Paolo Tumminelli, profesor w Międzynarodowej Szkole Projektowania w Kolonii, zwraca uwagę na różnicę między trendem kolorystycznym a rzeczywistym stanem samochodu. „Odcienie czerni i szarości są nadal najlepiej sprzedającymi się produktami, ale nawet odcienie ziemi i piasku są bardzo popularne wśród farb metalicznych” – mówi Tumminelli. Na europejskim rynku dostępnych jest około 700 różnych odcieni. Wśród kolorów oferowanych w Europie istnieje 135 różnych odcieni niebieskiego.
Kolor niebieski ma wiele odcieni – BMW M760Li w Santorini Blue.
W ciągu ostatnich dziesięciu lat biel rosła w siłę. Obecnie jest trzecia najpopularniejsza farba samochodowa w Europie. Obecnie trend jest na kolory określony po męsku i zrozumiale jako jasno niebieski. Jednak wybór koloru auta zależy również od klasy pojazdu. Mniejsze samochody zamawiane są częściej w odważnych kolorach, kiedy w przypadku większych aut jest to raczej wyjątek. Jednak nie zawsze powściągliwe kolory dominowały na ulicach. Do lat siedemdziesiątych wiele samochodów było malowanych w kolorze pomarańczowym lub zielonym.
Eksperci twierdzą, że mniejsze samochody są częściej wybierane w odważnych kolorach.
Na szczęście są też producenci samochodów, którzy celowo promują efektowny kolor. Ferrari ma swoją czerwień od dziesięcioleci, Mazda od kilku lat prezentuje swoje nowe modele w Soul Red Cristal i właśnie większość klientów zamawia Mazdę w tym kolorze. W Mercedesie już nie jest tak kolorowo. Klasę A większość klientów zamawia w bieli, podczas gdy w klasie S dominuje czerń.