żelaza.

""

Jedną z niewielu światowych premier był Jaguar F-Type. Nowe wąskie klosze reflektorów to rzecz gustu. Poza zmianami kosmetycznymi również modernizacja nastąpiła pod karoserią. F-Type będzie oferowany wyłącznie z 8-biegwym automatem, a topowa wersja z napędem na cztery koła.

Foto: moto.rp.pl

""

Jaguar F-Type.

Foto: moto.rp.pl

""

Jaguar F-Type.

Foto: moto.rp.pl

""

Opel Insignia GSi to kolejna światowa premiera. Przy okazji modernizacji model pojawił się w wersji GSi z dwulitrowym silnikiem o mocy 230 KM.

Foto: moto.rp.pl

""

Opel Insignia GSi.

Foto: moto.rp.pl

""

Opel Insignia GSi.

Foto: moto.rp.pl

""

Renault Clio E-Tech i Captur E-Tech to po raz pierwszy pokazane nowe hybrydy plug-in z elektrycznym zasięgiem 50 km.

Foto: moto.rp.pl

""

Renault Captur E-Tech to hybryda typu plug-in.

Foto: moto.rp.pl

""

Mazda wybrała salon w Brukseli na europejską rynkową premierę pierwszego, w pełni elektrycznego modelu MX-30. Jego zasięg wynosi 200 km.

Foto: moto.rp.pl

""

Mazda MX-30.

Foto: moto.rp.pl

""

Na olbrzymim stoisku Mercedesa najnowszym modelem był najmniejszy SUV – GLA.

Foto: moto.rp.pl

""

Mercedes GLA.

Foto: moto.rp.pl

""

Największy SUV Seata Tarraco w wersji hybrydowej plug-in z silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 (150 KM) i jednostką elektryczną (116 KM). Łączna moc to 245 KM. Elektryczny dystans wynosi 50 km.

Foto: moto.rp.pl

""

Na stoisku Volkswagena zdominowały dwa nowe modele. W pełni elektryczny ID.3, który powinien pojawić się w sprzedaży w drugim kwartale.

Foto: moto.rp.pl

""

Ósma generacja Golfa to dla Volkswagena bardzo ważny model.

Foto: moto.rp.pl

""

T-Roc Cabrio to jedyny kabriolet w ofercie Volkswagena.

Foto: moto.rp.pl

""

Nie tylko Porsche ale i konkurencja bacznie obserwuje Taycana. To od jego sukcesu lub porażki zależy jak w przyszłości elektryczne modele poradzą sobie w klasie biznesowych limuzyn.

Foto: moto.rp.pl

""

Audi mocno obstawiło modele RS. W Brukseli wystawiona była cała gama łącznie z nowym RS6 i RS Q3.

Foto: moto.rp.pl

""

To będzie hit. Nowa Skoda Octavia już podczas statycznej prezentacji robi wrażenie znakomicie dopracowanego auta.

Foto: moto.rp.pl

""

Skoda Superb iV to hybryda plug-in została wyceniona na co najmniej 147 850 zł.

Foto: moto.rp.pl

""

Pierwszym hybrydowym modelem plug-in Jeepa będzie model Renegade.

Foto: moto.rp.pl

""

Na stoisku Toyoty nowego Yarisa GR jeszcze nie ma, ale za to stoi inna nowość – sportowa wersja Corolli GR.

Foto: moto.rp.pl

""

Najnowszy model M GmbH: BMW M8 Gran Coupe. Moc ponad 600 KM, silnik V8 o pojemności 4,4 litra. Przyspieszenie od 0-100 km/h w 3,2 sekundy. W salonach pojawi się w kwietniu 2020 roku. Najgroźniejszy konkurent to AMG GT 63S.

Foto: moto.rp.pl

""

BMW M8 Gran Coupe.

Foto: moto.rp.pl

""

Najmniejsze Gran Coupe serii 2 to już znacznie mniej udany projekt. Sylwetka auta, a szczególnie jego linia boczna wygląda jak dziesiątki innych modeli z Korei czy Japonii.

Foto: moto.rp.pl

""

BMW serii 2 Gran Coupe.

Foto: moto.rp.pl

""

Najmniejszy Hyundai i10 również doczekał się sportowego N Line.

Foto: moto.rp.pl

""

W Brukseli pojawił się również elektryczny SUV o angielskiej nazwie MG, który budowany jest w Chinach.

Foto: moto.rp.pl

""

MG ZS EV.

Foto: moto.rp.pl

""

Marka Polestar póki co niestety nie pojawi się w Polsce.

Foto: moto.rp.pl

""

Polestar 2.

Foto: moto.rp.pl

""

Pewnym zaskoczeniem było stoisko Volvo na salonie samochodowym w Brukseli. Szwedzka firma od jakiegoś czasu wycofała się z udziału w tego typu pokazach. To jeszcze bardziej dobitnie pokazuje handlowy charakter tej imprezy.

Foto: moto.rp.pl

""

Suzuki póki co czeka na swoje nowe modele hybrydowe. Mimo to na salonie w Brukseli stoisko prezentowało się ciekawie.

Foto: moto.rp.pl

""

Najmniejszy SUV Forda (Puma), który za chwilę pojawi się w sprzedaży jak i największy (Explorer), który też będzie dostępny na rynku polskim będą oferowane również w wersji hybrydowej.

Foto: moto.rp.pl

""

Ford Explorer.

Foto: moto.rp.pl

""

Na liście hybrydowych SUV-ów plug-in znalazł się Opel GrandLand.

Foto: moto.rp.pl

""

Elektryczna wersja Opla Corsy…

Foto: moto.rp.pl

""

… i elektryczny Peugeot 208.

Foto: moto.rp.pl

Świat motoryzacji się zmienia. I to nie dotyczy wyłącznie samochodów i ich napędów. To o wiele szersze zjawisko, które dotknęło również salonów samochodowych. Ludzie po prostu przestali je odwiedzać. Najlepiej było to widać po zeszłorocznym Frankfurcie. Targi IAA były od wielu, wielu lat wizytówką branży. Olbrzymie, wymyślne stoiska, tabuny zwiedzających. Szczególnie Niemcy wystawiali się tu z pompą i rozmachem. IAA 2019 pokazały jednak dobitnie, że ten czas się skończył. Skromniej, z trwającymi przed targami protestami, które pewnie dodatkowo odstraszyły zwiedzających. No i mleko się rozlało. Wszystko wskazuje na to, że w 2021 roku (impreza jest co dwa lata na przemian z salonem w Paryżu) już nie będzie motoryzacji we Frankfurcie. To tylko jeden przykład, który obrazuje zapaść całej targowej branży motoryzacyjnej.

Pozostało 87% artykułu
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem
Tu i Teraz
Bytom z odcinkowym pomiarem prędkości. Utrudnienia na obwodnicy Aglomeracji Śląskiej
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii