Organizacja producentów CAAM (China Association Of Automoblie Manufacturers) podała, że rynek zmalał o 4 proc., po spadku o 5,2 procent we wrześniu i o 6,9 procent w sierpniu. Popyt na pojazdy elektryczne i hybrydy plug-in załamał się o 45 procent (minus 33 procent we wrześniu). 2018 był pierwszym od lat 90. rokiem spadku sprzedaży z powodu zwolnienia tempa wzrostu gospodarki chińskiej i wojny handlowej z USA.
W związku z dekoniunkturą największy w kraju producent SAIC Motor (Shanghai Automotive Industry Corporation) zamierza zwiększyć trzykrotnie sprzedaż swych aut poza Chinami i dojść do miliona egzemplarzy w 2025 roku. Należąca do państwa grupa z Szanghaju sprzedała w 2018 r.ok.7 mln pojazdów swej marki i przez spółki j.v. – Volkswagen i General Motors. Przypada na nią niecała jedna czwarta chińskiego rynku. Zagraniczna sprzedaż koncernu SAIC dojdzie w tym roku do 350 tys. sztuk.
Chińska grupa SAIC zamierza wprowadzić do sprzedaży markę MG m.in.. do Australii.
Sytuacja na rynku zaniepokoiła chińskie władze. Z inicjatywy magazynu „China Automotive Review” wydawanego przez chińskie stowarzyszenie producentów samochodowych CAAM doszło w Pekinie do spotkania przedstawicieli firm samochodowych z członkami centralnych organów: komisji reform i rozwoju, resortów przemysłu i IT oraz handlu.